لزوم ایجاد تعامل بین ریل و زندگی شهری

یکی از افتخارات این دوره مدیریت شهری حرکت و برنامه ریزی بر اساس الزامات حقوقی و قانونی ای است که برای شهرداری تهران مشخص شده است.

به گزارش شهر، به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران، محمدحسین بوچانی رییس این مرکز در وبینار «عبور راه آهن از داخل شهر، بایدها و نبایدها» که با حضور مرتضی باقری مشاور وزیر راه و شهرساری، سید محمد فیاض شهردار منطقه ۱۸، محمود کلهری شهردار منطقه ۱۷، ملودی خادم ثامنی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، کوروش آصف وزیری پژوهشگر شهری و نمایندگانی از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به صورت آنلاین برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: در  دوره کنونی فعالیت مدیریت شهری، شهرداری تهران با رویکرد «شهری برای همه» به عنوان یک استراتژیک مهم سعی دارد تا تمامی ماموریت های خود را پیش ببرد.
او با اشاره به ۴ اصل مهم و کاربری در نحوی اداره پایتخت در شهرداری تهران ادامه داد: نخستین گام شهرداری تهران دراین دوره انجام مطالعات کاربردی است که این رویکرد تفاوت عملکرد مرکزمطالعات و برنامه ریزی شهر تهران را با مراکز علمی مانند دانشگاه ها به خوبی نشان می دهد.
رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران حضور جدی و تاثیرگذار بهره برداران از مطالعات کاربردی را دومین گام تاثیرگذار در برنامه ریزی و مدیریت کنونی شهرداری تهران معرفی کرد و یادآور شد: هر مطالعه کاربردی مستلزم مشارکت جدی بهره بردار است این مساله باعث می شود تا بهره بردار برای حل مشکلات حوزه تحت مدیریت خود در کنار پژوهشگران تلاش  کنند.
او با اشاره به اینکه توجه شهرداری  تهران به الزامات حقوقی در حوزه فعالیت ها و وظایفی که در چارچوب قانون برعهده دارد، گام سومی  است که مختص به این دوره از مدیریت شهری است، بیان کرد: در برخی از ادوار مدیریت شهری شاهد بودیم  شهرداری تهران به بخشی از ماموریت هایی که جزو تکالیف دستگاه های دیگر ورود کرده بود، اما در این دوره  تلاش شهرداری این است تا این مسیر  را تغییر  داده و تنها به الزامات حقوقی و وظایف کاربردی ای که برعهده این مجموعه است، ورود کند.
بوچانی تاکید کرد: دانش بنیان کردن فعالیت های شهرداری مستلزم یک هم افزایی و تلاش جمعی است به همین دلیل در این دوره مدیریت شهری سعی شده تا از طریق ابزارهایی مانند سایت پژوهشیار و سایت شفافیت گام های جدی ای در این زمینه برداشته شود.  
 

کاهش سهم حمل و نقل ریلی در تهران
 در ادامه این نشست  عضو هیات علمی گروه حمل و نقل ریلی دانشگاه مهندسی  راه آهن و معاون وزیر راه با اشاره به جایگاه ایران در رتبه بندی های جهانی درباره سوانح رانندگی  و تلفات ناشی از آن گفت: رتبه بندی های جهانی نشان می دهد ایران از نظر سوانح جاده ای در رتبه دهم  و از نظر نرخ تلفات ناشی از این سوانح رتبه چهارم را در جهان داراست.  
مرتضی باقری با بیان این مطلب افزود: یکی دیگر از موضوعات قابل تامل در سال های اخیر در کشور، کاهش سهم حمل و نقل عمومی است. به رغم تمام تلاش هایی که در این زمینه انجام شده، اما متاسفانه شاهد کاهش استقبال مردم از حمل و نقل همگانی هستیم.
او با اشاره به اینکه سهم حمل و نقل ریلی در سفرهای مردم کاهش چشمگیری داشته است، ادامه داد:  این در حالی است که آمارها نشان می دهد تعداد سفرها با خودروهای شخصی در کشور ۱.۵ درصد افزایش داشته است.
مشاور وزیر راه با بیان اینکه سهم سوانح جاده ای در کشور معادل ۷ درصد از تولید ناخالص ملی است، یادآور شد: در حال حاضر حدود ۲۰ هزار کیلومتر جاده در کشور وجود دارد که ارزشی معادل ۳۵۰ هزار میلیارد تومان دارد که باید سالیانه ۸ و نیم هزار میلیارد تومان برای نگهدادی آن هزینه شود این در حالیاست که در حال حاضر تنها یک چهارم این اعتبار تخصیص داده می شود.
او بیان کرد: به رغم آنکه کل سهم حمل و نقل  از تولید ناخالص ملی ۹ درصد است اما متاسفانه بخش قابل توجهی از این سهم سالانه صرف هزینه تصادفات جاده ای می شود.
او در ادامه با بیان اینکه پائین بودن سهم کشور در حمل و نقل های ریلی باید مورد مطالعه قرار گیرد، گفت: مطالعات اولیه دلیل این مساله را در عدم دسترسی مناسب از این مد حمل و نقلی نشان داده است. در بررسی ها مشخص شد محل ایستگاه های راه آهن در شهری مانند تهران در محل مناسبی قرار نگرفته است.  
باقری انتقال ایستگاه های راه آهن به خارج از شهر را یک اتفاق نامبارکی دانست و ادامه داد: متاسفانه از سال ۸۴ تصمیم گرفته شد تا ایستگاه های جدید  خطوط راه آهن در بیرون شهرها ساخته شود. به عنوان مثال ایستگاه راه آهن زاهدان ۱۰ کیلومتر خارج ازشهر ساخته شده است که این مساله دسترسی مسافران به خطوط ریلی و ایستگاه های راه آهن را با مشکل روبه رو کرده و تمایل مردم را به استفاده از این مد حمل و نقلی کاهش داده است.
به گفته او، مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد هزینه سفر شهروندان از محل سکونت خود تا ایستگاه راه آهن گاهی اوقات از هزینه سفر کامل خود به مقاصدی که تعیین کرده اند، بیشتر است.
باقری بیان کرد: متاسفانه برخی ازطرح هایی که در شهر تهران در خصوص خروج ایستگاه های راه آهن از شهر تهران و یا انتقال برخی از  خطوط به زیر زمین انجام شده است به عنوان یک الگو در شهرهای دیگر انجام می شود این در حالی است که انجام برخی از این طرح ها در شهر تهران نیز نتایج مطلوبی به همراه نداشته است.
 

لزوم ایجاد تعامل بین ریل و زندگی شهری
در بخش  دیگری از این جلسه آنلاین شهردار منطقه ۱۸ با اشاره به مشکلات منطقه تحت مدیریت خود در حاشیه راه آهن تهران- اهواز گفت: زمانی که موضوع همجواری راه اهن و سکونتگاه های شهری مطرح می شود، دو دیدگاه از سوی کارشناسان طرح می شود نخست آنکه برخی بر این باورند ایستگاه های راه آهن باید درابتدای شهرها قرار گرفته و اقدام به جابه جایی مسافران کنند به این دلیل که همجواری راه آهن و شهر مشکلات و تبعاتی را به همراه دارد. اما در مقابل این دیدگاه برخی از کارشناسان اعتقاد دارند ایستگاه های راه اهن نه تنها باید  در شهرها ایجاد شود، بلکه دسترسی به راه آهن به عنوان یک مد حمل و نقل انبوه بر در مرکز شهرد ایجاد شده و از آنجا مسافران را به مقاصد خود منتقل کند تا سفرهای درون و برون شهری کاهش پیدا کند.
محمد فیاض با اشاره به اینکه به رغم آنکه مدیران شهری موافق انتقال ایستگاه های راه آهن به خارج از محدوده های سکونتگاهی و شهری هستند، افزود: اما باید قبول کرد نظریه دوم از منظر کارشناسی بیشتر مورد قبول است چرا که اگر ایستگاه های راه آهن به بیرون شهر منتقل شود و مسافران این مد حمل و نقلی از آنجا مقاصد سفرهای بعدی خود را تعیین کنند، از نظر تعداد و امنیت سفر با مشکلاتی روبه رو خواهیم شد. به عبارتی می توان گفت قرار گرفتن ایستگاه راه آهن در شهر تهران در محدوده جنوبی که امکان استفاده مسافران را از حمل و نقل ریلی و سایر مدها ایجاد می کند، کار درستی است.  
شهردار منطقه ۱۸ با اشاره به اینکه تعامل بین ریل و مردم باید در مطالعات کاربردی مرکز مطالعات مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: باید به این نتیجه برسیم که با انجام تمهیداتی هم می توان ریل راه آهن را در داخل شهرداشت و هم مردمی که در کنارراه آهن زندگی می کنند از این شرایط ناراضی نباشند.  
او حریم پیرامون خطوط راه اهن را یکی از معضلات شهروندان ساکن در منطقه ۱۸ دانست و یادآور شد: طبق قانون حریم ریل و سکونتگاه های شهری باید ۳۴ متر باشد اما در ناحیه دو منطقه ۱۸ به غیر از این فاصله یک حریم ۱۰۰ متری نیز در اطرف خط راه آهن تهران – اهواز وجود دارد که پهنه یزرگی است و بخش هایی از این پهنه را به فضای بی دفاع شهری و محل بروز آسیب های اجتماعی تبدیل کرده است که مردم از این مساله ناراضی هستند .
فیاض تامین امنیت شهروندان ساکن در کنار ریل راه اهن را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: وقتی راه آهن وارد بافت مسکونی می شود رفت و آمدهایی روی ریل انجام می شود که اعتقاد داریم باید تصمیماتی برای حفظ امنیت مردم در نظر گرفته شود.
او گسست محلات مجاور راه آهن را یکی دیگر از آسیب های این همجواری دانست و گفت: در حال حاضر وجود ریل راه آهن در منطقه ۱۸ باعث ایجاد گسست بین محله های مجاور شده است زمانی خطوط راه آهن دو محله را از هم جدا می کنند، دیگر نمی توانیم اتصال در رفت و آمد شهروندان را در این بخش ایجاد کنیم و همین مساله نارضایتی شهروندان را به همراه دارد.
عدم حل مشکلات مناطق حاشیه راه آهن به دلیل نبود مدیریت یکپارچه شهری 
در ادامه این جلسه شهردار منطقه ۱۷ تهران نیز گفت: وجود خطوط راه اهن مسائل زیادی را برای ساکنان و مدیریت شهری ایجاد کرده است که مهمترین دلیل عدم حل این مشکلات نبود مدیریت یکپارچه در شهر تهران است.
محمد کلهری با بیان این مطلب افزود: خطوط راه آهن مشکلات زیادی را در حوزه هایی مانند آلودگی صوتی، زیست محیطی، ایجاد فضاهای بی دفاع شهری و آسیب های اجتماعی ایجاد کرده که این اتفاق باعث نارضایتی شهروندان از این مساله شده است.
او تنها راه حل ممکن را خروج ایستگاه راه آهن به خارج از محدوده های شهری بیان کرد و ادامه داد: اعتقاد دارم جابه جایی ایستگاه های راه آهن به خارج از محدوده شهری با یک برنامه ریزی مناسب تهدیدهای موجود در همجواری محدوده های سکونتگاهی با ریل راه آهن را به یک فرصت تبدیل خواهد کرد.
شهردار منطقه ۱۷ تهران بیان کرد: امروز در برخی از کشورهای مطرح شاهد این مساله هستیم که به دلیل جابه جایی ایستگاه های راه آهن خطوط ریلی اراضی زیادی آزاد سازی شده  و از این محدوده ها به عنوان یک قطب گردشگری استفاده می شود.
براساس این گزارش، در وبینار عبورراه آهن از داخل شهر، بایدها و نبایدها کوروش آصف وزیری پژوهشگر شهری، ملودی خادم ثامنی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و نمایندگان سازمان نوسازی شهری تهران و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز صحبت کردند.

۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 3777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =