از لزوم تجدیدنظر در رای مربوط به ابطال شورایاری‌ها تا تشکیل سامانه مشترک شهرداری و دیوان عدالت برای حذف بروکراسی‌های اداری

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه شورا نسبت به گزارش رئیس دیوان عدالت اداری واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه قطعا و یقینا می توانیم با همکاری دیوان عدالت اداری از شکایات بکاهیم، اظهار کرد: تا حکم در خصوص باغات صادر می شود بلافاصله دلال پیدا می کنند که شکایت کنند و رأی بگیرند و این روش به همین شکل ادامه پیدا می کند. به نظر بنده می توان این زنجیره را یکجا قطع کرد و با تعاملات می توان به این نتیجه رسید.

وی با بیان اینکه دیوان عدالت اداری شورایاری ها را ابطال نکرده است، گفت: انتخابات شورایاری ها انتخابات محلی است و دیوان اینگونه پنداشته که انتخابات ملی است. این انتخابات در سطح شهر تهران در مساجد برگزار می شد که در متن قانون شوراها وجود داشت و امیدواریم به نتیجه برسیم. شورایاری ها روی هوا هستند و این درست نیست چون می توانند خدمات خوبی ارائه دهند؛ لذا باید تصمیم اصولی برای آنها گرفته شود.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورا نیز با اشاره به تغییر قوانین دیوان عدالت اداری، تأکید کرد: سوال ما این است افرادی که شکایت می کنند مانند سازمان بازرسی و دادستانی از پرداخت هزینه ها معاف هستند یا باید هزینه بپردازند؟

لزوم بازنگری در رای ابطال فعالیت شورایاری ها 

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه در خصوص عارضه سنجی ترافیکی پروژه های بزرگ مقیاس، گفت: برای اجرای این پروژه ها باید عارضه سنجی صورت بگیرد تا بدانیم ساخت ساختمانی بزرگ مقیاس چه تأثیری بر ترافیک خواهد داشت که دیوان این رأی را ابطال کرده بود.

وی همچنین تصریح کرد: اصل عارضه سنجی ترافیکی مورد ایراد نیست اما حکمی که صادر می شود اصل عارضه سنجی را مدنظر قرار داده است؛ کیفیت زندگی در تهران به شدت نزولی بوده و ظرفیت محیط زیستی مناطق از بین رفته و اگر عارضه سنجی صورت نگیرد، این کیفیت به شدت کاهشی خواهد بود.

تشکری هاشمی در رابطه با اخذ عوارض کسری پارکینگ نیز گفت: ما در روز و شب می بینیم که جای پارک نیست و خیابان ها از خودرو اشباع شده اند چون پارکینگ وجود ندارد. گفته شده اگر کسی خلاف کرد کمیسیون ماده ۱۰۰ اقدام کند. نوشدارو پس از مرگ سهراب چه دردی را دوا خواهد کرد؟

وی ادامه داد: خواست مردم برای ما تقدس دارد اما یک ظرفیت قانونی در تهران به نام شورایاران وجود داشت و مردم افرادی را انتخاب کردند تا پیگیر حقوق آنها باشند. همواره معتمدینی پیگیر حقوق آنها بودند و ابطال رأی کمک مردم به مدیریت شهری را شاهد بودیم و امیدواریم در این زمینه چاره اندیشی شود.

قوه قضاییه قانون گزار و محل حل مشکلات است

حبیب کاشانی خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران هم با بیان اینکه قوه قضاییه قانون گذار و محل حل مشکلات است، گفت: بنده ۴۰ سال معلم هستم و وقتی دولت کف و سقف شهریه را پنج میلیون تومان تا ۴۵ میلیون تومان قرار می دهد و مدارس را از طریق مزایده به مدارس غیرانتفاعی واگذار می کند نمی توان انتظار نداشت که شهریه ۱۲۰ میلیون تومانی دریافت شود؟

وی افزود: در مدارس غیرانتفاعی مردم هزینه می کنند تا دانش آموزان بتوانند از آن استفاده کنند؛ وقتی اجاره ملکی که مدرسه غیرانتفاعی در آن واقع شده افزایش پیدا می کند طبیعتا هزینه آن از والدین اخذ می شود.

بسیاری از مشکلات پایتخت به دلیل عدم اجرای کامل طرح جامع شهر تهران است

در ادامه این جلسه مهدی اقراریان رئیس کمیته نظارت شورا با بیان اینکه شورایاری از مواردی است که باید به آن توجه شود، گفت: یکی دیگر از مسائل، ترافیک است و امروز وضعیت تهران از لحاظ ترافیکی اسفناک است و زندگی را برای همه سخت کرده و عموم مردم در ترافیک گرفتار هستند.

وی با بیان اینکه در دیدارهای مردمی ما نیروهای دیوان عدالت اداری حضور داشته باشند، تصریح کرد: قرار بوده عوارض کسری پارکینگ اخذ و این هزینه برای راه اندازی پارکینگ استفاده شود. وقتی مجوز ساخت سه طبقه را به مردم می دهیم مقرون به صرفه نیست و نمی توانیم در این زمینه پاسخ مردم را بدهیم.

اقراریان با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات پایتخت به دلیل عدم اجرای کامل طرح جامع شهر تهران است، یادآور شد: طرح های موضعی و موضوعی در این طرح برای دستگاه های مختلف از جمله وزارت خانه ها و دستگاه ها وظایفی را مشخص کرده که بسیاری از آنها ترک فعل دارند و پیگیر مباحث نیستند. شهرداری نیز الزامی ندارد که این دستگاه ها را ملزم به کار کند. از دیوان درخواست داریم وظایف دستگاه ها را در این زمینه دنبال کند.

اگر وجود شورایاری ها خلاف قانون است چرا ۱۵ سال فعالیت می کردند؟

پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قوه قضاییه امروز با تحول عمیقی روبه رو است، گفت: این قوه میدانی و خروجی محور است و امیدواریم این تحول ادامه دار باشد.

وی با تأکید بر اینکه شورایاری یکی از مباحث مهم است، گفت: این موضوع به چند هزار نفر باز می گردد. یک تصمیم در یکی از شعب دیوان اتخاذ می شود و چند هزار نفر را از آراء مردم محروم می کند. امروز مجموعه ای که ۱۵ سال فعال بوده با این رأی مواجه می شود. اگر خلاف بوده چرا ۱۵ سال حیات داشته و اگر خلاف نیست چرا باید شورایاران از خدمت به مردم محروم شوند.

سروری با بیان اینکه رئیس شورا نامه ای را در خصوص شورایاری ارسال کرده که متأسفانه هیچ پاسخی به آن داده نشده است، تأکید کرد: فرآیندی در این خصوص تعریف شود تا بتوان از وضعیت موجود خارج شد.

لزوم تشکیل کارگروه مشترک مدیریت شهری و دیوان عدالت اداری برای پرونده های مربوط به باغات

نرجس سلیمانی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در ادامه این جلسه با بیان اینکه دیوان عدالت اداری از جمله مهمترین دستگاه های مطرح است، گفت: ایجاد ارتباط عمیق بین شورا و دیوان عدالت اداری ضروری است و در این خصوص برای احکام قطعی در صدور پروانه و تغییر کاربری، شکایات علیه شهرداری مطرح می شود و توجه دیوان به این مباحث خالی از لطف نخواهد بود.

وی ادامه داد: حجم پرونده های مطروحه در مورد باغات نیاز به تشکیل کارگروهی بین مدیریت شهری و دیوان عدالت اداری جهت یکسان نگری در این زمینه دارد. قطعاً این هم افزایی می تواند کمک کند به وظیفه خود در نظارت، هرچه بهتر عمل کنیم.

لزوم ورود دیوان عدالت به ارای مربوط به تعطیلی اصناف

سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورا نیز با اشاره به طرح الزام شهرداری تهران به عارضه سنجی ترافیکی، اظهار کرد: دیوان عدالت این الزام را ابطال کرد که شهروندان را با مشکل روبه رو خواهد کرد. تقاضای بنده این است که ریاست دیوان موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: کمیسیون مشاغل مزاحم در برخی موارد آراء مربوط به تعطیلی اماکن ایجاد کننده آلودگی و انتقال آن به فضایی دیگر را می دهد اما متأسفانه بعضاً این آراء با پیگیری های افراد باطل می شود که اثرات سوء زیست محیطی دارد و درخواست ما این است موضوع دنبال شود و دیوان در این زمینه ورود کند.

نجفی با تأکید بر اینکه شورایاران بازوان توانمند ما بودند، گفت: ما این افراد را از دست داده ایم و تقاضا داریم که دیوان عدالت اداری در این خصوص وارد عمل شود.

دیوان عدالت اداری به موضوع ساختمان های ناایمن توجه ویژه کند 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با بیان اینکه تأکید ما بر شورایاری ها این است که بسیاری از پیگیری ها برای امور شهری توسط معتمدین و شورایاران صورت می گیرد، گفت: تقاضای ما این است که دیوان عدالت اداری توجه ویژه به موضوع داشته باشد.

مهدی پیرهادی با بیان اینکه پس از صدور رأی باغ برای برخی پرونده ها در مواردی شاهد هستیم که قضات آراء را به صورت ماهوی صادر می کنند و تجدید نظر صورت می گیرد، یادآور شد: درخواست ما این است که دیوان در این زمینه ورود جدی داشته باشد. همچنین در مورد ساختمان های ناایمن و مواردی از این قبیل نیز باید توجه ویژه انجام شود.

کارگروهی مشترک بین وزارت کشور و دیوان برای آموزش حقوق شهروندی شگل بگیرد

سید احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا نیز با بیان اینکه برخی آراء صادر شده به دلیل عدم اشرافیت به قوانین از سوی اعضای شوراهای شهرها و روستاهاست، گفت: عدم اجرای قوانین تضییع حقوق شهروندی است و ما به عنوان خدمتگزاران باید تلاش کنیم که تضییع صورت نگیرد. برای حل این مشکل، آموزش راحت ترین اقدام است و باید آموزش به شوراهای شهرها و روستاها، قضات و شهروندان برای آشنایی با حقوق شهرونی صورت بگیرد. باید کارگروهی مشترک بین وزارت کشور و دیوان شکل بگیرد که این آموزش انجام شود.

ایجاد سامانه مشترک بین شهرداری و دیوان عدالت اداری برای حذف بروکراسی های اداری

جعفر شربیانی عضو هیئت رئیسه شورا هم با تأکید بر اینکه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، شورایاری ها را غیرقانونی دانسته است، گفت: این در حالیست که مصوبه شورای شهر پس از تأیید فرمانداری، لازم الاجراست.

وی با بیان اینکه ایجاد مسیری جهت وحدت رویه بین شعبات دیوان عدالت اداری ضروری است، خاطرنشان کرد: بعضاً شاهد هستیم آراء شعبات در مورد موضوعی متفاوت است و باید وحدت رویه شکل بگیرد.

شربیانی با اشاره به ضرورت برگزاری دوره های تخصصی جهت ارتقاء دانش مدیران و کارشناسان شهرداری و دیوان عدالت اداری، تأکید کرد: ایجاد سامانه مشترک بین شهرداری و دیوان عدالت اداری برای حذف بروکراسی های اداری ضرورت دارد چراکه عدم وجود آن منجر به فساد و تخلفات می شود.

آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ نیاز به توجه جدی دارد 

زهرا شمس احسان رئیس کمیته اجتماعی شورا نیز در ادامه با تأکید بر اینکه تعاملات بین مدیریت شهری و قوه قضاییه منجر به کاهش تخلفات می شود، گفت: بیشتر پرونده های ارجاعی علیه شهرداری در خصوص حقوق مکتسبه همچون صدور پروانه و پایان کار است. طرح های تعریض در خیابان های شریانی درجه یک با چالش جدی مواجه است و نیاز به تدبیر اندیشی دارد.

وی با بیان اینکه دوره های آموزشی قوه قضاییه و دیوان در حوزه حقوقی شهرداری تهران ضروری است، یادآور شد: آراء کمیسیون ماده ۱۰۰ برای رفع تخلف و تنفس چند ماهه در این زمینه موجب فرار از قانون می شود که نیاز به توجه جدی وجود دارد.

با احترام به حقوق مردم سرمایه های اجتماعی افزایش می یابد

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مردم اصل هستند، گفت: دیوان عدالت اداری دقیقاً در خصوص شورایاری ها برعکس دو اصل اساسی عمل کرد. در گذشته شورایاری ها حضور پیدا می کردند و درخواست داشتند و مدیران را ملزم به اجرای قوانین و پاسخگویی می کردند و کاش این اصلی که مورد توجه رئیس دیوان عدالت اداری است، در زمان صدور رأی برای شورایاری ها نیز مورد توجه قرار می گرفت. همه ما در مورد شورایاری ها صحبت کردیم چون نماینده مردم هستیم و باید حرف مردم را به گوش مسئولان برسانیم.

وی ادامه داد: با احترام به حقوق مردم سرمایه های اجتماعی افزایش می یابد.

انتهای پیام/

۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 38345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =