لزوم انعقاد تفاهم نامه میان شهرداری تهران و اداره ثبت اسناد در راستای رفع معضل کمبود پارکینگ در پایتخت

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی امور مناطق مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از تدوین نظام‌نامه مدیریت حقوقی و درآمدی پارکینگ‌های اختصاصی - محله‌ای خبر داد و بر انعقاد تفاهم نامه میان شهرداری تهران و اداره ثبت اسناد در راستای رفع معضل کمبود پارکینگ در پایتخت تاکید کرد.

به گزارش شهر، به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران؛ مریم ابهری، مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی امور مناطق مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار این مرکز، بر چالش‌های افزایش خودرو از جمله محل پارک اتومبیل‌ها در معابر شهری تاکید کرد و گفت: مشکلات پارکینگ‌ها روزبه‌روز افزایش یافته و در محلات مسکونی تبعات و مشکلاتی را به همراه داشته که تجاوز به حریم پیاده، اخلال در عبور و مرور وسایل نقلیه در محلات مسکونی در ساعات شب و بعضا نزاع و درگیری بر سر محل پارک خودرو از جمله این تبعات است.

وی با اشاره به بخش ۱۲ طرح تفصیلی مصوب شهر تهران مصوب سال ۱۳۹۱ شورای عالی شهرسازی و معماری، عنوان کرد: براساس آخرین تغییرات و اصلاحات در شهریور ۱۳۹۸، براساس بند ۱-۱۲، تامین پارکینگ برای کلیه ساختمان‌ها و در همه پهنه‌ها الزامی است؛ لذا صدور پروانه ساختمان منوط به تامین پارکینگ در همان ساختمان است.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی امور مناطق مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران افزود: این در حالی است که در صورت احراز و تایید نبود امکان تامین در داخل قطعه، تامین پارکینگ در پارکینگ‌های اختصاصی محلی یا پارکینگ‌های مازاد سایر املاک در شعاع ۲۵۰ متر از ساختمان ممکن خواهد بود. در مطالعات به این نتیجه دست یافتیم که تا شعاع ۵۰۰ متر نیز تامین پارکینگ امکان‌پذیر خواهد بود؛ ساکنان محلات هم اعلام کرده‌اند تا شعاع ۷۵۰ متری نیز در پارکینگ‌های امن حاضر به پارک خودرو خود هستند.

ابهری وضعیت تامین پارکینگ در بافت فرسوده که اغلب دارای معابر کم‌عرض و بافت دندانه‌ای است را دارای مشکلات عدیده خواند و اظهار کرد: منطقه ۱۷ شهر تهران از جمله مناطق جنوبی تهران بوده که معضل کمبود پارکینگ در آن مشهود است؛ از این رو مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران مطالعه و بررسی پارکینگ‌های اختصاصی - محله‌ای در منطقه ۱۷ را در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: مطابق پهنه‌بندی طرح تفصیلی مصوب شهر تهران در منطقه ۱۷ بیش از ۶۰ درصد از گستره منطقه متعلق به پهنه سکونت است و در وضع موجود نیز حدود۷۷ درصد قطعات کاربری متعلق به مسکونی است و قریب به ۵۶ درصد از این قطعات مساحتی کمتر از یکصد متر مربع و حدود ۸۸ درصد قطعات نیز مساحتی کمتر از ۲۰۰ مترمربع را شامل می‌شوند؛ این در حالی است که علاوه بر ریزدانگی، بافت حدود یک سوم از وسعت منطقه فرسوده است.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی امور مناطق مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران طول معابر این منطقه از پایتخت را کم‌عرض خواند و گفت: در منطقه ۱۷ طول معابر دارای عرض کمتر از شش متر و معابر دارای عرض کمتر از هشت متر سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند. چنین معضلی پارک‌های حاشیه‌ای متراکم، پارک در فضاهای غیرمجاز و ایجاد ازدحام ناشی از جست‌وجوی فضای پارک را به دنبال داشته، از این رو مطالعات پارکینگ در مبدا و رفع این معضل در دستور کار قرار گرفته است.

ابهری خاطرنشان کرد: در این پژوهش برآنیم تا به شناسایی و بررسی خلاءهای موجود در حوزه مدیریت عرضه و تقاضا پارکینگ‌های اختصاصی و ارائه راهکارهایی برای مدیریت این نوع از پارکینگ‌ها به منظور سرویس‌دهی به بافت مسکونی و تدوین نظام‌نامه مدیریت حقوقی و درآمدی پارکینگ‌های اختصاصی - محله‌ای بپردازیم و رضایت مندی شهروندان از محیط زندگی را رقم زنیم.

وی با بیان اینکه در راستای تأمین پارکینگ بسته‌های تشویقی و بهره‌گیری از سه روش پیشنهاد شده است، گفت: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ایجاد پارکینگ و الحاق و واگذاری آن به بخش خصوصی و حقیقی، احداث پارکینگ از سوی شهرداری تهران و واگذاری آن به بخش خصوصی و معرفی شهرداری به عنوان متولی احداث پارکینگ، بهره‌بردار و مجری از جمله این پیشنهادات است که در هرمنطقه متناسب با شرایط آن منطقه اجرا خواهد شد.

ابهری به تامین بودجه ساخت پارکینگ از سوی شهرداری اشاره کرد و گفت: در مواردی که مالک نتواند در بنای خود پارکینگ احداث کند، حق احداث پارکینگ به صندوق شهرداری واریز می‌شود؛ با این حال اما هزینه اخذ شده از مالکان بسیار کمتر از مبلغ مورد نیاز و نامتناسب با هزینه‌های امروز است.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی امور مناطق مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با تاکید براینکه رفع معضل پارکینگ در کلانشهر تهران، همراهی دستگاه‌ها را می‌طلبد، اظهار کرد: اداره ثبت اسناد یکی از مهم ترین اداراتی است که باید با شهرداری تهران همراه شود و در این زمینه ضرورت دارد در سطوح بالای شهرداری تفاهمنامه‌ای با این اداره منعقد شود؛ همچنین لازم است با بخش خصوصی تعامل بسیار مطلوبی صورت گیرد و هماهنگی‌های میان معاونت شهرسازی و معماری و معاونت حمل و نقل ترافیک این سازمان افزایش یابد تا در راستای رفع معضل پارکینگ محلات اقدامات موثری را شاهد باشیم.

انتهای پیام/

۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
کد خبر: 37627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =