۲۰۰  سگ ولگرد رایگان واگذار شدند

مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران از راه اندازی کلینیک سیار عقیم سازی سگ های صاحب دار خبر داد و گفت: عقیم سازی با قیمت پایین انجام می شود.

یکی از معضلات پایتخت به خصوص در مناطق حاشیه‌ای، پرسه سگ‌های بلاصاحب هستند که در برخی موارد تبدیل به بحران می‌شوند. حضور این سگ‌ها در خیابان‌ها و معابر باعث ترس شهروندان شده و بعضا مشکلاتی ایجاد می‌کنند. شهرداری تهران بارها طرح ضربتی جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب را در شرکت ساماندهی مشاغل در دستورکار قرار داده است. هر بار این سگ‌ها جمع اوری می‌شوند و بعد دوباره به شهر بازمی‌گردند. البته ان‌جی‌اوهای حمایت از حیوانات هم در این زمینه ورود می‌کنند و بعضا انتقاداتی هم به عملکرد شهرداری در زمینه جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب دارند.  

شهرداری تهران وقتی سگ‌های بلاصاحب را جمع‌آوری می‌کند، به آرادکوه در جنوب تهران منتقل کرده و در مکان‌هایی آنها را قرنطینه می‌کنند. بعد از عقیم‌سازی و واکسیناسیون این سگ‌ها پلاک‌گذاری می‌شوند. بعد از اینکه سگ‌ها این مراحل را گذراندند، دوباره رهاسازی می‌شوند. البته برخی از مدیران شهری معتقدند که دیگر امکان رهاسازی سگ‌ها در حریم شهر تهران وجود ندارد و بهتر است که حامیانی این سگ‌ها را نگهداری کنند.  سگ‌ها نباید در سطح شهر رها شده باشند و مردم از رها بودن این سگ‌ها ناراضی هستند و بعضاً اعتراضاتی در این زمینه ثبت می‌شود.  

سگ های بلاصاحب رایگان واگذار می شوند

شهرداری تهران چندی پیش طرحی را اجرا کرد که در آن تعدادی از سگ‌ها را به حامیان تحویل داد و به نوعی این سگ‌ها صاحب سرپرست شدند.   کسانی که متقاضی بودند می‌توانستند از میان سگ‌ها که نژاد خوبی داشتند که می‌توانند آنها را به عنوان سگ‌نگهبان و غیره مورد استفاده قرار دهند.

در حال حاضر همچنان شاهد حضور سگ‌های بلاصاحب در شهر هستیم و البته  مسوولان شهرداری در زمینه جمع‌آوری آنها می گوید برنامه‌ های دارند. در خصوص مشکلات سگ‌های بلاصاحب و پرسه آنها به خصوص در حواشی شهر و مناطق حاشیه‌ای، با سید علی مفاخریان مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.  

سالهاست که موضوع سگ‌های بلاصاحب مطرح است. هر بار مسئولین طرح‌هایی را اجرایی کرده‌اند مدتی این سگ‌ها جمع‌آوری شده و دوباره در شهر نمایان می‌شوند. چه برنامه اصولی برای جمع‌آوری این سگ‌ها از سطح شهر تهران دارید؟

ایجاد سامانگاه برای حیوانات شهری/ با جمعیت زیاد سگ‌های بلاصاحب روبه‌رو هستیم/افزایش زاد ولد سگ ها در ایام گرم سال

سامانگاهی برای حیوانات شهری در نظر گرفته‌ایم. با توجه به اینکه با جمعیت زیاد سگ‌های بلاصاحب روبه‌رو هستیم و همچنین به دلیل افزایش زاد و ولد سگ‌ها به خصوص در ایام گرم سال که غذارسانی مردم به صورت غیراصولی به این حیوانات زیاد است، سگ‌ها به سمت محیط شهری می‌آیند و همچنین بسته به نوع تغذیه، زاد و ولد آنها افزایش یافته است.  

شهروندان اعتراضاتی در خصوص پرسه سگ‌های بلاصاحب داشته‌اند، در این خصوص توضیح می‌دهید؟

غذارسانی اشتباه و افزایش سگ های بلاصاحب/مردم  غذا رسانی نکنند

اعتراض مردم بیشتر شده است. مشاهدات فضای شهری نشان می‌دهد که سگ‌ها زیاد شده‌اند و دلیل آن غذارسانی اشتباه شهروندان است. مردم کار غذارسانی را از سر دلسوزی انجام می‌دهند، اما از آنها می‌خواهیم این کار را انجام ندهند، چرا که تبعات دلسوزی این افراد گریبان محیط شهری را می‌گیرد. این سگ‌ها به محیط شهری می‌آیند و زاد و ولد آنها بیشتر می‌شود.

 هر سگ در سال حدود ۲۰ توله به دنیا می آورد/سگ ها سالی ۲ تا ۳ بار زاد و ولد می کنند

هر سگ دو تا سه بار در سال زاد و ولد می‌کند و در هر نوبت ۶ تا ۷ توله به دنیا می‌آورد. تقریباً هر سگ در سال صاحب ۲۰ توله می‌شود.  

برای کنترل جمعیت سگ‌ها چه اقدامی انجام می‌دهید؟ سال هاست که برای انجام این کار موضوه عقیم سازی در دستور کار است ولی خروجی مناسبی به دست نیامده است در این زمینه توضیح‌می دهید؟

راه اندازی کلینیک سیار عقیم سازی سگ های صاحب دار/هزینه عقیم سازی سگ در کلینیک های دامپزشکی زیاد است

یک ماشینی را تجهیز کرده‌ایم که کلینیک درمانی پشت کامیون تجهیز شده و از دامپزشکان داوطلب هم دعوت کرده‌ایم و تصمیم داریم سگ‌های صاحب دار را عقیم‌سازی کنیم و برنامه زمانبندی شده برای این کار داریم. شهروندان اگر بخواهند سگ‌شان را عقیم‌سازی کنند باید هزینه بالایی به کلینیک‌های دامپزشکی بدهند، اما شهروندانی که صاحب سگ هستند می‌توانند تماس گرفته و در این ماشین سیار که تجهیز شده است، سگ‌های خود را عقیم کنند.

این طرح را برای افرادی که صاحب سگ خانگی هستند درنظر گرفته‌اید؛ علت این کار چیست؟

 رهاسازی توله سگ های صاحب دار در شهر/عقیم سازی با قیمت پایین

ببینید وقتی که سگی زاد و ولد می‌کند، صاحب‌شان در محیط مسکونی یا شرایط کارگاهی امکان نگهداری آنها را ندارند، سپس توله‌های آنها را در شهر رها می‌کنند و این سگ‌ها بلاصاحب شده و در شهر پرسه می‌زنند و باعث بروز مشکل می‌شوند. با این کاری که ما در نظر گرفته‌ایم، افراد می‌توانند سگ‌های خود را آورده و با قیمت پایین عقیم‌سازی را انجام دهند.

مدیریت حیوانات صاحب دار با این روش

ما در این کلینیک سیار از داوطلبین دامپزشک و همچنین افرادی را هم خودمان درنظر گرفته‌ایم تا در مجموعه سامانگاه قرار گیرند و اقدام به عقیم‌سازی سگ‌ها با هزینه کم کنند. بخشی از این هزینه عقیم‌سازی را هم ما پرداخت می‌کنیم تا بتوانیم جانوران شهری را کنترل کنیم. حتی حیواناتی را هم که صاحب دارند با این کار تا حدودی مدیریت می‌شوند.  

هزینه عقیم‌سازی سگ‌ها در کلینیک‌های درمانی سیار شهرداری چقدر است؟

هزینه عقیم سازی سگ نر و ماده متفاوت است/در کلینیک های خصوصی بین ۳۰۰ هزار تا یک میلیون تومان است

هزینه عقیم‌سازی سگ‌ها متغیر است. اگر جنس نر و یا ماده باشد کاملاً متفاوت است. البته بستگی به پزشک هم دارد، اما بین ۳۰۰ تا یک‌میلیون تومان است.

در کلینیک سیار شهرداری ما فقط هزینه مواد مصرفی را دریافت می کنیم

اما ما در کلینیک‌های خود فقط هزینه مواد مصرفی را دریافت می‌کنیم که بسیار کم است. در اینجا دیگر ما هزینه پزشک و اتاق جراحی را دریافت نمی‌کنیم، فقط هزینه مواد مصرفی، مواد بیهوشی، نخ بخیه و... را دریافت می‌کنیم.  

چه برنامه‌ای برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد که تعدادشان هم روزبه روز بیشتر می‌شود دارید؟

کنترل زاد و ولد سگ های صاحب دار/عقیم سازی سگ های بلاصاحب در ارادکوه

برنامه ما این است که سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری و به مرکز آرادکوه می‌بریم و در آنجا کار عقیم‌سازی صورت گیرد، اما این کار که در حال حاضر انجام می‌دهیم، برای کنترل جانورانی است که صاحب دارند؛ یعنی این اقدام برای سگ‌های صاحب‌دار است که زاد و ولد آنها را کنترل کنیم.  

ببینید! بخشی از ورودیه سگ‌های بلاصاحب سگ‌هایی هستند که در منبع اصلی صاحب داشتند. وقتی زاد و ولد آنها زیاد شده آنها را رها کرده‌اند.  

آیا آمار دقیقی از تعداد سگ‌های بلاصاحب در شهر دارید؟

آمار دقیقی نداریم.  

سگ‌های بلاصاحب بیشتر در کدام مناطق شهری هستند؟

مناطق ۴، ۵، ۱، ۲۲، ۱۳ و مناطق حاشیه‌ای هستند و بیشتر در حریم شهر قرار دارند.

بسیاری از این سگ‌های بلاصاحب را که شهرداری جمع‌آوری و به آرادکوه می‌برد عقیم‌سازی نمی‌شوند و دوباره به شهر برمی‌گردند و زاد و ولد می‌کنند در این باره توضیح می دهید؟

سگ های که پلاگذاری شده اند اما عقیم نشده اند

بله، مواردی دیده شده که عقیم‌سازی صورت نگرفته است. پلاک‌گذاری صورت گرفته اما سگ عقیم نشده و دوباره باردار و زاد و ولد کرده است.  

چه برنامه‌ای دارید که دوباره با مشکلات این‌چنینی برخورد نکنید و عقیم‌سازی‌ها به درستی صورت گیرد؟

نظارت را بیشتر کرده‌ایم و سعی می‌کنیم میزان خطا پایین‌تر بیاید.  

شهرداری چقدر هزینه برای موضوع سگ های بلاصاحب در نظر گرفته است؟  

۴ وعده غذا به سگ ها می دهیم/ هر سگ روزانه ۲.۵ کیلو غذا می خورد

مشخص نیست، تعداد زیادی سگ بلاصاحب را جمع‌آوری کردیم. ما فقط به آنها چهار وعده غذا می‌دهیم. واکسیناسیون آنها را انجام می‌دهیم، دسته‌بندی و پالایش می‌کنیم و یکی از کارها عقیم‌سازی است. هزینه هر سگ متفاوت است. هر سگ در هر روز ۲ تا ۲.۵ کیلو غذا می‌خورد.  

شما گفتید که یک کلینیک سیار برای عقیم‌سازی سیار درنظر گرفته‌ایم، آیا تصمیم ندارید این کار را توسعه دهید؟

فعلا در حد بضاعت خود یک کلینیک راه‌اندازی کرده‌ایم و باید سازمان‌های مربوطه هم ورود کنند.

هزینه راه‌اندازی کلینیک سیار عقیم‌سازی سگ‌های صاحب‌دار چقدر است؟

دقیق نمی‌دانم.

کار از چه زمانی آغاز می‌شود؟

کار اغاز شد/امار دقیقی از تعداد سگ های بلاصاحب نداریم

کار آغاز شده و از روز آینده این اقدام به صورت رسمی صورت می‌گیرد.  

شهروندان چگونه باید برای عقیم‌سازی سگ‌هایشان با شما تماس بگیرند.

اعلام شماره تماس برای عقیم سازی سگ های صاحب دار

شماره تلفن اعلام می‌کنیم تا تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.  

روزانه در این کلینیک چند سگ را می‌توانید عقیم کنید؟

عقیم سازی حداکثر ۳ سگ در روز 

تقریبا یک تا ۳ سگ را می‌توانیم عقیم کنیم چرا که باید جراحی شوند، بخیه زده شود و این کار زمانبر است.  

چه برنامه‌ای برای دوران نقاهت این سگ‌ها درنظر گرفته‌اید؟ ‌

صاحبانشان باید از آنها مراقبت کنند. ببینید! هزینه عقیم‌سازی سگ‌ها در کلینیک‌ها سنگین است. ما با انجام این کار و آوردن دامپزشک داوطلب هزینه‌ها را کم کرده‌ایم تا بتوانیم برای عقیم‌شدن سگ‌های بلاصاحب کاری کرده باشیم. ما حیوان خانگی را عقیم می‌کنیم و دوباره به صاحبانشان برمی‌گردانیم. سگ‌هایی هم که صاحب ندارند جمع‌آوری و در آرادکوه عقیم کرده و در همان مکان دوران نقاهت را سپری می‌کنند.  

قرار بود که سگ‌های بلاصاحب بعد از عقیم‌سازی تحویل کسانی داده شوند که از آن استفاده کنند، مخصوصا سگ‌هایی که نژادهای خوبی داشتند، در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

۲۰۰ سگ بلاصاحب صاحب دار شدند/عکس سگ ها را در سایت می گذاریم

ما این کار ر انجام داده‌ایم و ۲۰۰ سگ را واگذار کرده‌ایم. چند فراخوان داده‌ایم و تعدادی آمده‌اند و سرپرستی سگ‌ها را برعهده گرفته‌اند. برخی از این سگ‌ها به درد نگهبانی می‌خورند و این سگ‌ها به صورت رایگان واگذار می‌شوند. عده‌ای درخواست داشته و مورد علاقه‌شان بوده است. البته ما از ان‌جی‌اوها و حامیان هم دعوت می‌کنیم که در این کار حضور داشته باشند. البته قرار است اسامی این ‌سگ ها در سایت منتشر شود و علاقمندانی که می‌خواهند سگ‌ها را تحت پوشش قرار دهند، اعلام آمادگی کرده و عکس‌ها را می‌بینند و بعد از طی مراحل ما این سگ‌ها را به آنها تحویل می‌دهیم.  

در خصوص فرایند زنده‌گیری سگ‌ها توضیح می‌دهید؟ انتقاداتی در این زمینه از سوی حامیان مطرح بود.

بیشتر جمع‌آوری سگ‌ها در بخش‌های حریم است

به گزارش خبرگزاری فارس، فرایند نگهداری سگهای بلاصاحب در حال تغییر است. برنامه‌هایی تدوین شده و فراینده زنده‌گیری هم باید تغییر کند. مبنای کار هم این است. در حالی که سگ‌ها در شهر دیده نمی‌شوند، اما از یک حقوق اولیه برخوردارند تا بتوانند شرایط زیست طبیعی را دنبال کنند. در حال حاضر بیشتر جمع‌آوری سگ‌ها در بخش‌های حریم است. سگ‌ها بیشتر در کوهستان و شمال شهر دیده می‌شوند و آنها را ما به نقاهتگاه سگ‌های بلاصاحب منتقل می‌کنیم و ما بعد از اینکه سگ‌ها عقیم‌سازی شدند، به مراکزی که به آنها نیاز دارند واگذار می‌کنیم.

 استفاده از سگ های اموزس دیده در باغات و یا مدیریت بحران

از سگ‌های آموزش دیده می‌تواند در باغات و یا مدیریت بحران استفاده کنند. دوباره تأکید می‌کنم، سگ‌ها دائما در حال زاد و ولد هستند و وارد شهر می‌شوند، ما به دنبال کشتن حیوانات نیستیم، بلکه تلاش می‌کنیم روشی را انتخاب کنیم که بتوانند از حیات خود استفاده کنند و برای این کار هم شرایطی فراهم شده.

ما به سگ‌ها آسیبی نمی‌رسانیم و فقط آنها را با روش درست و علمی عقیم‌سازی می‌کنیم

ما به سگ‌ها آسیبی نمی‌رسانیم و فقط آنها را با روش درست و علمی عقیم‌سازی می‌کنیم. ما حتی به دنبال ارتقای کیفیت زندگی آنها هم هستیم و اقداماتی هم انجام داده‌ایم و همچنین سگ‌های بیمار را از سالم جدا می‌کنیم و در حین عمل جراحی هم تمام موارد بهداشتی رعایت می‌شود.  

۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
کد خبر: 3818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =