پروژه عظیم مرکز نمایش‌های آئینی صبا به ایستگاه پایانی نزدیک می‌شود

پروژه عظیم و شاخص مرکز نمایش‌های آئینی صبا پس از گذشت ۱۵ سال از کلنگ‌زنی این پروژه احیاء و به مراحل پایانی خود برای بهره‌برداری نزدیک می‌شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی شهرداری تهران؛ احمد همتی معاون اجتماعی و فرهنگی سازمان بازرسی گفت: مرکز نمایش‌های آئینی صبا یکی از پروژه‌های نیمه تمام فرهنگی-هنری شهر تهران است که در سال ۱۳۸۲ و به منظور توسعه و اعتلای هنرهای نمایشی سنتی و مدرن و با استفاده از تکنولوژی‌های نوین که برخی از آنها امروز نیز در سالن‌های نمایش تهران وجود ندارد توسط یکی از معماران برجسته ایرانی فرهاد احمدی، طراحی شده است.

همتی اظهار کرد: پروژه فرهنگی هنری صبا دارای کیفیت معماری و فضایی بالایی است، به طوری که در صورت افتتاح به یکی از فضاهای با ارزش و ماندگار شهر تهران در حوزه فرهنگی- هنری و یکی از مراکز مهم هنرهای نمایشی در ایران تبدیل خواهد شد.

وی افزود: مرکز نمایش های آیینی صبا دارای حدود ۶۰۰۰ مترمربع زیربنا و دارای سالن‌های نمایش، پلاتو تمرین تئاتر، سالن تئاتر روحوضی، سالن تئاتر رو باز و ... است که عمده این مجموعه در زیر سطح زمین ساخته شده تا سطح زمین به صورت فضای باز و در ارتفاع طبیعی تبدیل به باغ و فضای سبز شود و به عنوان فضایی همگانی در اختیار شهروندان باشد.

همتی با بیان اینکه پروژه مشارکتی باغ صبا از سال ۱۳۸۴ توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران از شهرداری منطقه ۷ مجوز دریافت می‌کند و از سال ۱۳۸۷ کلنگ آن بر زمین زده می‌شود، تصریح کرد: پس از این تاریخ برای تامین منابع پروژه با سرمایه‌گذار بخش خصوصی قراردادی منعقد می‌شود اما از سال ۹۵ تا کنون به دلیل بروز اختلافات قراردادی و عدم تامین منابع مالی توسط شریک سرمایه گذار، پروژه آئینی صبا با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت در کار همچنان متوقف مانده است.

معاون سازمان بازرسی اعلام کرد: طبق تفاهم نامه سال ۱۴۰۱ بین شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و سرمایه گذار قرار شد هزینه‌های قسمت زیر ساخت و تجاری که حدود سی میلیارد تومان است توسط سرمایه گذار(فرهنگ مظفر) و هزینه قسمت فرهنگی که حدود صد میلیارد تومان پیش بینی شده از طریق شهرداری و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی تامین و طبق نظر کمسیون ماده ۳۸ در حساب طرفین لحاظ شود.

وی اضافه کرد: با رفع اختلافات سرمایه‌گذار و شرکا و تامین اعتیار مورد نیاز، مقرر شده است تا بخش مربوط به سالن اصلی پروژه تا دهه مبارک فجر به بهره‌برداری برسد.

همچنین مرکز نمایش‌های آئینی صبا در منطقه ۷ شهرداری، خیابان شریعتی، سه‌راه پلیس واقع شده است و در صورت بهره‌برداری می‌تواند به یکی از ابَر پروژه‌های شاخص فرهنگی پایتخت و پروژه‌ای کم‌نظیر در خاورمیانه تبدیل شود.

انتهای پیام/

۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 37703

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =