اقدامات شهرداری‌ تهران در زمینه بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر

احداث نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس در ۵۷ نقطه از شهر تهران، ۶۶۷ دستگاه آبگرمکن خورشیدی (اورهال شده و در مدار)، ایجاد ۳۱۹۵پایه سولار خورشیدی در سطح بوستان‌ها و اماکن عمومی، تجهیز ۷۵۴ایستگاه اتوبوس و ۲۶ غرفه بازیافت به روشنایی خورشیدی بخشی از اقدامات شهرداری تهران در راستای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

به گزارش خبرنگار شهر، هرچند انرژی های فسیلی در قرن بیستم موجب تحولات عظیم صنعتی شده است، اما پدیدار شدن بسیاری از پدیده های نامطلوب محیط زیست به مصرف سوخت های فسیلی مربوط می شود؛ چرا که احتراق این سوخت ها باعث انتشار گازهای گلخانه ای همچون دی اکسیدکربن(CO۲) و متان(CH۴) می شود که از اثرات بارز آن به گرمایش جهانی می توان اشاره داشت.

آلودگی زیست محیطی و بالارفتن مصرف انرژی از مشکلات مهم پایتخت است

تولید پایدار انرژی های پاک می تواند بسیاری از مشکلات پیش رو در خصوص گازهای گلخانه ای، تغییرات آب و هوایی، تهی شدن منابع سوخت های فسیلی و مساله امنیت انرژی را کاهش دهد. شهر تهران به عنوان پایتخت ایران از لحاظ راهبردی نقش مهمی در حوزه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشور دارد؛ چراکه آلودگی های محیط زیستی و شدت بالای مصرف انرژی در ساختمان های مختلف، معضلات مهم پایتخت است.

شهرداری‌تهران در به کارگیری از سوخت‌های پاک چه اقداماتی انجام داده است؟

شهرداری تهران به عنوان یکی از متولیان اصلی شهر تهران با داشتن حوزه های تحت تملک خود، توانسته است نقش مهمی در جهت بکارگیری و توسعه انرژی های تجدیدپذیر ایفا کند. بر اساس اسناد فرادست از جمله مصوبه "الزام شهرداری تهران به توسعه انرژی های نو و تجدیدپذیر" اقدامات متعددی در راستای بکارگیری و توسعه انرژی های تجدیدپذیر در شهرداری تهران در سه حوزه  فضاهای عمومی و تأسیسات و تجهیزات شهری، ابنیه و ساختمان ها و وسایل حمل ونقل عمومی صورت پذیرفته است. احداث نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس در ۵۷ نقطه از شهر تهران، ۶۶۷ دستگاه آبگرمکن خورشیدی (اورهال شده و در مدار)، ایجاد ۳۱۹۵پایه سولار خورشیدی در سطح بوستانها و اماکن عمومی شهر تهران، تجهیز ۷۵۴ایستگاه اتوبوس و ۲۶ غرفه بازیافت به روشنایی خورشیدی ازجمله اقدامات شهرداری تهران بوده است.

اقدامات شهرداری‌ تهران در زمینه بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر

احداث نیروگاه هاضم با ظرفیت تولید ۲ مگاوات برق در ساعت

احداث نیروگاه هاضم با ظرفیت پذیرش زباله مخلوط شهری ۳۰۰ تن در روز و ظرفیت تولید برق ۲ مگاوات برق در ساعت، ایجاد نیروگاه ریجکت سوز (با ظرفیت پذیرش زباله مخلوط شهری ۲۰۰ تن در روز و ظرفیت تولید ۳ مگاوات برق در ساعت) و احداث نیروگاه ۵۰ کیلوواتی خورشیدی در منطقه آرادکوه از دیگر اقدامات ارزنده شهرداری تهران در راستای بکارگیری انرژی های تجدیدپذیر است.

تولید حدود ۱۱۷۶ مگاوات برق در سال با تاثیر زیست محیطی معادل کاشت ۸۸۸۲ اصله درخت

از دستاوردهای توسعه انرژی های تجدیدپذیر در بخش ایجاد نیروگاه های کوچک مقیاس به ظرفیت تقریبی ۱۱۶۴ کیلووات، می توان به تولید حدود ۱۱۷۶ مگاوات برق در سال که این امر منجر به کاهش ۱۳۲۶ تنی دی اکسید کربن ( گاز گلخانه ای) که معادل کاشت ۸۸۸۲ اصله درخت در شهر تهران می باشد، اشاره کرد. 

راه اندازی ۳۲ ساختمان انرژی

  نظارت عالیه بر ۱۰ بوستان انرژی، و راه اندازی ۳۲ ساختمان انرژی، نظارت بر انجام ممیزی انرژی ۲۳۱ ساختمان، انجام معاینه فنی ۴۰۵ موتورخانه، نظارت بر اجرای نظام مدیریت سبز در ساختمان های مناطق ۲۲ گانه (هر منطقه یک ساختمان) و تدوین دستورالعمل ها، گزارشات، نظام نامه و کتاب در حوزه مرتبط کاری را از اقدامات شاخص در حوزه انرژی در سطح مناطق ۲۲گانه شهر تهران خواند.

هرچند شهرداری تهران به عنوان نماینده مدیریت شهری در کلانشهر تهران، اقداماتی در راستای توسعه و اشاعه فرهنگ بکارگیری انرژی های تجدیدپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی را آغاز کرده ولی با اسناد فرادست و شهرهای توسعه یافته هنوز فاصله زیادی دارد.


اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار در راستای توسعه و ترویج بکارگیری انرژی های تجدیدپذیر در کلانشهر تهران، با عنایت به مواد مرتبط با انرژی در برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران و شاخص های کمی احصا شده در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی و توسعه انرژی های تجدیدپذیر در ساختمان ها و فضاهای عمومی، اقدام به امکان سنجی و پتانسیل سنجی مناطق ۲۲گانه به منظور تعیین سهم هر منطقه جهت بکارگیری انرژی های تجدیدپذیر و همچنین کاهش مصرف انرژی کرده که بر اساس آن سهم پیش بینی شده برای هر منطقه تا پایان برنامه سوم که سالیانه معادل ۲درصد توسعه انرژی های تجدیدپذیر بوده است که با توجه به اقدامات صورت گرفته، تا پایان سال ۱۴۰۱ (سال چهارم برنامه سوم) شهرداری تهران  موفق شده است ۸۰ درصد برنامه خود (یعنی ۱.۶ درصد از ۲ درصد تعیین شده در برنامه) را محقق کند.

انتهای پیام/

۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 38334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =