هر چه بالا رفت، پایین آمد الا پرچمت

از اراضی عباس‌آباد تا پلازای میدان هفتم تیر، تهران آماده تاسوعا و عاشورای حسینی است.

به گزارش شهر، هیئت‌ها و تکایا در سوگ سالار شهیدان بنا شده‌اند و شهر، سیاهپوش است و از گوشه‌گوشه معابر صدای نوحه و مداحی به گوش می‌رسد. مدیریت شهری در این ایام برای برگزاری هر چه بهتر مراسم عزا و تسهیل دسترسی شهروندان به هیئت‌ها برنامه‌هایی پیش‌بینی کرده است. همچنین به مناسبت ایام تاسوعا و عاشورای حسینی تدابیری اندیشیده شده تا نوای کل یوم عاشورا، کل ارض کربلا در شهر طنین‌انداز شود. در ادامه به اهم اقدامات مدیریت شهری به مناسبت ‌ماه محرم اشاره شده است.

برافراشته شدن پرچم‌های عزا
 

هر چه بالا رفت، پایین آمد الا پرچمت


به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، پرچم‌های سیاه در شهر برافراشته شدند. اکران‌های فرهنگی ‌ماه محرم با ۲رویکرد «نگارخانه عاشورایی تهران» و «کتیبه‌های خطی اشعار عاشورایی» در میادین پرتردد مانند ونک، ولیعصر(عج)، انقلاب و... در حال برگزاری است. دیوارنگاره ۱۴۰۰مترمربعی میدان ونک، اهتزاز ۴۵۰ابرپرچم، ۵۰۰هزار متر ریسه مشکی، ۵۰هزار کتیبه سیاه، ۲۰۰هزار پرچم طرح‌دار و بزرگراهی و... اقدامات مهمی هستند که توسط سازمان زیباسازی انجام شده است.   در رویدادهای نشان عاشقی بیش از ۳۰۰ نقاشی خط (کالیگرافی) و در کاتبان سوگ ۲۵۰اثر خطاطی روی پارچه، خلق و در سطح شهر نصب شدند.

توزیع کیسه‌های پارچه‌ای برای کفش
 

هر چه بالا رفت، پایین آمد الا پرچمت


امسال به همت اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران کیسه‌های پارچه‌ای ویژه نگهداری کفش عزاداران حسینی بین هیئت‌های مذهبی توزیع می‌شود. کمک به پایداری محیط ‌زیست از طریق کاهش تولید کیسه‌های پلاستیکی در ایام سوگواری امام حسین(ع) مهم‌ترین هدف این کار بوده است. مدیریت شهری در این حوزه تلاش می‌کند تا با تأسی از آموزه‌های ارزشمند حماسه بزرگ امام حسین(ع) و با استفاده از فرصت ارزشمند دهه محرم با همراهی دوستداران آن حضرت، در تبیین و ترویج فرهنگ حفظ محیط‌زیست تلاش و از تخریب آن، جلوگیری کند.

برپایی خیمه عاشورایی در میدان هفت تیر
 

هر چه بالا رفت، پایین آمد الا پرچمت


این خیمه با ۸۰۰ مترمربع مساحت و ارتفاع ۱۸متر در راستای برگزاری باشکوه مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی، برپا شده و تعزیه‌خوانان و هنرمندان تجسمی با خلق آثار عاشورایی و نوحه‌خوانان با مرثیه‌های حسینی به همراه کاتبان سوگ در پلازای میدان هفتم تیر، گردهم آمده‌اند. همچنین تا پایان ‌ماه صفر برنامه‌های متنوعی مانند اجرای سرود، دمام‌زنی، سنج‌زنی، تعزیه، پرده‌خوانی، شعرخوانی و مجلس روضه و ... در این خیمه اجرا می‌شود. اثر حجمی اسب ذوالجناح به هنرمندی حسین ملاعبداللهی از جنس فایبرگلاس و شیشه مقرنس در ابعاد ۳۵۰ سانتی‌متر ساخته و مقابل خیمه قرار داده شده است.

المان نوری بین‌الحرمین در جوار مقبره شهدا
 

هر چه بالا رفت، پایین آمد الا پرچمت


بزرگ‌ترین المان نوری عاشورایی  در مجاورت آرامگاه شهدای گمنام دریاچه چیتگر در وسعت ۲هزار مترمربع جانمایی شده است.   این المان نوری ۱۰متر عرض، ۳۱ متر طول و ۷متر ارتفاع دارد که در ساخت آن بیش از ۵تن آهن و ۴۵۰۰ مترمربع ریسه نوری استفاده شده است همچنین ۳۱ المان‌ شمعدانی نوری منقوش به‌عبارت «السلام علیک یا اباعبدا...الحسین» و «یا حسین شهید» به ارتفاع ۳متر از ‌جنس فلز و شیشه الوان در اطراف دریاچه چیتگر و میدان‌های هفت تیر و امام خمینی(ره) و... جانمایی شده است.

روایت دلداگی در میدان نبوت
 

هر چه بالا رفت، پایین آمد الا پرچمت


تعزیه‌خوانی(شبیه‌خوانی) یکی از آیین‌های سنتی است و به همت شهرداری منطقه۸ به‌مدت ۱۰ شب این مراسم از ساعت ۱۸تا اذان مغرب در آمفی‌تئاتر روباز میدان نبوت اجرا می‌شود. هنرمندان با اجرای روضه ورود کاروان امام حسین(ع) به کربلا، روضه حضرت رقیه(س) و روایت دلدادگی دوطفلان حضرت زینب(س) فضای بزرگ‌ترین میدان این منطقه را عطرآگین می‌کنند و عاشقان و دلدادگان اهل‌بیت(ع) در مظلومیت اهالی کربلا، به سوگوارای می‌پردازند.

سوگواری در جوار شهدای بهشت زهرا(س)
 

هر چه بالا رفت، پایین آمد الا پرچمت


مراسم عزاداری از روز اول محرم در قطعه۴۰ بهشت زهرا(س) (مزار شهدا) دایر شده و در تاسوعا و عاشورای حسینی هم ادامه خواهد داشت. سخنرانی، مداحی، سینه‌زنی و برپایی موکب پذیرایی از برنامه‌های پیش‌بینی شده هستند.   همچنین روز پنجشنبه ساعت ۱۹مراسم چهارپایه‌خوانی در گلزار شهدا و اجتماع بزرگ عزاداران حسینی ظهر عاشورا با سخنرانی حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) برگزار می‌شود.

چهارپایه‌خوانی در سبزه‌میدان بازار
 

هر چه بالا رفت، پایین آمد الا پرچمت


آیین‌های تعزیه‌خوانی و چهارپایه‌خوانی به مناسبت ایام سوگواری در سبزه‌میدان بازار تهران برگزار می‌شود. هنرهایی همچون تعزیه و چهارپایه‌خوانی قالب‌های خودجوش‌اند که در طول تاریخ در خدمت دین قرار گرفته‌اند و از غنای فکری و فرهنگی این مرزوبوم خبر می‌دهند. اشاعه این هنرها به نسل جوان ضروری است و با اجرای این برنامه‌ها می‌توان از این آیین‌های ارزشمند صیانت کرد. مراسم چهارپایه‌خوانی و عزاداری تیمچه حاجب‌الدوله تاسوعا و عاشورا هم برگزار می‌شود.

منبع: همشهری

انتهای پیام/

۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 40169

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =