چه خبر از ادارات سلامت مناطق ۲۲ گانه تهران؟

ادارات سلامت مناطق ۲۲ گانه در هفته ای که گذشت برنامه های متنوع را با رویکرد ارایه خدمات سلامت محور به ساکنان پایتخت اجرا کردند. برپایی کارگاه های آموزشی، غربالگری سلامت، ارایه خدمات مشاوره ای و نیز برنامه های دورهمی افراد دارای معلولیت و سالمندان از جمله برنامه هایی بود که در این هفته انجام شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل سلامت شهرداری تهران، در ادامه به مرور مهمترین برنامه های اجرا شده ادارات سلامت در مناطق ۲۲ گانه تهران پرداخته ایم.

برپایی کارگاه نمایش خلاق ویژه کودکان در سرای محله دانشگاه شریف

معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه با اعلام این خبر گفت: آموزش نظم و انضباط، آموزش مهارت های زندگی، حس مهم بودن، افزایش مشارکت و موفقیت، ایجاد اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری و ایجاد پیوند و یکپارچگی در کودکان بسیار حائز اهمیت است.

حامد خداوردی اظهارکرد: این کارگاه با هدف پرورش خلاقیت و ارتقاء رشد اجتماعی و مهارتهای ارتباطی، خودباوری و افزایش اعتماد به نفس کودکان به همت شهرداری ناحیه۳ و خانه سلامت سرای محله دانشگاه شریف منطقه۲۲ به صورت هفتگی برگزار می شود.

برگزاری دورهمی افراد دارای معلولیت در منطقه ۱۴

افراد دارای معلولیت منطقه ۱۴ در دورهمی‌های شاد تابستانی که در قالب طرح «فعال شو» و با هدف افزایش نشاط و شادی، کاهش انزوا و افزایش جلب مشارکت اجتماعی شهروندان برگزار شد، از خدمات فرهنگی سلامت محور رایگان بهره مند شدند.

حسین شیخ سفلی معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه با اشاره به اهمیت ارتقای نشاط و امید اجتماعی شهروندان و دسترس پذیر نمودن شهر برای استفاده مناسب تمام گروه های جامعه از جمله افراد دارای معلولیت گفت: در این راستا برنامه ریزی برای طرح «دورهمی فعال شو» به صرف مهربانی و امید ویژه شهروندان دارای معلولیت در دستور کار قرار گرفت.

وی با بان اینکه این برنامه ها با همکاری کانون های معلولان و بهره گیری از مجموعه ظرفیت های موجود در محلات برگزار شد، افزود: اجرای برنامه های فرهنگی، هنری و آموزشی شامل استند آپ کمدی، مسابقه، قدردانی از نخبگان دارای معلولیت، اهدای جایزه به معلولان شرکت کننده در مسابقات، برگزاری بازی های حرکتی و فکری افراد دارای معلولیت، برپایی نمایشگاه دستاوردهای این افراد اجرای برنامه های هنری و تخصصی از سوی اعضای کانون معلولان از برنامه های تدارک دیده شده این دورهمی هاست که تداوم دارد.

در نخستین دورهمی فعال شو منطقه همچنین افراد دارای معلولیت علاوه بر برخورداری از برنامه های شاد و تفریحی از خدمات غربالگری جسمی و روانی نیز رایگان بهره مند شوند.

برگزاری کارگاه آموزشی تغذیه سالمندی در محله دهکده المپیک

کارگاه آموزشی تغذیه و ورزش در سالمندی ویژه بانوان محله دهکده المپیک برگزار شد.

محسن زرین در این باره بیان داشت: سلامت جسمی و روانی در زندگی بالاخص در دوران سالمندی ضروری و مهم است چرا که این سن نیازها و شرایط خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه رژیم غذایی سالم و مناسب و تحرک و ورزش بعنوان عوامل اصلی در حفظ سلامت سالمندان است افزود: خانواده و اطرافیان سالمندان باید توجه ویژه تری به این قشر داشته باشند چون سلامت آنها بسیار حائز اهمیت است.

زرین افزود: در این کارگاه آموزشی کارشناس تغذیه نکات علمی در خصوص مصرف لبنیات، میوه و سبزیجات و غذاهای آب پز را بیان کرد و پرهیز از غذاهای چرب و سرخ کردنی، مصرف شیرینی جات را توصیه نمود. همچنین در این کارگاه راههای تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر، پیشگیری از پوکی استخوان، مراقبت از مفاصل کمر و زانو و همچنین چگونگی نحوه فعالیت فیزیکی و نرمش های روزانه ارائه شد.

وی افزود: در سالمندی با افزایش سن بیماریهای غیرواگیر چون فشار خون و قند خون در افراد افزایش پیدا می کند که اصلاح شیوه و سبک زندگی مهمترین عامل پیشگیری در این بیماری ها است.

اجرای اولین طرح دورهمی ویژه افراد دارای معلولیت منطقه ۱۱

طرح دورهمی فعال شو ویژه شهروندان دارای معلولیت به همت اداره سلامت شهرداری منطقه ۱۱ برگزار می شود.

حمید رضا عموزاده معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه ۱۱ با اعلام این خبر گفت؛ اجرای این طرح فرصتی برای یک دورهمی دوستانه و صمیمی به منظور افزایش نشاط و شادی، کاهش انزوا در افراد دارای معلولیت می باشد. حضور افراد دارای معلولیت در این محافل و نشست ها علاوه بر حضور اجتماعی عاملی برای افزایش احساس تعلق خاطر آن ها به عنوان گروهی از شهروندان به شهر تهران می باشد.

عموزاده با اشاره به اینکه یکی از وظایف اداره سلامت برنامه ریزی جهت ارتقا نشاط و امید اجتماعی شهروندان و دسترس پذیر نمودن امکانات سلامت محور برای استفاده تمام گروه های جامعه مانند افراد داری معلولیت است. در این راستا تمام توان خویش را به منظور افزایش نشاط اجتماعی، سلامت روحی و جسمی، استفاده بهینه از فعالیت ها و استعدادهای افراد داری معلولیت به کار خواهیم بست.

وی افزود این طرح با مشارکت انجمن حمایت از معلولان و انجمن ناشنوایان، انجمن احبا (حمایت از بیماران اسکیزوفرنی)، مرکز توانبخشی هادی و مهدی، فرهنگسرای انقلاب و دبیران کانون معلولان و با حضور اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران و مدیرکل اداره سلامت، شهردار منطقه ١١، رئیس سازمان بهزیستی کل کشور، با اجرای برنامه های شاد و مفرح نظیر موسیقی سنتی، استند آپ کمدی، شعبده بازی، اجرای برنامه های هنری و تخصصی توسط اعضای کانون معلولان منطقه، میز خدمت سلامت، نمایشگاه دستاوردهای افراد دارای معلولیت، مسابقه و ... همراه می باشد.

گفتنی است؛ این برنامه در روز دوشنبه ۲۶ تیر ماه ۱۴۰۲ در فرهنگسرای انقلاب برگزار می شود.

برگزاری همایش تخصصی پیشگیری و کنترل دیابت در منطقه۹

شهرداری منطقه۹ نسبت به برگزاری همایش با موضوع پیشگیری و کنترل دیابت ویژه شهروندان و پرسنل منطقه با حضور رشید زارع دار متخصص داخلی و زهرا خرمنگیر مربی سبک زندگی سالم در سالن آمفی تئاتر اقدام کرد.

سیدمحمدرحیم مرتضوی شهردار منطقه گفت: دیابت یکی از مهم‌ترین بیماری های عصر حاضر است که سالانه میلیون‌ها نفر را با مشکلات بسیاری مواجه می کند که با انجام منظم آزمایش‌ ها و تشخیص به موقع می توان از شدت آسیب های آن جلوگیری کرد، ضمن اینکه غربالگری فشار خون منظم، میزان گلوکز خون و بررسی تری‌گلیسیرید و کلسترول خون، بررسی عملکرد کلیه ها، چکاپ دندان‌ها، لثه و پا از ابتلای زود هنگام دیابت پیشگیری خواهدکرد.

وی افزود: آموزش اصول خود مراقبتی(سبک زندگی سالم) نقش بسیار مهمی در کاهش بیماری دیابت دارند و در همین راستا جامعه سلامت می بایست در ارتقاء سواد سلامت جامعه سهیم و تاثیر گذار باشد.

شهردار منطقه۹ هدف از اجرای این همایش را آموزش در خصوص بیماری دیابت ویژه افراد دیابتی و خانواده آنان در راستای حفظ و ارتقاء سلامت وکیفیت زندگی مبتلایان به این بیماری دانست.

انتهای پیام/

۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 39404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =