بزرگترین تونل شهری غرب آسیا در پایتخت احداث می‌شود/ حفاری تونل خطوط ۸،۹ و ۱۱ متناسب با اقتضائات شهری

شهردار تهران گفت: هدف‌گذاری مجموعه مدیریت شهری تهران این است تا سال ۱۴۱۰، هفتاد درصد از رفت‌وآمدهای درون شهری به وسیله ناوگان حمل‌ونقل عمومی صورت پذیرد.

به گزارش خبرنگار شهر، چهاردهمین کنفرانس تونل ایران ظهر امروز -سه شنبه دوم خرداد ۱۴۰۲-  با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران در هتل المپیک برگزار شد.

۴۳۰ هزار میلیارد تومان برای احداث ۴ خط جدید مترو/ تکمیل ۷ خط باقی مانده ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد

در این کنفرانس شهردار پایتخت در رابطه با وضعیت فعلی حمل‌ونقل ریلی تهران گفت: اکنون خطوط مترو تهران ۱۵۱ ایستگاه و ۲۶۷ کیلومتر طول دارد. مهم‌ترین چالش پیش روی شهرداری تهران برای توسعه خطوط مترو کمبود منابع مالی است. مطابق برآوردهای انجام شده احداث ۴ خط جدید مترو به ۴۳۰ هزار میلیارد تومان و تکمیل ۷ خط باقی مانده به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. معتقدم با مولدسازی و ایجاد مشارکت با دستگاه‌های دیگر این اعتبار را می‌توان تامین کرد.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در کنار حفر تونل‌ برای توسعه مترو، با هدف جمع‌آوری آب‌های سطحی ۵۳۰ کیلومتر تونل اصلی و ۱۲۰ کیلومتر تونل فرعی در تهران حفر شده‌است که عمق آن قابل مقایسه با مترو نیست. هم‌چنین بناست تا سال ۱۴۱۰ نیز با بهره‌مندی از شیوه‌های نوین ۱۷۰ کیلومتر دیگر به میزان تونل‌ها افزوده شود.

 
بزرگترین تونل شهری غرب آسیا در پایتخت احداث می‌شود
وی ادامه داد:۶ تونل شهری به طول ۲۲.۵ کیلومتر در تهران داریم و مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در آینده نیز دو تونل دیگر در تهران به بهره‌برداری می‌رسد. نخست تونل شهید متوسلیان به طول ۹.۸ کیلومتر به عنوان بزرگترین تونل شهری غرب آسیا که انتهای اتوبان شهید صیاد شیرازی را به بزرگراه آزادگان وصل می‌کند و در نوع خود بی نظیر است. دوم تونل آزادراه شهید شوشتری؛ این آزاد راه به طول ۱۶.۵ کیلومتر در شرق تهران در حال احداث است با راه اندازی آن ۵.۵ درصد از حجم بار ترافیکی شرق تهران کاهش پیدا خواهد کرد. فاز نخست پروژه شهید شوشتری به طول ۹.۵ کیلومتر پایان امسال افتتاح خواهد شد و فاز دوم آن که شامل تونل متصل کننده بزرگراه شهید یاسینی به بزرگراه شهید نجفی رستگار است، سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

زاکانی در بخش پایانی سخنان خود گفت: هدفگذاری مجموعه مدیریت شهری تهران این است تا سال ۱۴۱۰، ۷۰ درصد رفت‌وآمدهای درون شهری به وسیله ناوگان حمل‌ونقل عمومی صورت پذیرد. برای گسترش این ناوگان از اقتضائات شهری تهران و تجربیات گذشته بهره می‌بریم؛ به عنوان مثال پیش از این تونل‌های مترو با تی.بی.ام با قطر دهانه ۹ متر به بهره برداری می‌رسید اما در آینده بناست قطر دهانه تی.بی.ام تونل خطوط ۸،۹ و ۱۱ متناسب با اقتضائات شهری به عدد ۱۵.۷ متر برسد.

انتهای پیام/

۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 36626

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =