تکمیل ۱۲۰ پروژه انتخابی مردم در طرح «من شهردارم»

معاون شهردار تهران گفت: تا الان از پروژه‌های انتخاب شده در طرح «من شهردارم»، ۱۲۰ پروژه تمام شده است.

به گزارش خبرنگار شهر، مجید باقری معاون برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران در نخستین همایش شهروند و اداره شهر که صبح امروز - دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲- با حضور پژوهشگران، صاحب‌نظران و جمعی از مدیران شهری در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از محوری ترین موضوعات و اولویت های شهردار تهران از روزهای نخست، موضوع مردمی سازی اداره شهر بود که در مرکز مطالعات شهرداری نیز زیرساخت هایی ایجاد می شود که به این ایده عمق دهد.

وی با اشاره به ارائه چارچوبی مفهمومی برای بودجه ریزی مشارکتی افزود: مطالعات ما نشان می دهد تم و مفهوم بودجه در درون خود پتانسیل هایی دارد که می تواند با مشارکت شهروندان و مردمی سازی اداره شهر ارتباط مستقیم داشته باشد.

باقری ادامه داد: موارد مطرح شده در این خصوص فقط یک مبحث تئوریک نیست بلکه از یک مسیر طی شده حرف میزنیم و مبانی این مسیر را تشریح می کنیم.

معاون شهردار تهران در خصوص واگذاری امر سیاست گذاری به شهروندان در بودجه ریزی مشارکتی اضافه کرد: در گام اول بهره گیری از نظرات شهروندان برای هم راستا کردن اهداف را مد نظر داشتیم تا در بخش هایی مانند عدالت اجتماعی، آموزش شهروندی و افزایش کارایی اثر گذاری داشته باشیم.

وی یادآور شد: در مورد حکمروایی شایسته و اداره شهر اعتقاد داریم که بودجه ریزی مشارکتی می تواند یکی از ابزارها برای بهبود این حکمرانی باشد؛ در دنیا در مورد اینکه ابعاد بودجه ریزی مشارکتی را در چه سطحی در نظر می گیرند، با سطوح متفاوتی در مطالبه این مساله روبرو هستیم و در هر کشوری یکی از ابعاد برجستگی بیشتری دارد. در واقع موضوعاتی مانند مردم پایگی، عدالت اجتماعی و شفافیت، آموزش و مردم سالاری ابعادی است که می توان از همه آنها به عنوان تم مشارکتی بهره گرفت.

باقری عنوان کرد: بخشی از فرآیند پیاده سازی بودجه ریزی مشارکتی تحت عنوان طرح من شهرارم را با اسفاده از شاخص های مختلف پیاده سازی کردیم که در گام نخست در مورد ۱۰ درصد بودجه، مردم نظر دادند.

معاون برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران بیان کرد: باید با این تجربه به این سمت برویم که در شهرداری از برنامه ریزی برای مردم به برنامه ریزی با مردم و در نهایت به برنامه ریزی توسط مرم برسیم و این رویکرد کلان و مهم ما بود که به بخشی از آن دست پیدا کردیم.

وی تصریح کرد: ابتدا اولویت ها و ورودی هایی داشتیم که اولویت های مطرح شده از برنامه های تحولی چهارگانه شهردار ، بازدیدهای میدانی، سامانه ۱۳۷ پلاس و طرح رصد شورای شهر استخراج شدو پس از آن زیرساخت الکترونیکی برای این طرح تهیه شد و توسط کارکنان شهرداری در حوزه های مختلف نظر سنجی از مردم انجام شد. با وجود اینکه این نظرسنجی ها همزمان با اغتشاشات در تهران بود حدود نیم میلیون نفر در آن شرکت و ۱۴۶۲ پروژه را انتخاب کردند.

باقری در پایان خاطرنشان کرد: تا الان از این پروژه های انتخاب شده، تعداد ۱۲۰ پروژه تمام شده است، در واقع در سه ماهه اول امسال ۱۲۰ پروژه به صورت کامل اجرا شده است که به زودی با حضور شهردار تهران جشن سه ماهه اول پروژه های توسعه محلی تحت عنوان من شهردارم برگزار می شود، در گام بعدی زیرساختی ایجاد می کنیم تا ورودی های کار را تعمیق ببخشیم تا مردم علاوه بر رای ، پیشنهاد هم بدهند و یک سطح بالاتراز مشارکت شهروندی را به نمایش بگذاریم.

انتهای پیام/

۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 38096

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =