۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 3643

میدانگاه امیرکبیر؛ فضای عمومی جدید شهر/۳

افتتاح میدانگاه امیرکبیر؛ پایان یک بلاتکلیفی ۶ ساله

۸ هزار مترمربع فضای عمومی در میان بافت متراکم منطقه ۱۴ ایجاد شد
افتتاح میدانگاه امیرکبیر؛ پایان یک بلاتکلیفی ۶ ساله

شهر: فضای فراموش شده تونل امیرکبیر در منطقه ۱۴ شهرداری تهران بعد از نزدیک ۶ سال بلاتکلیفی با افتتاح میدانگاه امیرکبیر جان دوباره می‌گیرد و به این ترتیب مساحتی حدود هشت هزار و ۴۰۰ متر مربع فضای عمومی در میان بافت متراکم محله شکوفه در اختیار ساکنان این محله قرار می‌گیرد.

سال ۱۳۹۳ محور جنوبی تونل امیرکبیر در محله شکوفه تهران به بزرگراه امام علی متصل شد و قرار بود پارکینگ طبقاتی تونل هم ساخته شود اما با اینکه عملیات اجرای پارکینگ بیش از ۸۰ درصد پیشرفت داشت، پروژه به دلایل مختلفی رها و به محلی برای تجمع زباله و زباله گردی تبدیل شده بود اما با گذشت بیش از ۶ سال بلاتکلیفی پروژه امیرکبیر جان دوباره گرفت و قرار است یکم شهریور ماه امسال میدانگاه امیرکبیر افتتاح شود.

افتتاح این میدانگاه (پلازا) در حالی است که در جلسه هشتم بهمن سال ۱۳۹۸، اعضای شورای شهر تهران خواستار رسیدگی و توجه به فضاهای عمومی در منطقه ۱۴ شدند و در همین جلسه زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رئیسه با اشاره به اینکه منطقه ۱۴ در حوزه خدمات عمومی دچار فقر شدید است، گفته بود: «عرشه زیرگذر امیرکبیر یک ظرفیت بالقوه برای تبدیل شد به یک میدانگاه عمومی را دارد که از مسئولان شهرداری می خواهیم هر چه سریع تر این مهم را اجرایی کنند حالا با گذشت هفت ماه از این درخواست بلاتکلیفی ۶ ساله میدانگاه امیرکبیر به پایان رسید.

کاوه حاجی علی‌اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران درباره جزئیات این پروژه به شهر گفت: میدانگاه امیرکبیر بین خیابان های هفده شهریور و شکوفه روی تونل امیرکبیر در منطقه ۱۴ تهران قرار گرفته است. زمین پروژه یک دهه قبل از سوی شهرداری تهران برای ساخت تونل امیرکبیر خریداری شد و بعد از ساخت تونل و سه طبقه پارکینگ روی آن، به یک فضای رها شده تبدیل شده بود. از همین رو از سال ۱۳۹۷ این پیشنهاد به شهرداری منطقه داده شد که این زمین را برای ایجاد یک میدانگاه در اختیار سازمان نوسازی قرار دهد، چرا که محله شکوفه محله متراکم و فشرده ای است و فضای باز آنچنانی ندارد. سرانجام با موافقت شهرداری منطقه ۱۴، سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ طرح پروژه تهیه، عملیات اجرایی آن هم از آبان سال ۱۳۹۸ شروع شد و قرار است میدانگاه امیرکبیر روز اول شهریور ۱۳۹۹ به بهره برداری برسد.

او افزود: هزینه اجرای پروژه میدانگاه با مساحتی حدود هشت هزار و ۴۰۰ متر مربع، حدود ۱۵ میلیارد تومان شد و در طراحی آن به جز فضای باز شهری که شامل مسیر پیاده روی، مسیر دوچرخه سواری و همچنین فضاهای متعدد نشیمن و زمین بازی کودکان است تلاش بر این بود که فعالیت های مورد نیاز و مورد تقاضای مردم محله در این فضا جانمایی شود تا هم میدانگاه با خواست جامعه محلی انطباق داشته باشد و هم این فعالیت ها سبب شود که چراغ این فضا همواره روشن بماند تا امکان نظارت و امنیت هم برقرار باشد. از همین رو مجموعه ای از فضاهای ورزشی و فرهنگی سربسته در ضلع شمالی میدانگاه ایجاد شد و  واحدهای رستورانی هم در آن تعبیه شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بیان کرد: میدانگاه امیرکبیر نخستین پروژه در این مقیاس است که امسال به بهره برداری می رسد اما به جز پروژه امیرکبیر اکنون سه پروژه دیگر در دست اقدام است از جمله میدانگاه «خورشید» در محله شیخ صدوق در منطقه ۲۰، میدانگاه «بریانک» در منطقه ۱۰ و میدانگاه «دریافت» در محله یافت آباد در منطقه ۱۸. از این سه مورد پروژه میدانگاه خورشید در دست اجراست، میدانگاه بریانک در همین هفته وارد فاز اجرایی شد و میدانگاه دریافت هم از مهرماه وارد فاز اجرایی می شود.

خبرنگار: ریحانه جاویدی

۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 3643

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =