کاهش ۳۰ درصدی هزینه حمل و نقل پسماند با احداث کارخانه‌های MRF

احداث کارخانه‌های MRF منجر به بهبود شرایط محیط‌زیست خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شهر، در اواخر قرن ۱۹، ۲۰ و ۲۱ بشر بالاترین میزان مصرف را نسبت به هزاران سال گذاشته داشته است و به کمک تکنولوژی این امکان برای بشر فراهم شد تا بتواند از منابع مختلف زمین بهره بگیرد زندگی شهری را توسعه دهد و امکانات بیشتری را وارد زندگی کند. صنعتی شدن به همان نسبتی که برای بشر آرامش به همراه داشت، یکسری مشکلات هم داشت که یکی از آنها فشار بر  محیط زیست  و دیگری مسئله پسماند است‌.  یکی از روش هایی که این تهدید یعنی زباله ها را به فرصت تبدیل می کند، احداث کارخانه های mrf است که در این روش تولید کمپوست باکیفیت و استحصال انرژی از پسماند با رویکرد کاهش دفن را به دنبال خواهد داشت.
 

حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر در مورد موضوع  MRF اظهار کرد: احداث کارخانه MRF باعث کاهش هزینه و تردد در شهر می شود و همچنین  کیفیت محیط زیست را افزایش خواهد داد.

وی افزود:  احداث کارخانجات مدیریت یکپارچه پسماند شهری (MRF) تولید کمپوست باکیفیت و استحصال انرژی از پسماند با رویکرد کاهش دفن را به دنبال خواهد داشت و در نهایت با انجام اقدامات فوق کاهش آثار سوء محیط زیستی را در سطح شهر تهران رقم خواهد زد.

نظری ادامه داد: در کارخانه MRFهزینه حمل و نقل و اثرات زیست محیطی پسماند به حداقل خود می‌رسد.

معاون شهردار تهران گفت: همچنین تا ۳۰ درصد در هزینه های حمل و نقل صرفه جویی می‌شود. هر قدمی در حوزه محیط زیست برداشته شود می‌تواند در آینده اثرات خوبی در محیط زیست شهر داشته باشد.

نظری با اشاره به اهمیت کاهش دفن پسماند در آرادکوه ادامه داد: هدف نهایی شهرداری تهران کاهش دفن پسماند در مجتمع آراد کوه است و یکی از راه های آن احداث MRF است.

نظری تصریح کرد: از مهمترین برنامه های مدیریت شهری شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲، ساماندهی حوزه پسماند و ثمردهی ایستگاه های مدیریت یکپارچه پسماند خواهد بود و در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ نتایج خیلی خوبی خواهیم داشت.

حسین صالحی، کارشناس محیط زیست در مورد مزیت‌های کارخانه mrf در گفت‌وگو با خبرنگارشهر اظهار کرد: سیستم نوین mrf یا طبقه بندی و تفکیک پسماند شهری با افزایش معضلات سیستم سنتی دفن و آتش‌زدن زباله های شهری مورد توجه قرار گرفته است.از مزایای mrf می‌توان  به حفاظت از محیط‌زیست و حرکت به سمت توسعه پایدار، افزایش بهره‌وری سیستم مدیریت پسماند شهری و همچنین تسهیل فرآیندهای تولید و بازیابی مواد، تولید انرژی، کاهش آمار زباله‌گردی شود.


این کارشناس محیط‌زیست گفت:از دیگر مزایای mrf کاهش مخاطرات محیط‌زیستی مدیریت پسماند در مرحله دفن و  همچنین کمک به کاهش استفاده از منابع طبیعی و خام با بازیابی مواد قابل بازیافت است.
وی ادامه داد: از دیگر مزایای این سیستم کاهش می‌تواند کاهش ۲۰تا۳۰درصدی هزینه حمل‌ونقل و کاهش ۳۰ درصدی هزینه دفن عنوان کرد.

علیرضا شریفی یزدی، جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرنگار شهر اظهار کرد: صنعتی شدن به همان نسبتی که برای بشر آرامش به همراه داشت، یکسری مشکلات هم داشت که یکی از آنها فشار بر  محیط زیست  و دیگری مسئله پسماند است‌. متاسفانه، کوه و دشت و رودخانه ها  آکنده از پسماند است که باعث شدند به شکل خطرناکی محیط زیست تهدید شود.

وی ادامه داد: بعضی از  پسماندها خطرناک هستند که نتیجه فعل و انفعالات شیمیایی کارخانه ها، سبک زندگی مردم و بحث های از این قبیل هستند و بعضی دیگر یک سری منابعی هستند که قابلیت تجدید پذیری دارند، یعنی اگر به موقع و به جا این پسماندها تفکیک شوند، می توانند به چرخه تولید برگردند و فشار کمتری بر روی منابع کره زمین و بحث  محیط زیست داشته باشیم.

این جامعه شناس با اشاره به روش تفکیک زباله ادامه داد: تفکیک زباله و پسماند یکی از روش های خوب، برای حفظ محیط زیست و کاهش هزینه ها است و باعث می شود که  فشار کمتری بر منابع محدود زمین وارد شود. جمعیت فعلی جهان ۸ میلیارد نفر و در سال های آینده بالای ۱۰ میلیارد نفر خواهد بود.

شریفی یزدی با اشاره به تفکیک زباله از مبدأ ادامه داد: در مورد تفکیک زباله از مبدأ  و سیاست درست شهرداری و مکانیزه کردن جمع آوری زباله از مبدأ تا مقصد نهایی و بازگرداندن آن به چرخه تولید به شهرداری مربوط می شود.

انتهای پیام/

۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 37581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =