برنامه‌ریزی برای طب سالمندی با توجه به تغییرات جمعیتی

مدیرعامل شرکت شهر سالم در یک گفت‌وگوی تفصیلی به مناسبت روز جمعیت از برنامه ریزی شرکت شهر سالم با توجه به تغییرات جمعیتی خبر داد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شرکت شهر سالم، امیر نورمحمدی، با بیان اینکه ماهیت کاری شرکت شهر سالم ارائه خدمات بهداشتی و درمانی پرسنل و بازنشستگان شهرداری و در وهله دوم در سطح شهروندان تهران است، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۹ مرکز درمانی زیرمجموعه شرکت شهر سالم فعالیت دارد که تقریبا صفر تا صد خدمات درمان سرپایی را انجام می‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع سلامت یکی از مهمترین شعارهای این دوره مدیریت شهری تهران محسوب می‌شود، تاکید کرد: با توجه به اهمیت سلامت‌محوری و پیشگیری بتوانیم هزینه‌های تامین سلامتی را در میان کارکنان شهرداری کاهش دهیم.

نورمحمدی با بیان اینکه کاهش جمعیت و افزایش سالمندی از مشکلات و دغدغه‌هایی است که در آینده در کشور دردسرساز می‌شود و دغدغه‌هایی را به همراه خواهد داشت، گفت: متاسفانه در ۱۰ سال آینده با یک جمعیت سالخورده و سالمندی روبه رو خواهیم بود. با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و اظهارات رهبری مبنی بر افزایش موالید باید امکانات بهتری برای درمان ناباروری و حمایت از فرزندآوری فراهم شود که در این راستا شرکت شهر سالم اقداماتی را در دستور کار خود دارد.

مدیرعامل شرکت شهر سالم یکی ازمهمترین بخش‌های بسته خرسندساز را حمایت از فرزندآوری در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری به مسئله افزایش جمعیت و فرزندآوری و راه‌های تسهیل آن عنوان کرد و اظهار داشت: بسته‌های "نوبهار" مشوق‌های فرزندآوری و استحکام بنیان خانواده است، در واقع کل هزینه به دنیا آمدن نوزاد در بیمارستان را مجموعه شهرداری متقبل می‌شود که تاکنون ۳۳۸ نفر بسته تشویقی فرزندآوری نوبهار را دریافت کرده اند.

نورمحمدی در ادامه به بسته‌ مددیار نیز اشاره کرده و گفت: استفاده از خدمات پزشک عمومی و تخصصی در مراکز شرکت شهر سالم برای کارکنان شهرداری کاملا رایگان است و در نظام نوبت‌دهی این مراکز نیز کارکنان در اولویت قرار دارند، یادآور شد: در واقع براساس سیاست شورای ارتقا سلامت شهرداری، در تلاشیم تا در بحث ناباروری، آزمایشات مربوطه و آزمایشات ژنتیک بتوانیم هزینه‌ها را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل شرکت شهر سالم با اشاره به این مطلب که حدود ۴میلیون نفرخدمت، به پرسنل بازنشسته و شهروندان تهرانی در سال گذشته ارائه کرده‌ایم، گفت: ۷۰ درصد این خدمت مربوط به شهروندان و ۳۰ درصد مربوط به پرسنل شهرداری بوده است.

نورمحمدی در ادامه به اجرای پایش سلامت جسم و روان اشاره کرد و گفت: نگاه شرکت شهر سالم، سلامت‌محوری است که توجه به این نگاه، بسیاری از هزینه‌های درمان را کاهش می‌دهد. بر همین اساس پایش سلامت جسم و روان قریب به ۴۸هزار نفر از پرسنل شهرداری  در سال ۱۴۰۱ انجام شد و قریب به ۱۷هزار نفر از پرسنل شهرداری در حوزه کارگری بودند که بر اساس آن ارجاع حدود ۲هزار و ۷۰۰ نفر به متخصص‌های درمانی صورت گرفته بدون آنکه هزینه‌ای پرداخت شود.

مدیرعامل شرکت شهر سالم درباره طرح واکسیناسیون هپاتیت B کارگران که سال گذشته انجام شد، گفت: با توجه به اینکه یکی از مشاغل پرخطر در شهرداری تهران، خدمات انجام شده توسط پاکبانان است، با حمایت وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی تهران تامین واکسن هپاتیت B کارگران انجام شد و واکسیناسیون ۱۵هزار نفر از کارگران خدمات شهری را انجام دادیم و امیدواریم برای مشاغل پرخطر دیگر به ویژه کادر آتش نشانی نیزاین کار را انجام دهیم.

نورمحمدی در ادامه تصریح کرد: با نگاه سلامت‌محور و برای پایش سلامت در حوزه شهرداری و شهر تهران مراکز طب کاری ایجاد کردیم که بتوانیم در چهار پهنه تهران مراکز طب کار را توسعه دهیم؛ یک مرکز در سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی شده که با توجه به شیوع کووید ۱۹فعالیت آن کمرنگ بود، همچنین شرکت شهر سالم در تلاش است تا سه مرکز طب کار در منطقه ۲۰ ،۲ و ۲۱ راه‌اندازی می‌شود.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه شرکت شهر سالم مسئولیت بحث پایش سلامت را داشته در این دوره موضوع افزایش سطح این خدمت مورد توجه قرار گرفته  که می‌توان گفت علاوه بر این نظام ارجاع را در این دوره را شاهد بودیم.

نورمحمدی با بیان اینکه با راه اندازی مرکز جامع سلامت روان  خدمات در حوزه سلامت روان به موازات پایش سلامت جسم نیز انجام شد، تصریح کرد: ساماندهی بیمه‌ها و ارتقای سطح ارائه خدمات به کارگران پیمانکاری شهرداری نیز برای امسال مدنظر قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت شهرسالم، توریسم سلامت را نقطه عطف در کارنامه شرکت شهر سالم ارزیابی کرد و گفت: برنامه شرکت شهر سالم برای سال جاری کیفیت‌محوری و توجه به درآمدهای پایدار است که باید در سال جاری روی آن تمرکز کنیم، در همین راستا در تلاشیم تا توریسم سلامت را توسعه دهیم.

به گفته نورمحمدی؛ سازوکارهای لازم به صورت کلان‌تر در راستای توسعه توریسم سلامت صورت گرفته و حتی اعتبارات لازم برای آن دیده شده و با توجه به مذاکراتی که انجام شده است، پیش‌بینی می‌کنیم که در سال جاری شاهد اوج‌گیری خدمات این بخش باشیم.

مدیرعامل شرکت شهر سالم با اشاره به راه‌اندازی بخش‌های مختلف درمانگاه‌های مناطق در سال جاری گفت: توسعه بخش‌های درمانی از دیگر برنامه های شرکت شهر سالم است، به عنوان مثال افزایش بخش تصویربرداری در مرکز منطقه ۵ است. همچنین اولویت‌بخشی به پزشک خانواده، نسخه الکترونیک و برنامه‌ریزی برای طب سالمندی با توجه به تغییرات جمعیتی، اهم فعالیت‌هایی است که برای سال آینده در دستور کار شرکت شهر سالم قرار دارد.

نورمحمدی با تأکید بر لزوم بسترسازی اجرایی و فرهنگ سازی در میان بهره‌برداران طرح پزشک خانواده گفت: بعد از آماده‌سازی بسترهای لازم، ۲۰ هزار پرونده پزشک خانواده ایجاد شده که می‌‎توان گفت ۱۲هزار پرونده فعال در این خصوص وجود دارد که در تلاشیم در سال جاری پرونده‌ها تکمیل شود.

وی در ادامه به راه‌اندازی نسخه الکترونیک در سال جاری اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی نسخه الکترونیک با هدف ارتقای کیفیت خدمات با محوریت شرکت شهر سالم و با نگاه به کارمندان شهرداری و تمامی شهروندان طراحی شده است.

به گفته نورمحمدی، مبنای ایجاد پرونده الکترونیک، حذف دفترچه و ایجاد نسخه الکترونیکی است و این سامانه به پیشگیری قبل از درمان کمک می‌کند که در تلاشیم در سال جاری راه‌اندازی شود.

مدیرعامل شرکت شهرسالم در خاتمه تصریح کرد: اگر امروز نگاه ما به سمت سلامت محوری و پیشگیری نرود و تمام توجه درمان‌محور باشد، در آینده مشکلات حوزه درمان دوچندان خواهد شد و این موضوع نیازمند توجه فراوزارتخانه است، چرا که باید سلامت فرد در نظر گرفته شود.

منبع: شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا

انتهای پیام/

۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
کد خبر: 36690

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =