توسعه کمربند سبز بر اساس زمان‌بندی جلو می‌رود

شهر: کمربند سبز تهران که ریه‌های تنفسی شهر هم به شمار می‌رود یکی از طرح‌های ملی است که بر اساس برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران سالانه دستکم یک هزار هکتار توسعه پیدا می کند. نگاهی به آمار و ارقام‌ها حکایت از آن دارد که شهرداری در زمینه توسعه این فضای سبز مطابق برنامه پیش می‌رود تا از این طریق هم از حریم تهران حفاظت شود و هم در برابر حوادث طبیعی مانند یک سد محکم شهر را محافظت کند.

علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، درباره کمربند سبز پایتخت به شهر گفت: طرح بزرگ ساخت کمربند سبز پیرامون شهر تهران به مساحت پنجاه هزار هکتار از سال ۱۳۶۶ از سوی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران آغاز شد و تا کنون بیش از ۴۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از آن به اتمام رسیده است. این طرح از اولویت‌های سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران بوده و بر اساس برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران توسعه سالانه به میزان حداقل یک هزار هکتار باید انجام شود.

او افزود: در سال ۱۳۹۹ هم مانند سال‌های گذشته نسبت به شناسایی بیش از یک هزار هکتار از عرصه های مناسب کاشت پیرامون شهر تهران در حریم مناطق مختلف اقداماتی انجام شدکه پس از بررسی های لازم و هماهنگی با دستگاه‌های ذیربط برای تحویل اراضی لازم در راستای توسعه فضای سبز و درختکاری در آنها با توجه به ساختار گیاهی منطقه و استفاده از گونه های گیاهی مقاوم و سازگار با شرایط آب و هوایی محل اقدام می‌شود.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درباره گونه‌های کاشته شده در کمربند سبز تهران گفت: در محور کمربند سبز، گونه‌های گیاهی بومی و مقاوم به کم آبی بیشتر کاشته و در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر نیز بنه، زالزالک و زبان گنجشک غرس شد و آبیاری کمربند سبز پیرامون شهر تهران بصورت سیستم تحت فشار و عموما از آب خام و پساب تصفیه خانه های فاضلاب استفاده می شود و در ارتفاعات، روان آب سطحی برای کمربند سبز استفاده نمی‌شود. همچنین برنامه ریزی شده تا سال ۱۴۱۰ فقط از پساب برای آبیاری فضای سبز پایتخت استفاده کنیم.

مختاری بیان کرد: سال گذشته یک هزار و ۲۹۰ هکتار جنگل‌کاری در قالب طرح کمربند سبز در ۱۵ اسفندماه سال ۱۳۹۸ از سوی رییس جمهوری افتتاح شد اما طرح کمربند سبز پایتخت جزء سرانه فضای سبز شهر تهران محسوب نمی‌شود، دو هزار و ۲۶۲ بوستان در سطح شهر وجود دارد و با اقدامات انجام شده سرانه فضای سبز پایتخت که در قبل از انقلاب زیر یک متر بود امروز به ۱۶.۲۵ مترمربع افزایش یافته و این در حالی است که برای هر هزار هکتار ایجاد فضای سبز سالانه بین ۲۵ تا ۳۰میلیارد تومان توسط شهرداری تهران هزینه می‌شود. اگرچه باید ۵۰درصد این هزینه‌ها از سوی دولت انجام شود.

خبرنگار: ریحانه جاویدی

۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 4051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =