۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 3842
شورای صیانت از حریم پایتخت ایجاد شود

شهر: اعضای شورای شهر تهران در دویست و سی و سومین جلسه شورای شهر تهران بر اساس رویه ، تذکراتی در موضوعات مختلف شهری از سوءاستفاده دانشگاه ها ، از بین رفتن حریم تهران تا میدانگاه امیرکبیر و مشکلات فضای سبز مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار شهر، محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جلسه سه شنبه -۴ شهریور-  شورای شهر تهران طی تذکری با اشاره به نامه یکی از مقامات قضایی درباره حریم پایتخت، گفت: برخلاف حمایت هایی که مقام های قضایی و سازمان بازرسی کل کشور از شهرداری تهران در صیانت و حفاظت از حریم پایتخت به مساحت ۶ هزار کیلومتر مربع انجام داده اند اما اخیرا یکی از مقامات قضایی به استناد یکسری قوانین و بدون توجه به دیگر قوانین موجود، نامه ای را نوشته اند که منجر به رهاشدگی حریم می شود.

او ادامه داد: اکنون شهرهای اقماری که طرح هادی و طرح تفصیلی آن ها پر شده است، اقدام به ساخت و ساز در مزارع، دشتستان ها، رودخانه ها و کوهستان ها کرده اند، البته مدیرکل حریم و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران تعاملاتی را با قوه قضاییه آغاز کرده اند که موثر هم بوده اما هنوز آن نامه، کن لم یکن نشده است.

سالاری با تاکید بر ضرورت حفاظت و صیانت از حریم، گفت: سیر تاریخی نشان می دهد که حریم همچنان در حال از دست رفتن است و دلیل آن هم وجود قوانین متعدد از جمله قانون تقسیمات کشوری، قانون تعاریف حریم و در حوزه کالبدی هم سند راهبردی حریم پایتخت با مساحت پنج هزار و ۹۱۸ کیلومتر مربع و قانون نظارت بر گسترش شهر تهران است که وقتی این قوانین را کنار هم می گذاریم با هم همخوانی و تطبیق ندارند و شرح وظایف وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی تبیین نشده است.

 او ادامه داد: متاسفانه به سند مجموعه شهری که توسط دولت اصلاحات تهیه شده و در آن بر مدیریت و برنامه ریزی برای شهر تهران و شهرهای اقماری ذیل یک نهاد سیاستگذاری تاکید شده، توجه نمی شود.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت صیانت و حفاظت از حریم، گفت: مقام قضایی طی نامه ای با استناداتی به قانون تقسیمات کشوری اشاره کرده اند که حریم تهران ۱۳۰۰ کیلومتر است و فقط در همین محدوده می تواند فعالیت کند و خارج از آن نمی تواند اقدام به تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز کند و  حضور شهرداری تهران را خارج از مرز تقسیمات کشوری، غیرقانونی دانسته و عنوان شده که فرمانداری های دیگر می توانند از شهرداری شکایت کنند، از طرفی هم به عدم اجرای طرح راهبردی حریم اشاره کرده است.

سالاری افزود: من درخواست دارم در راستای صیانت از حریم، رییس شورای شهر تهران، متولی شوند و در کوتاه مدت یک شورای صیانت از حریم با حضور نمایندگان ارشد مدیریت شهری، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، قوه قضاییه و مجلس ایجاد شود تا این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و در بلند مدت نیز  باید از شورای ساماندهی پایتخت، کمیسیون کلانشهرها و مجلس پیگیری شود.

تذکر نواحی نوآوری

زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در خصوص سوء استفاده برخی دانشگاه ها از ایجاد نواحی نوآوری تذکر داد.

متن تذکر نژاد بهرام به شهردار تهران به شرح زیر است:

با سلام

جناب آقای شهردار؛

 اخیراً برخی از دانشگاه های تهران، با استناد به دلایل مختلفی همچون ضرورت ارتقاء پیوند دانشگاه و شهر اقدام به تهیه طرح هایی تحت عنوان نواحی نوآوری نموده اند. از جمله میتوان به طرح ناحیه نوآوری دانشگاه تربیت مدرس در منطقه ۶ شهرداری تهران و ناحیه نوآوری دانشگاه صنعتی شریف در منطقه ۲ اشاره کرد. این موضوع به چند دلیل واجد اشکال بوده و انتظار میرود تسریعا دستور فرمائید نسبت به اصلاح این رویکرد اقدامات لازم به عمل آید:

اولاً بخش قابل توجهی از تکالیف مندرج در طرح های جامع و تفصیلی شهر تهران کماکان و پس از سال ها از ابلاغ طرحها، بلاتکلیف مانده و یقیناً در صورت تحرک شهرداری تهران در مسیر پیگیری تهیه و اجرای طرح های موضعی، طرح های مندرج در طرح های فرادست از اولویت بالاتری برخوردارند.

ثانیاً به استناد مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری تحت عنوان طرح مجموعه شهری تهران در سال ۱۳۸۰، مقرر شد از هرگونه توسعه و گسترش فضاهای دانشگاهی در قسمت های مرکزی و پر تردد پایتخت جلوگیری به عمل آید، فلذا همکاری شهرداری تهران(شهرداری مناطق) در اجرای چنین خواسته هایی فاقد پشتوانه حقوقی و قانونی است.

ثالثاً تمرکز بر پیگیری نواحی نوآوری نیازمند تهیه طرح توجیهی و پیگیری جهت تایید و تصویب در مراجع ذیربط بوده و نمیتوان پهنه بندی و ضوابط طرح تفصیلی ملاک عمل را بدون اخذ مجوزهای لازم زیر سوال برد.

رابعاً به استناد بندهای ۱ و ۲ از بخش (ب) مصوبه  مورخ ۲۵/۰۲/۱۳۹۸ به شماره ۳۰۰/۲۳۶۵۲ شورای عالی شهرسازی  و معماری پیرامون طرح ساماندهی پردیس مرکزی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران، هرگونه اقدام در خصوص دانشگاه های واقع در بافت های شهری منوط به ارائه دستورالعمل جامع توسعه فضایی دانشگاه های کشور توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شده که نتیجه پیگیری های اینجانب حاکی از تهیه نشدن و ارائه چنین دستورالعملی به نهاد مذکور بوده و لذا ممنوعیت فوق الذکر کماکان پابرجاست.

خامساً بر اساس بازدیدهای به عمل آمده توسط کارشناسان کمیته شهرسازی شورا از بافت پیرامونی محلات پیرامون دانشگاه های فوق الاشاره، جلب مشارکت ساکنین و دریافت نقطه نظرات به منظور حرکت در مسیر ایجاد و توسعه نواحی نوآوری صورت نگرفته و شهرسازی مشارکت مبنا که از مهمترین افتخارات مدیریت شهری کنونیست، در این موارد زیر سوال رفته است.

سادساً موضوعات اخیر به نوعی یادآور تکرار تجربه تلخ طرح ساماندهی دانشگاه تهران ودانشگاه علوم پزشکی تهران است که پس از گذشت بیش از دو دهه همچنان به سرانجام نرسیده و صرفاً منجر به از هم گسیختگی انسجام اجتماعی و بروز اختلافات و تبعات اجتماعی در بافت محلات پیرامون شده است. لذا ضروریست به منظور جلوگیری از تکرار وقایع تلخ اینچنینی در دوره مدیریت شهری کنونی، اقدامات و دستورات لازم از سوی جنابعالی که همواره دغدغه توسعه محله محور را مطرح و بر آن تاکید داشته اید، صورت پذیرد.

 تجاری سازی در بخش غربی خیابان ۱۷ شهریور

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر نیز  با اشاره به ساخت میدانگاه امیرکبیر در منطقه ۱۴ تهران و استقبال بی نظیر شهروندان از این میدانگاه گفت: تفاوت این میدانگاه با پلازای ولیعصر کاملاً مشهود است، چرا که پس از بهره‌برداری از پلازای ولیعصر، یکی از خبرگزاری ها تصاویری را از این پلازا منتشر کرد و نوشت ۱۰۰ روز پس از افتتاح پلازای ولیعصر که سوت و کور افتاده است؛ اما ما شاهد بودیم میدانگاه امیرکبیر حتی در روزهای قبل از بهره‌برداری مورد استقبال شهروندان بوده است.

او با بیان اینکه تذکر امروز من در رابطه با بخش غربی خیابان ۱۷ شهریور در منطقه ۱۲ تهران است، گفت: زمزمه ها و بحث های وجود دارد که قرار است در این محدوده ساخت و ساز تجاری و مسکونی وسیعی انجام شود در حالی که بافت منطقه بافتی متراکم است.

اعطا با طرح پرسشی گفت: چرا شهرداری رویکرد توسعه عرصه های باز را که موفق بوده است در بخش غربی خیابان ۱۷ شهریور ادامه نمی دهد؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در این خصوص با بخش های مختلف شهرداری و سازمان نوسازی صحبت کرده ام افزود: بخش‌های مختلف شهرداری پیگیری ساخت میدانگاه در بخش غربی خیابان هفده شهریور در منطقه ۱۲ تهران بودند اما ظاهراً تصمیم به ساخت و ساز تجاری و مسکونی است.

 اعطا ادامه داد: این هشدار را می‌دهم که اگر در این بخش از تهران ساخت و ساز صورت گیرد، شهروندان را از فرصت توسعه این محور و میدانگاه پیاده‌ محروم کرده ایم.

توجه به رفع مشکلات فضای سبز و بوستان های محلی در ۷۵ محله شهر تهران

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در تذکری گفت: زندگی در محله ای برخوردار از امکانات و زیر ساخت های شهری حق یکایک شهروندان معزز تهرانی است. متاسفانه این حق طبیعی در نتیجه توسعه نامتوازن و ناعادلانه شهر سبب شده است تا شهروندان برخی محلات از کم ترین امکانات و زیرساخت های شهری برخوردار باشند و آرزویشان ایجاد بوستان یا فضای سبز محلی برای گذران اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و حضور ساکنین محله باشد.

او افزود: بر اساس سند تحویل و تحول شورایاری محلات که توسط شورایاران تهیه و تکمیل شده است در ۷۵ محله از محلات شهر تهران ما شاهد مشکلات مربوط به ایجاد بوستان و پارک محلی، توسعه و تجهیز بوستانهای محلی موجود، نگهداشت تاسیسات و آبیاری درختان و فضای سبز بوستانها هستیم.

فراهانی بیان کرد: دامنه محلات درگیر این مشکل از «محله اوین» تا «محله کوهک» را در برمی گیرد که برای حل این مشکلات و پاسخ به نیاز و مطالبه شهروندان باید با استفاده از ظرفیت پروژه های توسعه محلی و اعتبارات پیش بینی شده در تبصره ۳۵ بودجه سال ۱۳۹۹ و اعتبارات نگهداشت پیش بینی شده در ماموریت خدمات شهری و محیط زیست اقدامات لازم معمول شود.

عضو شورای شهر تهران گفت: با توجه به اهمیت موضوع و لزوم حل مشکل مردم به‌ عنوان نماینده مردم شریف تهران در اجرای بند ۳ ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره لزوم « توجه به رفع مشکلات فضای سبز و بوستان های محلی در ۷۵ محله شهر تهران » بر اساس لیست پیوست که توسط شورایاران شناسایی شده است به شهرداری تهران تذکر می دهم.

فراهانی گفت: امیدوارم با اقدام به موقع شهرداری تهران شاهد پاسخ به مطالبه شهروندان معزز تهرانی در دسترسی عادلانه به بوستانها و فضای سبز محلی باشیم و ساکنان همه محلات تهران حداقل از یک بوستان محلی زیبا و ایمن برخوردار شوند.

انتقاد از تخریب مدیریت شهری در صدا و سیما

محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: چند روزی است که به صورت همزمان، سازمان های تبلیغاتی و سازمانهای اطلاع رسانی از جمله برخی شبکه های صدا و سیما در یک هماهنگی آشکار و عجیب سعی در تخریب مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر کرده اند که چرا در ایام عزای حضرت ابا عبدالله شهر سیاهپوش و تجهیز نشده است و تمهید کافی نشده است؟

حق شناس افزود: در حالیکه گزارش های رسیده حکایت دارد شهرداران مناطق و سازمان ها مسئول  از جمله زیباسازی و معاونت فرهنگی و اجتماعی و سازمان فرهنگی و هنری و...در مقایسه با سالهای پیشین بیشترین تلاش را برای تکریم و تعظیم شعائر به کار بسته که موجب سپاس و تشکر فراوان است. آمار اقدامات ایشان در شهر نیز موید این پیشرفت هم به صورت کمی و کیفی دارد.

حق شناس گفت: عجیب اینکه مشخص نیست علت این تهاجم غیر منصفانه و افزایش سطح مطالبات و توقعات با این شدت که مسیری منطقی را طی نمی کند، چیست؟

او گفت: گویا منتقدین محترم خبر ندارند که در این شهر دهها سازمان و نهادهای کوچک و بزرگ وجود دارند که فلسفه ذاتیشان و وجودیشان این بوده است که به این امور رسیدگی کنند و برای این وظیفه ذاتیشان هزاران میلیارد بودجه از بیت المال و مسلمین دریافت می کنند.

حق شناس ادامه داد: آیا در این شهر اوقاف و خیریه وجود ندارد و مساجد تعطیل هستند؟ آیا در این شهر دفتر تبیلغات اسلامی و ده‎ها بنیاد بزرگ مانند مستضعفان و اوج و بسیج وجود ندارند؟

حق شناس در پایان در وصف وضعیت موجود، شعری از سهراب سپهری را چنین نقل کرد: یاد سهراب سپهری به خیر که می‎گفت چشم‎ها را باید شست، جور دیگر باید دید، کمی به خود بیاییم.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 3842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =