با تقویت حکمرانی مشارکتی، مردم در تمامی فرایندهای اداره شهر نقش خواهند داشت

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفت: منظور ما از حکمرانی مشارکتی، اینکه مردم مورد اهتمام واقع شوند نیست بلکه منظور این است که مردم در فرایند تصمیم‌گیری و مدیریت شهر و اجرا و نظارت مشارکت داده شوند .

به گزارش خبرنگار شهر، عطاالله رفیعی آتانی رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در نخستین همایش شهروند و اداره شهر که صبح امروز - دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲- با حضور پژوهشگران، صاحب‌نظران و جمعی از مدیران شهری در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که آقای زاکانی آماده مدیریت در شهرداری شدند، کانونی ترین بحثی که جمع بندی شده و در مقدمه برنامه ارائه شده به شورای شهر آمده بود این بود که ما می خواهیم شهر را به صورت مشارکتی اداره کنیم.

وی افزود: منظور ما از حکمرانی مشارکتی، اینکه مردم مورد اهتمام واقع شوند نیست بلکه منظور این است که مردم در فرایند تصمیم گیری و مدیریت شهر و اجرا و نظارت مشارکت داده شوند .

رفیعی آتانی ادامه داد: اساس واژه حکمرانی در این اتمسفر خلق شد که حکومت کردن با کمک یا حتی به وسیله مردم انجام شود، بنابراین اگر حکمرانی را به حکمروایی نزدیک کنیم به موضوع مورد ادعای ما نزدیک می شود.

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران اضافه کرد: هر نظریه درباره حکمرانی به یک نظریه در مورد انسان وابسته است، رویکرد های لیبرالیستی نحوه تلقی شان این است که جامعه موجودیت حقیقی فرد است و جامعه چیزی جز جمع جبری افراد نیست و منافع فردی در آن مهمتر است، در رویکرد های مارکسیستی نیز جامعه مهم است و مفاهم اجتماعی وزن پیدا می کند و دولت مظهر بروز حیات اجتماعی قلمداد می شود اما ما باید دنبال می کردیم که در مبانی اسلام واقعیت وجودی انسان چیست؟

وی یادآور شد: مهمترین خصوصیت انسان در دستگاه فلسفه اسلامی تحول است، این ظرفیت را هیچ یک از موجودات ندارند، عامل این تحول نیز علم است و انسان چیزی جز آگاهی نیست. در واقع مقصد، بستر ، عامل و دستاوردها در این رویکرد، آگاهی است.

رفیعی آتانی عنوان کرد: در وجه تمایز با سایر الگوها، هسته سخت الگوی اسلامی پیشرفت بر مدار علم است و رهبر پیشرفت جوامع باید علم باشد .

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: در عرصه حیات اجتماعی اگر علم مداری را اصل قرار دهیم همه جامعه باید به یک مدرسه تبدیل شود ، حلقه وصل این مبانی حکمرانی مشارکتی است و نظام حکمرانی مشارکتی همه شرایط را برای به مدرسه تبدیل شدن شهر فراهم می کند و با این کار قدرت علم از همه چیز بیشتر می شود و یک دانش اجتماعی شده به وجود می آید و سبب می شود یک ذخیره دانش در جامعه به وجود بیاید.

وی بیان کرد: در جنگ تحمیلی نیز جبهه به دانشگاه تبدیل شد و این دستاورد مهم انسانی آن بود، اگر این حکمرانی مشارکتی اتفاق بیفتد در واقع برای مردم سالاری دینی یک گام دومی بر می داریم تا در آن مردم در کنار رای دادن در تصمیم گیری ها حضور داشته‌باشند و بهترین جا برای پیاده کردن این ایده حکومت های محلی و شهرداری ها هستند.

رفیعی آتانی افزود: این مساله بیشتر به معنای بسط وجودی شورای شهر در شهر است و همه می توانند بر عملکرد شهرداری با محوریت شورا نظارت کنند.

وی ادامه داد: همچنین کار بزرگی را طراحی و همایش بین المللی را با عنوان حکمرانی مشارکتی تنظیم کردیم، این مسائل کمک می کند برای مدیریت اجتماعی شهر شرایط را فراهم کنیم که مرکز تولید دانش در این موضوع به مرکز مطالعات واگذار شده است.

انتهای پیام/

۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 38086

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =