آیین گرمیداشت روز جهانی موزه برگزار شد

آیین گرامیداشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی با مشارکت ستاد گردشگری شهرداری تهران و موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت در سالن هویزه  برگزار شد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی ستاد گردشگری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران؛ آیین گرامیداشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی با مشارکت ستاد گردشگری شهرداری تهران و موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت در سالن هویزه برگزار شد.

این برنامه با حضور سردار شیخی جانشین مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، قاسمی سرپرست ستاد گردشگری شهرداری تهران، دکتر بهناز ابراهیمی معاون مدیر کل اداره محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و جمعی علاقمندان و موزه داران شهر تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سردار علی اصغر محسن شیخی پیرامون روز جهانی موزه گفت: این روز یک مناسبت بین‌المللی است که از حدود نیم قرن پیش توسط شورای بین المللی موزه‌ها یا ایکوم نامگذاری شده است. این روز در تمامی کشورهای متمدن دنیا گرامی داشته می‌شود؛ چرا که موزه‌ها آیینه تمام نمای هنر، فرهنگ، تاریخ و تمدن کشورها هستند. اهمیت بزرگداشت این روز در کشور ما هنگامی دوچندان می‌شود که به پیشینه کهن و تمدن چند هزار ساله این مرز و بوم بنگریم. میراث فرهنگی چنین سرزمینی که آثار آن زینت بخش بزرگترین موزه‌های شرق و غرب عالم هستند.

سردار شیخی در ادامه گفت: پدیده موزه و صنعت موزه داری اگرچه در کشور ما قدمت چندان طولانی ندارد، اما به واسطه میراث فرهنگی غنی و ارزشمندی که چه ملموس و چه غیر ملموس در اختیار داریم، از رشد و پیشرفت چشمگیری به خصوص پس از انقلاب شکوهمند اسلامی برخوردار شد؛ به طوری که امروز حدود ۸۰۰ موزه در سراسر کشور داریم که از نظر تعداد و کمیت از بسیاری از کشورهای جهان بیشتر است. اما همانگونه که تعریف موزه در طول سال‌های اخیر بارها مورد بازنگری قرار گرفت و تغییر پیدا کرد، کیفیت و کارکرد آن‌ها نیز دستخوش تحول شده است. بر خلاف نگرش سنتی و کلاسیک نسبت به موزه که آن‌ها را صرفا مکان‌هایی برای نگهداری و نمایش آثار تاریخی در نظر می‌گرفت، امروز رسالت و ماموریت موزه‌ها نه معطوف به گذشته بلکه به عنوان یک نهاد آینده ساز بیان شده است. امروزه موزه‌ها در کنار کارکردهای متنوع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، به‌ مثابه رسانه‌ای پویا، داشته‌ها و دستاوردهای دیروز ملت‌ها را به امروز و فردا پیوند می‌زنند و به عنوان زبان ارتباطی فراملی، موجب ایجاد و تقویت تفاهم میان ملل و اقوام می‌شوند.

در ادامه دکتر ابراهیمی معاون مدیر کل اداره محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: امروزه محیط زیست یکی از حساس‌ ترین و چالش برانگیزترین مباحث پیش روی جامعه اسلامی و جهانی است؛ در واقع بشر با یکی از جدی‌ترین ظرفیت‌های بحران زا در زیست خود مواجه است و از سوی دیگر امروز که به عنوان روز جهانی موزه نامیده شده است در دهه ۷۰ میلادی به منظور افزایش آگاهی، انتقال مفاهیم و تبادل فرهنگی تعیین شده است.

ابراهیمی در ادامه عنوان کرد: از زاویه دیگر موضوع میراث مشترک بشریت منحصر به یک یا دو مولفه خاص نبوده بلکه مفهومی جامع و چند وجهی است؛ به عبارت دیگر ارتباطی واضح میان میراث به جای مانده از گذشتگان چه از بعد فرهنگی و چه از بعد محیط زیستی وجود دارد که انتقال آن به آیندگان مسئولیت ما را دو چندان می‌کند، بدین منظور نقش اماکن بازتاب دهنده میراث مشترک فرهنگی و انسانی از جمله موزه‌ها در انعکاس این پیوند آشکار است.

وی بیان کرد: "موزه ها، پایداری و بهزیستی" شعاری است که از سوی شورای بین المللی موزه‌ها اعلام شده است تا تمامی موزه ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های یک ساله خود را حول آن  برنامه ریزی کنند. شعاری که منطبق با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد انتخاب شده تا موزه‌ها به عنوان نهادهایی اثرگذار در راستای تحقق آن‌ها گام بردارند.

امیر قاسمی سرپرست ستاد گردشگری شهرداری تهران در ادامه این مراسم گفت: روز جهانی موزه‌ها روزی است که به پاس آثاری که از نسل گذشته بر جای مانده‌است دور هم جمع شویم تا بتوانیم ذره ای از این دریای بی کران را به نسل آینده انتقال دهیم.

وی ادامه داد: امروز ۲۸ اردیبشهت ماه با توجه به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران تمامی موزه های شهر تهران رایگان شدند.

وی در ادامه اعلام کرد  درحاشیه نشست امروز نمایشگاه تک اثر از موزه های تهران آغاز به کار می‌کند که به مدت یک هفته میزبان شهروندان و میهمانان در تهران هستیم.

همچنین در پایان این  مراسم  از کتاب موزه‌های تهران نوشته امیر قاسمی و مریم خلیل زاده مقدم رونمایی و نمایشگاه «تک اثر از موزه های شهر تهران» با حضور سردار شیخی، امیر قاسمی، خانم ابراهیمی و مدیران موزه های شهر تهران افتتاح شد.

انتهای پیام/

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 36384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =