به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شورای شهر ، محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران به ارائه عملکرد شورای شهر در دوره پنجم پرداخت و گفت: در سومین سالگرد شورای پنجم به سر میبریم و این درحالیست که اولین انتخابات شوراها در سال ۱۳۷۷ برگزار شد و در شورای پنجم از ابتدای فعالیت خود، اعضاء به جدیت در جلسات شرکت داشته اند. در این مدت ۲۳۱ طرح و لایحه به شورا ارئه شده است، اما این طرحها و لایحهها در تلویزیون پوشش داده نمیشود.
رییس شورای اسلامی شهر تهران با ابراز گلایه از سازمان صدا و سیما گفت: بسیاری از اقدامات ارزنده شورای شهر نظیر تدوین و تصویب برنامه سوم توسعه شهر تهران که هشت ماه زمان برد، بودجه سنواتی و یا صیانت از باغات تهران و تحقق شفافیت در امور در تلویزیون پوشش داده نمی شود و لذا مردم نیز از آن آگاه نمی شوند و از آنجایی که در تلویزیون به نقد و بررسی طرحها و لوایح پرداخته نمیشود. قاعدتا مردم نیز از این موارد مطلع نمیشوند.
هاشمی به بیان برنامه های مدیریت شهری و اقداماتی که دولت در راستای تکمیل و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی باید انجام دهد پرداخت و گفت: در تهران روزانه ۲۰ میلیون سفر صورت میگیرد که از این تعداد باید ۱۵ میلیون سفر با مترو صورت گیرد و این ایده آلی است که باید با آن برسیم.
هاشمی افزود: این در حالی است که در قانون حمل و نقل ریلی که به صراحت تاکید شده ۵۰ درصد ساخت خطوط مترو را دولت و ۵۰ درصد دیگر را شهرداری باید تامین کنند.
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: حال اگر دولت یا شهرداری به وظیفه خود عمل نکردند آنان باید پاسخگو باشند. وظیفه شورای شهر سیاستگذاری و تذکر است نه اجرا و به عنوان رئیس شورای شهر پاسخگوی مسئولیتها و وظایف شورای شهر هستم و باید بگویم تعداد تذکرهای شورای پنجم از ۳۰۰ مورد هم گذشته است. این نشان می داد اعضای شورا در راستای وظایف نظارتی خود کوتاهی نکرده اند.
او همچنین درباره نوسازی و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی نیز گفت: قرار بود ۹هزار اتوبوس به تهران داده شود. همزمان نیز سفارش ۱۹ هزار اتوبوس و ۴۰ هزار مینیبوس ارائه شده که پنج هزار اتوبوس و ۱۰ هزار مینیبوس برای تهران است. اما تاکنون اتوبوسی به تهران داده نشده است.
هاشمی افزود: این در شرایطی است که در حال حاضر ۱۰ کارخانه اتوبوسسازی در کشور بیکار ماندهاند. این نشان می دهد آنجا که باید پیگیری صورت گیرد صورت گرفته و ما پیگیر انعقاد قراردادها بودهایم اما در حوزه اجرا اتفاقی صورت نگرفته است. از تمامی شوراهای سراسر کشور میخواهم پیگیر این موضوع باشتد.
رییس شورای شهر گفت: شوراها وظایف ذاتی خود از جمله نظارت و هدایت مدیریت شهری را انجام میدهند اما تبلور فعالیتهای شورای شهر در اقدامات مجریان است.
او افزود: شما ببینید در تهران چهار کارخانه واگنسازی داریم که میتوانند ۷۰ درصد واگنهای ما را تامین کنند اما اکنون بیکار هستند. در این راستا شورا از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی تقاضا کرده که از دولت پیگیری این موضوع را انجام دهند.
هاشمی در پاسخ به این سوال که چرا وضعیت حمل و نقل عمومی این چنین است،بیان کرد: وقتی دولت به عنوان مجری نسبت به عملیاتی کردن قوانین مصوب اقدام نمیکند، نمی شود انتظاری جز این داشت. به عنوان مثال دولت مصوبهای دارد که دو هزار واگن برای قطار شهری بخرد که این امر به جایی نرسید. در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد که بنده خود در مترو فعال بودم مقرر شد یک میلیارد دلار برای مترو اختصاص دهند مصوب هم شد اما به جایی نرسید و برای خرید ۶۰۰ واگن نیز اقدام شد که نامه این قرارداد به چین رفته است که دو سال از این قرارداد گذشته است و به علت افزایش تورم، اختلاف بر سر قیمت شکل گرفته است.
هاشمی همچنین در خصوص نقش دولت در مشکلات کنونی مدیریت شهری گفت: اینگونه نیست که دولت به علل سیاسی سنگاندازی کند. مشکل اصلی ساختار و ناهماهنگی است.
او درباره انتقادات به کمکاری شورا، افزود: یکی از سیاستهای شورای پنجم کاهش پروژههای هزینهبر و بزرگ مقیاس و توسعه و تمرکز بر پروژههای محله محور است. برای نمونه چند روز چند ایستگاه آتش نشانی افتتاح شد. بیش از ۱۵ میلیون دلار تجهیزات برای آتش نشانی خریداری شده است. اقدامات مهم دیگر به صورت محلهمحوری در دست اقدام است اما هیچ کدام از این پروژهها از طریق سیما اطلاع رسانی نمی شود.
هاشمی بیان کرد: ما خواستار این هستیم که یکبار تلویزیون بررسی کنید که مصوبهای که در صحن تصویب می شود چه تاثیری در زندگی مردم دارد.
نظر شما