راه‌اندازی سامانه وضعیت «املاک»

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران از راه اندازی سامانه معرفی املاک شهرداری تهران در راستای شفافیت خبر داد.

محمدرضا جوادی یگانه،  درباره سرانجام املاکی که حق بهره برداری آن از سوی شهرداری تهران به افراد غیر سپرده شده بود، گفت: در بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، به شهرداری ها اجازه داده شده است که با شرایط مشخص، زمین و املاک خود را در اختیار مؤسساتی با کارکرد اجتماعی، فرهنگی و هنری  قرار دهد که تمام املاک واگذار شده در شهرداری تهران نیز بر اساس این بند بوده است.

او با بیان این که شورای شهر پنجم درسال ۹۶ یک مصوبه داشت که بر اساس آن شهرداری موظف شد هر ملکی را که می خواهد واگذار کند،  از شورا مجوز بگیرد و در مورد سرانجام واگذاری ملک های قبلی نیز گزارش ارائه کند، گفت: بر همین اساس این وظیفه یعنی تهیه گزارشی از وضعیت املاک واگذار شده،  بر عهده معاونت اجتماعی گذاشته شد که تیم هایی در این زمینه تشکیل و مجموعا مشخص شد که شهرداری در دوره های گذشته عددی نزدیک به ۴۰۰۰ واحد از املاک خود را واگذار کرده است.  

جوادی یگانه با بیان این که در زمان مدیریت بنده به عنوان معاون فرهنگی و اجتماعی، شهردار تهران دستورالعملی را در مورد املاک ابلاغ کردند که بر اساس آن در معاونت اجتماعی کمیسیونی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شد، گفت: بنده به عنوان رئیس کمیسیون انتخاب شده و در این کمیسیون معاون مالی، مدیر کل دفتر شهردار، رئیس سازمان املاک و رئیس بازرسی حضور دارند که واگذاری املاک گذشته و جدید دراین کمیسیون بررسی می شود.  

او  با بیان این که این کمیسیون در مورد درخواست‌های جدید تصمیم گیری می‌کند، بیان کرد: در این کمیسیون در خصوص وضعیت املاکی که در گذشته حق بهره برداری از آن واگذار شده نیز تصمیم گیری می کنیم که آیا این ملک باید تخلیه شود یا نه و آیا باید با بهره برداران تمدید قرارداد کنیم یا نه؟ که البته تصمیم گیری نهایی باید در صحن علنی شورا و توسط اعضاء صورت گیرد و پیشنهادهای این کمیسیون نیز در قالب لایحه‌ای به شورا ارسال می‌شود.

او  با بیان این که هفته گذشته اولین لایحه برای تعیین تکلیف واگذاری یک ملک توسط شهردار تهران امضاء و به شورای شهر ارسال شد، گفت: البته در حال گفت و گو با اعضای شورا هستیم که آیا املاکی که موضوع یکسانی دارند، را در قالب یک لایحه معرفی کنیم؟ آیا املاک را به صورت منطقه ای معرفی کنیم یا نه؟ که قرار است دراین زمینه برای یافتن مدلی مشترک با اعضای شورا جلسه داشته باشیم.

او با بیان این که کارشناسان این کمیسیون منطقه به منطقه املاک شهرداری را شناسایی و در مورد وضعیت آن گزارش دقیقی ارائه کرده‌اند، ادامه داد: در این کمیسیون املاک با تصاویر، گزارش مفصل و وضعیت فعلی آن بررسی می شوند و نهایتا گزارش در قالب لایحه تقدیم شورای شهر می‌شود.

جوادی یگانه با تاکید بر این که به زودی یک سامانه ذیل سامانه شفافیت برای اعلام عمومی وضعیت املاک شهرداری رونمایی می‌شود، گفت: تمام مشخصات املاک شهرداری در این سامانه در راستای ایجاد شفافیت منتشر می‌شود و شهروندان می‌توانند اطلاعات دقیقی از وضعیت ملک  و نحوه بهره‌برداری از آن به دست آورند.

او با بیان این که کمیسیون املاک در معاونت اجتماعی تقریبا هر دو هفته یکبار تشکیل جلسه می‌دهد، اظهارکرد: تاکنون توانسته‌ایم تعدادی از درخواست‌های جدید برای واگذاری املاک را بررسی کرده و علاوه بر آن تمامی بررسی املاک منطقه ۱۰ را نیز به پایان رساندیم و در جلسه بعدی املاک منطقه ۲۲ و نحوه واگذاری آن بررسی می‌شود.

به گزارش ایسنا جوادی یگانه باتاکید بر اینکه تعدادی نزدیک به ۴۰۰۰ واحد واگذارشده شناسایی شده است، گفت: از این میان نزدیک به ۱۰۰۰ ملک در حوزه اجتماعی بوده است که این املاک و فضاها در اختیار سراهای محله، سازمان ورزش، مراکز پرتو، شهربانو و ...  بوده است که فعالیت‌های معاونت اجتماعی در این املاک دنبال می‌شود؛ اما یک تعدادی از املاک نیز به نوعی با کاربری مسکونی واگذار شده که مربوط به بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها نیست و باید به این موضوع نیز به طور جداگانه رسیدگی شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران افزود: شهرداری تهران در راستای افزایش شفافیت اقدامات مهمی انجام داده است و به زودی با راه اندازی سامانه املاک، باب جدیدی از شفافیت گشوده خواهد شد.

۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 3815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =