سرمایه گذاری و تامین مالی پروژه های شهری به روش غیر نقد

سال ۹۹ سال بسیار مهمی به لحاظ سرمایه گذاری و تامین مالی پروژه های شهری به روش غیر نقد است، به گونه ای که سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی در بخش مشارکت های بخش خصوصی و تامین مالی ۴ هزار میلیارد تومانی برای خط ۱۰ مترو تهران برای  سال جاری پیش بینی کرده ایم.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران، شکر اله بنار، مدیر عامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران، در تشریح اولویت ها و برنامه های این سازمان در سال جاری گفت: سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی  با هدف تامین مالی پروژه های شهری با مشارکت بخش خصوصی شکل گرفته و در طول ۱۵ سال گذشته از زمان تاسیس این سازمان، توانسته پروژه های مهمی با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی کند و هم اکنون  در توسعه شهر  نقش بسزایی را ایفا کند.

او افزود: سازمان سرمایه گذری و مشارکت های مردمی مبتنی بر سرمایه بخش خصوصی و بدون اتکا به درآمد های عمومی شکل گرفت و کاملاً مستقل است و تاکنون نیز دستاورد های خوبی را به ارمغان آورده است.

 بنار افزود: از جمله اهداف این سازمان تامین ارقام متعارفی از بودجه سالانه شهرداری به صورت غیر نقد است و ما تلاش می کنیم بدهی های بانکی شهرداری را نیز تامین کنیم.

او ادامه داد: به طوریکه در سال ۹۸ قریب به ۱۲ هزار میلیارد ریال از بدهی شهرداری به بانک ها تامین شد و بیش از ۷۰ هزار میلیارد ریال با هدف تامین مالی پروژه های آتی شهرداری تهران نیز در برنامه سال جاری قرار گرفته است.

 بنار در ادامه و در تشریح اولویت های سال جاری در این سازمان گفت: در سال جاری برنامه مفصلی برای تامین مالی پروژه های شهری داریم به طوریکه ۳۵ هزار میلیارد ریال فروش غیر نقد برای پرداخت بدهی های شهری و قریب ۴ هزار میلیارد تومان برنامه فروش برای پروژه های ریلی شهر تهران را در دستور کار داریم.

بنار اضافه کرد: از جهت دیگر سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی با مشارکت بخش خصوصی نیز در دستور کار داریم که از جمله این موارد می توان به توسعه شهر آفتاب اشاره کرد که هم اکنون فراخوان آن برگزار شده و امیدواریم این مرکز با احداث سه سالن نمایشگاهی و یک مرکز همایش دیگر به شکوفایی برسد. همچنین ده ها پروژه در دست ساخت در سایر مناطق نیز در برنامه توسعه سرمایه گذاری این سازمان قرار دارد که امیدواریم سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی که در برنامه داریم محقق شود.

رییس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی افزود: تامین مالی ۴ هزار میلیارد تومانی برای راه اندازی خط ۱۰ مترو تهران از جمله اقداماتی است که در برنامه سال جاری این سازمان و در حوزه حمل و نقل عمومی قرار دارد.

او افزود: همچنین تامین هزار دستگاه اتوبوس به روش غیر نقد نیز در برنامه ما قرار دارد که تاکنون ۱۲ شرکت برای تأمین این اتوبوس ها از طریق فراخوان عمومی اعلام آمادگی کردند.

بنار گفت: ما با یک شرکت خارجی برای  تامین واگن های مترو  به روش غیر نقد نیز در حال مذاکره هستیم که البته در راستای شیوه تهاتر با فرآورده های صادراتی خواهد بود و این موضوع در حال پیگیری می باشد.

دکتر بنار در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تعیین تکلیف پروژه های مسئله دار اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های سال جاری ما تعیین تکلیف این پروژه ها می باشد به گونه ای که تا کنون بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه اقاله شده را تعیین تکلیف کردیم.

او ادامه داد: در خصوص پروژه هایی که مدعی دارند و این امر سبب انسداد عملیات اجرایی را فراهم آورده بود نیز ۱۵ الی ۲۰ پروژه از این دست با پیگیری سازمان، در محاکم قضایی تعیین تکلیف شدند و می توان گفت بالغ بر ۹۵ درصد پروژه های شهرداری در حال حاضر بی مسئله و آماده فروش با مشارکت بخش خصوصی است.

 مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی خاطر نشان ساخت: در سال جاری پرداختن به نقاط ضعف و رفع آن نیز در برنامه این سازمان قرار دارد که یکی از این موارد عدم مشارکت مناطق در بخش سرمایه گذاری و مشارکت است که این موضوع در حال پیگیری است و از شهردار محترم تقاضا داشته ایم تکالیف سرمایه گذاری در مناطق را ابلاغ کنند تا امکان ارزیابی سازمان فراهم گردد. امیدواریم این تکالیف تا شهریور ماه به سازمان ابلاغ شود و بتوانیم مناطق را تشویق به سرمایه گذاری و جلب مشارکت کنیم.

بنار با بیان اینکه جهت گیری سازمان سرمایه گذاری در تولید ثروت، مناسب بوده است گفت: از دیگر اقداماتی که در برنامه امسال داریم ساماندهی حمل بار است که فراخوان عمومی آن نیز برگزار شده و امیدواریم با عملیاتی شدن آن، در ۴ سال آینده قریب به ۴۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه نقد عاید شهرداری تهران بشود، یعنی سالی ۱۰۰ هزار میلیارد ریال که رقم قابل توجهی است.

او در پایان افزود: همزمان با توسعه برنامه های تولید ثروت در سطح مناطق همکاری خوبی با دانشگاه ها بر قرار کردیم به طوریکه در راستای طراحی، کنترل و نظارت پروژه ها با دانشگاه صنعتی شریف، پارک فناوری با دانشگاه تهران و نظارت و طراحی مطالعات اقتصادی پروژه ها با دانشگاه امیرکبیر در حال همکاری هستیم و امیدواریم بتوانیم تا قبل از انتهای پاییز قرارداد متقنی با دانشگاه ها منعقد کنیم تا پروژه های دانشگاهی  مبتنی بر توسعه فعالیت های استارت اپی و شرکت های دانش بنیان را توسعه بخشیم.  

۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸
کد خبر: 3915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
      0 0
      بسیار عالی ومدیریت قابلی دارند. درود به شرف مسئولین همچون ایشان