۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
کد خبر: 3718

شفافیت کیمیای توسعه پایدار شهری

شهرداری تهران چگونه به مقابله با فساد برخاست

در شهرداری تهران ۲۵ فرآیند فسادزا وجود داشت که راههای مقابله با آنها ترسیم شد
شهرداری تهران چگونه به مقابله با فساد برخاست

شهر: کمتر نهاد یا سازمانی مانند شهرداری تهران اطلاعاتی مانند حقوق و دستمزد کارکنان و مدیران خود، اطلاعات دقیق شهرسازی، لایحه و مصوبه بودجه های سنواتی و نحوه عملکرد آن و تراز مالی شرکت‌ها و سازمان‌ها و... را در دسترس عموم قرار داده ، شفافیت یکی از شاخص های توسعه پایدار است.

شهریار دبیرزاده، کارشناس مسایل شهری در گفتگو با خبرنگار شهر، شفافیت و فساد را از مهمترین چالش‌های جوامع در سراسر جهان عنوان کرد؛ به گفته او؛ فساد با افزایش پیچیدگی روابط اجتماعی و اداره شهرها و مدیریت شهری به یک معضل جهانی بدل شده است.


او یکی از مهمترین ابزارهای مقابله با فساد را شفافیت برشمرد و با اشاره به افزایش شفافیت در شهرداری تهران گفت: نظرسنجی که از شهروندان در سال ۱۳۹۶ انجام شد، نشان داد ۳۰ تا ۳۱ درصد از مراجعه‌کنندگان به شهرداری، در معرض فساد قرار گرفته بودند که آمار بسیار بالایی بود و نشان دهنده بالا بودن شاخص ادراک فساد، نزد شهروندان تهرانی است. به همین دلیل شورای شهر پنجم تهران و شهرداری تهران در حین تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران  یکی از مهمترین رویکردهای خود را بر مقابله با فساد و ایجاد شفافیت حداکثری متمرکز کرد.  


دبیرزاده افزود: اقدامات خوبی در شهرداری تهران در برنامه سوم توسعه شهر تهران شکل گرفت، به طوری که در ابتدا مطالعات پشتیبان برنامه سوم در این زمینه در شهرداری و معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری تدوین شد از جمله تدوین پژوهش با عنوان حکمروایی شهر تهران و همچنین سند راهبردی مقابله با فساد در شهرداری تهران، در همین مطالعات بود که ۲۵ فرآیند فسادزا در شهرداری تهران شناسایی و در فصل حکمروایی شهری در برنامه سوم توسعه شهر تهران سیاست‌ها و اقدامات عملی در این زمینه تدوین و تصویب شد.  


به گفته این کارشناس مسایل شهری؛ ارتقای شفافیت با توسعه جریان آزاد اطلاعاتی مربوط به فرآیندهای درآمدی و نحوه هزینه کرد این منابع، شفافیت میزان فرایندهای درآمدزا، الزام مدیران این نهاد به پاسخگویی و شفاف سازی سازمانی و انتشار عمومی اطلاعات دارای حساسیت عمومی بویژه در حوزه شهرسازی برخی از سیاست‌های اتخاذ شده مدیریت شهری در دوره جدید برای مقابله با فساد است.  
او یکی از مهمترین اقدامات مدیریت شهری برای مقابله با فساد را ایجاد و  و راه اندازی سایت شفافیت عنوان کرد و به شهر گفت: کمتر نهاد یا سازمانی مانند شهرداری تهران اطلاعاتی مانند حقوق و دستمزد کارکنان و مدیران خود، اطلاعات دقیق شهرسازی، لایحه و مصوبه بودجه های سنواتی و نحوه عملکرد آن و تراز شرکت‌ها و سازمان‌ها و... را در دسترس عموم قرار داده است.  


او اضافه کرد: شفافیت یکی از مهمترین شاخص ها در دسترسی به توسعه پایدار است که می تواند همچون کیمیایی ما را به سمت توسعه کاهش معضلات پیش ببرد. شفافیت موجب افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد و در نهایت منجر به مشارکت شهروندان و افزایش حس مسئولیت و تعلق به شهر در بین مردم میشود. به همین دلایل تمامی سیاستها و رویکردها  در این زمینه باید به سمت نهادینه کردن فرهنگ شفافیت و مقابله نهادمند با فساد جهت گیری شوند. چرا که فساد یکی از  مهمترین موانع در دستیابی به توسعه پایدار است.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
کد خبر: 3718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =