آمادگی برای زلزله امری واجب است اما دامن زدن به اخبار و حواشی تنها اضطراب جامعه را افزایش می‌دهد

یک زلزله‌شناس با بیان اینکه مشخص کردن زمان زلزله از نظر علمی امکان‌پذیر نیست، تاکید کرد: نباید جامعه را ملتهب کنیم و این به هیچ عنوان صحیح نیست.

به گزارش خبرنگار شهر، در طول مدت اخیر اخبار بسیاری در مورد زلزله در ایران  و حتی کشورهای اطراف منتشر شده است، اما پیش بینی زمان زلزله از زمان علمی کاری غیرممکن است، آمادگی برای زلزله امری واجب است اما دامن زدن به اخبار و حواشی تنها اضطراب جامعه را افزایش می دهد.

دکتر شریفی یزدی، جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار شهر در مورد زلزله تهران گفت: در مورد پدیده زلزله به لحاظ علمی امکان پیش بینی آن وجود ندارد که چند روز دیگر زلزله رخ خواهد داد؛ متاسفانه آنقدر در مورد زلزله بحث شده است که  برای مردم حالت دلزدگی ایجاد کرده است.

این جامعه شناس معتقد است که باید هشدارهای لازم را به مردم بدهیم و مردم را آگاه کنیم تا تلفات پایین بیاید، اما تکرار بحث اینکه تهران روی گسل زلزله است و با زلزله صدها هزار نفر کشته می‌شوند، تنها احساس اضطراب جمعی و احساس عدم امنیت را در جامعه افزایش می‌دهد.

به اعتقاد این جامعه شناس متخصصین باید مردم را آماده کنند برای اقدامات قبل و بعد از زلزله. همچنین به مسئولان آموزش داده شود تا زیر ساخت ها را چگونه آماده کنند تا آسیب زلزله کمتر شود. مرتب در مورد زلزله توضیح دادن نگرانی در مردم ایجاد می‌کند و چون مردم کاری نمی توانند انجام دهند، بیماری روانی در جسم و جان مردم ایجاد می‌شود.

لیلا ماهر، روانشناس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شهر در مورد آمادگی های روانی برای زلزله بیان کرد که زلزله یکی از عوارض طبیعی محسوب می شود. با توجه به ماهیت غیر مترقبه بودن غالب حوادث طبیعی و لزوم اتخاذ سریع و صحیح تصمیم ها و اجرای عملیات، مبانی نظری و بنیادی، دانشی را تحت عنوان مدیریت بحران به وجود آورده است. این دانش به مجموعه فعالیت هایی اطلاق می شود که قبل، بعد و هنگام وقوع بحران جهت کاهش اثرات این حوادث و کاهش آسیب پذیری انجام گیرد. 

این روانشناس معتقد است که از نظر روحی و مدیریت بحران، حوادثی مثل زلزله بدون پیش بینی و ممانعت اتفاق می افتد. ما نمی‌توانیم مانع شویم و هر اتفاقی نتایجی دارد. تنها کاری که می‌توان کرد مدیریت افکار و احساسات و رفتارهای های خودمان است. 

دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شهر در مورد زلزله اظهارکرد: مشخص کردن زمان زلزله از نظر علمی امکان پذیر نیست، کسی نمی‌تواند زمان وقوع زلزله را پیش بینی کند. در تهران چون قبلا زلزله اتفاق افتاده است، در آینده هم امکان وقوع آن وجود دارد، اما کسی زمان آن را نمی داند.

این زلزله شناس گفت: پیش بینی زلزله براساس بزرگی و مکان تا حد زیادی پیشرفت کرده است اما از نظر زمان بشر هنوز نتوانسته به آن برسد. در مورد زلزله همان طور که نباید خطرش را انکار کرد؛ نباید هم وضعیت را سیاه ارائه داد و جامعه را ملتهب کرد.

انتهای پیام/

۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 40649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =