پروژه‌های کوچک مقیاس؛ فرصتی برای شنیدن صدای مردم

شهر: سطح برخورداری مردم از خدمات پشتیبان سکونت در بافت‌های فرسوده یک چهارم متوسط شهر است، از همین رو طراحی و اجرای پروژه‌های کوچک در مقیاس محله با توجه به نیازهای ساکنان این مناطق یکی از راه‌هایی است که شهرداری در این مناطق دنبال می‌کند.

آسیب‌پذیری ساختمان‌ها در بافت فرسوده تنها یکی از مشکلاتی است که این مناطق شهری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و کمبود خدمات و زیرساخت‌هایی که استاندارد زندگی را برای ساکنان این مناطق تامین کند در کنار فرسودگی بناها از مشکلاتی است که باید به آن توجه شود، از همین رو تاکید بر اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس یکی از راه‌هایی است که از سوی شهرداری دنبال می‌شود. کاوه حاج علی‌اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران درباره این موضوع به شهر گفت: در بافت های فرسوده تهران به جز ساختمان های کم دوام در مقابل زلزله، یکی از مشکلات جدی که مردم با آن مواجه هستند کمبود خدمات پشتیبان سکونت است. سطح برخورداری مردم از خدمات ورزشی، فرهنگی، آموزشی، سلامت و فضاهای سبز شهری در این بافت ها یک چهارم متوسط شهر است و این سبب می شود که مشکلات بسیاری برای ساکنان این مناطق ایجاد شده و کیفیت زندگی در این محلات کاهش یابد.  

او افزود: از همین رو سازمان نوسازی همزمان با اقدامات مشوقی که برای نوسازی مسکن در بافت های فرسوده انجام می دهد یکی از اهدافی که دنبال می کند ارتقای کیفیت زندگی است تا محله به محیط مناسب تری برای زندگی تبدیل شود. این سازمان با همین هدف تامین خدمات پشتیبان سکونت یکی از کارهایی است که سازمان دنبال می کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران درباره رویکرد شهرداری نسبت به اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس بیان کرد: تلاش بر این است که تنوع خدماتی که به واسطه پروژه‌های کوچک‌مقیاس در محلات ایجاد می‌شود، متناسب با میزان این کمبود و تقاضای مردم تامین شود. اگر تامین خدمات بر اساس نیازهای واقعی ساکنان محلات صورت گیرد، صدای مردم در این زمینه شنیده شده و متناسب با آن خدمات تامین شود حتما به جز ارتقای کیفیت زندگی، سطح رضایتمندی مردم از مدیریت شهری هم افزایش می یابد چرا که اگر مردم یقین پیدا کنند که حرفشان شنیده می شود و اقدامات مدیریتی شهری با خواسته های آن ها انطباق دارد به مدیریت شهری اعتماد می کنند. بنابراین تلاش بر این است که برنامه های توسعه محلات با رویکرد مشارکت محور و مبتنی بر حضور ساکنان باشد.

بر اساس این گزارش در ماه‌های اخیر سازمان نوسازی شهر تهران، در مناطق مختلف از جمله مناطق ۱۹، ۲۰، ۱۶، ۱۴، ۱۵ و ... پروژه‌های کوچ مقیاس از مرکز محله تا بوستان را افتتاح کرده است که میدانگاه امیرکبیر در منطقه ۱۴ شهرداری تهران با هشت هزار مترمربع فضای عمومی از آخرین موارد آن است. پروژه‌ای که ۱۵ میلیارد تومان هزینه داشت و در طراحی آن به جز فضای باز شهری که شامل مسیر پیاده روی، مسیر دوچرخه سواری و همچنین فضاهای متعدد نشیمن و زمین بازی کودکان است تلاش بر این بود که فعالیت های مورد نیاز و مورد تقاضای مردم محله در این فضا جانمایی شود تا هم میدانگاه با خواست جامعه محلی انطباق داشته باشد و هم این فعالیت ها سبب شود که چراغ این فضا همواره روشن بماند تا امکان نظارت و امنیت هم برقرار باشد.

خبرنگار: ریحانه جاویدی

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 3939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =