​ماجرای تبدیل وضعیت مسکن‌های مختص اجاره‌داری به مسکن مهر

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: در طرح اجاره‌داری، ۵ سال زمان برای بازگرداندن سرمایه به انبوه‌ساز در نظر گرفته شده بود، اما در کشوری که تورم ۵۰ درصدی را تجربه می‌کند، ۵ سال صبر برای یک انبوه‌ساز به معنی خروج از بازار تولید است.

به گزارش شهر، حسن محتشم، رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در جریان برگزاری دومین کارگروه هم‌اندیشی مسکن پایتخت در خصوص ورود شهرداری تهران به موضوع اجاره ‌داری اعلام کرد: ورود شهرداری به موضوع اجاره داری، عملی و مورد نیاز است. این موضوع ابتدا در دولت هشتم مطرح شد. 

وی افزود: در زمان دولت هشتم، موضوع اجاره‌داری توسط دولت به این صورت مطرح شد که یکسری اراضی را وزارت راه و شهرسازی در اختیار انبوه‌سازان قرار می‌داد. بر اساس مصوبه‌ای که به تصویب رسیده بود، به انبوه سازان زمین داده می‌شد، بعد از مشخص شدن قیمت کارشناسی آن به سازنده نیز برای ساخت وام تعلق می‌گرفت. 

محتشم گفت: در دولت نهم و زمانی که علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی وقت، سمت گرفت بنا شد زمین‌هایی که در طرح اجاره‌داری زیر ۵۰ درصد پیشرفت داشت به مسکن مهر واگذار شود. همچنین زمین‌هایی که بالای ۵۰ درصد پیشرفت داشتند، می‌توانستند با پرداخت ارزش زمین، پروژه را برای خود بردارند.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران اظهار کرد: هر چند در طرح اجاره‌داری دولت ۵ سال زمان برای بازگرداندن سرمایه به انبوه‌ساز در نظر گرفته بود، اما باید به این مساله فکر می‌شد، در کشوری که تورم ۵۰ درصدی را تجربه می‌کند، ۵ سال صبر برای یک انبوه‌ساز به معنی خروج از فرآیند تولید مسکن است. 

وی یادآور شد: به همین دلیل در مسئله ورود شهرداری تهران به اجاره‌داری پیشنهاد می‌دهم، شهرداری به غیر از انبوه‌سازان با سرمایه‌گذاران دیگری وارد مذاکره و همکاری شود.

محتشم با بیان اینکه مجموعا در کشورهای توسعه یافته نرخ اجاره ملک معادل ۴ درصد از کل قیمت ملک در نظر گرفته می‌شود، عنوان کرد: در ایران این رقم بین ۶ تا ۸ درصد در نظر گرفته شده، اما به دلیل بی ارزش بودن پول رایج کشور و تورم زیاد همین رقم نیز برای مستاجر قابل پرداخت نیست. زمانی یک مالک می‌تواند اجاره کمتری را از مستاجر دریافت کند که بخشی از درآمد او از راه دیگری جبران شود.

به گفته وی؛ ورود شهرداری به اجاره‌داری عملی است و جزو وظایف شهرداری‌ها محسوب می‌شود.

منبع: رکنا

انتهای پیام/

۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
کد خبر: 36988

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =