۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲
کد خبر: 3969

سهم زنان در شهرداری تهران

همه زنانی که شهردار شدند

در دوره مدیریت حناچی بر شهر تهران، سهم زنان در شهرداری از ۱۶درصد در سال ۱۳۹۲ به ۲۰ درصد در سال ۱۳۹۹ رسیده است
همه زنانی که شهردار شدند

شهر: آمار نشان می‌دهد پس از انقلاب تاکنون، فقط پنج زن از سوی شهرداران، به عنوان شهردار منطقه منصوب شدند، با این حال آمار رسمی معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران نشان می‌دهد در طول بیش از ۱۰ سال گذشته و بویژه در دوره پنجم مدیریت شهری، سهم زنان در بدنه شهرداری تهران روبه افزایش بوده و از حدود ۱۶ درصد در سال ۱۳۹۲ به حدود ۲۰ درصد کارکنان در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

به گزارش خبرنگار شهر، همیشه و در هر دوره‌ای از مدیریت شهری سهمی برای زنان در پست‌های مدیریتی در نظر گرفته می‌شود، اما اینکه تا چه اندازه این هدف گذاری و سهم خواهی زنان در پست‌های مدیریتی بدنه شهرداری تهران محقق شده، محل چالش است. مثلا در دوره مدیریت محمدباقر قالیباف قرار بود سهم زنان از پست‌های مدیریتی به ۱۰ درصد برسد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در طول ۱۲ سال مدیریت، این اتفاق رخ نداد جز آنکه قالیباف زمانی که ۹ ماه به پایان دوره مدیریتش باقی مانده بود «نرگس معدنی‌پور» را به عنوان شهردار منطقه ۱۳ منصوب کرد. معدنی‌پور تنها زنی بود که توانست پست شهردار منطقه را نصیب خود کند.

سالها پیش از او «زهرا صدراعظم نوری» در سال ۱۳۷۵ با حکم غلامحسین کرباسچی، شهردار وقت تهران  به مدت هشت سال، شهردار منطقه ۷ بود. او هم اکنون عضو شورای شهر تهران است.

اما در دوره جدید مدیریت شهری، شرایط برای حضور زنان با دوره‌های قبل فرق کرد. اوایل اسفند سال ۱۳۹۷ بود که پیروز حناچی، شهردار تهران «مهناز استقامتی چوکامی» را به عنوان شهردار منطقه ۸ تهران منصوب کرد تا با این انتصاب تعداد شهرداران زن در مناطق تهران به عدد دو برسد.

پیش از این محمدعلی نجفی شهردار وقت تهران در سال ۱۳۹۶، «سهیلا صادق زاده» را به عنوان شهردار منطقه ۱۰ و «سمیه حاجوی» را به عنوان شهردار منطقه ۷ تهران منصوب کرده بود. حاجوی از آن زمان تاکنون در سمت خود باقی مانده است.

آمار رسمی معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران هم نشان می‌دهد در طول بیش از ۱۰سال گذشته و بویژه در دوره پنجم مدیریت شهری، سهم زنان در بدنه شهرداری تهران همواره و به آرامی رو به افزایش بوده و از حدود ۱۶ درصد در سال ۱۳۹۲ به حدود ۲۰ درصد کارکنان در سال ۱۳۹۹ رسیده است. همین آمارها جهش قابل ملاحظه  سهم زنان در پستهای مدیریتی را در طول دو سال گذشته و مقارن با استقرار مدیریت شهری جدید نشان می دهد به گونه ای که سهم کمتر از ۶ درصدی زنان از پست‌های مدیریتی شهرداری تهران در سال ۱۳۹۲، هم اکنون (سال ۱۳۹۹) به حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است. از طرف دیگر داده‌ها درباره ترکیب سنی و تحصیلات زنان شاغل در شهرداری تهران نیز حاوی نکات امیدبخشی است. متوسط تحصیلات زنان نسبت به مردان در سطح بالاتری قرار دارد و میانگین سنی زنان هم پایین تر از مردان است.

ماده ۷۴ برنامه سوم توسعه شهر تهران هم بر افزایش میزان حضور و ارتقای زنان در پست‌های مدیریتی شهرداری تاکید دارد. بر اساس این ماده، شهرداری تهران مکلف است در راستای افزایش میزان حضور و ارتقای جایگاه زنان در مدیریت شهری و افزایش سطح و کیفیت حضور اجتماعی و مشارکت فعال زنان در شهر از طریق تبعیض مثبت، توانمندسازی و فراهم ساختن زمینه‌های ارتقای نقش زنان در مدیریت شهری با اختصاص ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی به زنان شاغل در شهرداری اقدام کند.

همچنین مطابق تبصره دوم ماده واحده مصوبه افزایش انتصاب جوانان در تصدی پست‌های مدیریتی و ارتقای سهم و نقش آنان در مدیریت شهرداری تهران که ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۸ به تصویب رسیده است، حداقل ۳۰ درصد از پست‌های مربوط به جوانان، به زنان جوان می‌رسد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲
کد خبر: 3969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =