جمع آوری جداگانه پسماندهای ماسک و دستکش از منازل نه لازم است نه امکان پذیر

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت که جمع آوری جداگانه پسماندهای ماسک و دستکش از منازل نه لازم است نه امکان پذیر اما در صورت اصرار، وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولیان امر به موضوع ورود کنند. 

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، صدرالدین علیپور، مدیرعامل این سازمان در گفت و گو با رادیو سلامت در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر یکی از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در مورد عدم برنامه ریزی شهرداری تهران برای جمع آوری جداگانه پسماندهای ماسک و دستکش از منازل گفت: به طور معمول، در شرایط بحرانی و سخت همه سعی می کنند به یکدیگر روحیه دهند و قدردان زحمات افرادی مثل پاکبان ها که به طور مداوم کار می کنند، باشند. در این میان گاهی اظهارات غیرکارشناسی مطرح می شود که نوعی دلسردی میان افرادی که به صورت شبانه روزی فعالیت می کنند، ایجاد می کند. 

او ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، بسیاری از اصناف، ادارت و ارگان ها تعطیل یا شیفت بندی شدند، اما سازمان پسماند جز معدود سازمان هایی بود که مانند بیمارستان ها هیچ گاه تعطیلی نداشت و همکاران ما در تمام ساعات شبانه روز مشغول جمع آوری و ساماندهی پسماندهای عادی و پزشکی بودند. البته، این شرایط برای همکاران بخش پسماند پزشکی که در گرما با لباس های ویژه فعالیت می کنند، سخت تر است. 

علیپور با اشاره به موضوع قدیمی پسماندهای بیمارستانی و مسئولیت وزارت بهداشت در این زمینه عنوان کرد: طبق قانون، مسئولیت پسماندهای پزشکی با وزارت بهداشت و مسئولیت نظارت با سازمان حفاظت محیط زیست است تا بر بی خطرسازی این پسماندها در محیط بیمارستان نظارت کنند. سازمان پسماند هم پس از طی این مراحل، زباله ها را جمع آوری، دفع و دفن می کند. 

به گفته او؛ شهرداری تهران پیش از شیوع ویروس کرونا هم به دلیل زیرساخت هایی که در اختیار داشت، حتی با پرداخت هزینه ای مضاعف بر آن چه بیمارستان ها پرداخت می کردند، در حوزه دفع و دفن پسماندهای پزشکی فعالیت می کرد. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به موضوع خرید ۵۰ خودروی ویژه حمل پسماندهای پزشکی در شرایط شیوع کرونا اشاره و عنوان کرد: با تمام مشکلات و سختی ها و چندین برابر شدن حجم کار، شهر در این مدت وضع نامرتبی نداشت و جمع آوری پسماندهای بیمارستانی حتی یک روز به تعویق نیفتاد. 

علیپور در بخش دیگری از سخنان خود به اظهارنظر مربوط به جمع آوری جداگانه پسماندهای ماسک و دستکش پرداخت و گفت: ما تمام پسماندهای خانگی اعم از ماسک و دستکش را جمع آوری می کنیم و لزومی ندارد و اصلا امکان پذیر نیست که این نوع پسماند را جداگانه جمع کنیم. این پسماندها به عنوان پسماند غیرقابل بازیافت مستقیم در آرادکوه دفن می شوند.  

او با بیان اینکه در تجربه جهانی هم ماسک ها و دستکش های خانگی جدا جمع آوری نمی شوند، عنوان کرد: با این وجود، اگر پروتکل های وزارت بهداشت مبنی بر جمع آوری جداگانه است، وزارتخانه در این مورد راهکار اجرایی و عملی ارائه دهد و سازمان حفاظت محیط زیست هم به عنوان ناظر وارد عمل شود. ضمن اینکه دوباره تاکید می کنم از نظر قانونی مسئولیتی در مورد پسماندهای پزشکی بر عهده شهرداری نیست.  

او تاکید کرد: در صورت ارائه راهکار برای جمع آوری جداگانه ماسک و دستکش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی از سوی وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولیان امر، سازمان پسماند هم در این زمینه در حد توان کمک می کند چراکه شرایطی نیست که مسئولیت را به گردن یکدیگر بینداریم. نه تنها ما بلکه سایر همکاران در سازمان آتش نشانی و بهشت زهرا (س) هم در این مدت تمام توان خود را گذاشتند تا به مردم شهر کمک کنند.

علیپور در پایان عنوان کرد: تجربه جهانی نشان می دهد در بسیاری از کشورها پسماندهایی مانند ماسک و دستکش جداگانه جمع آوری نمی شوند  چراکه برای آن ها که این نوع پسماند را جمع می کنند، ترس ایجاد می کند. ضمن اینکه تمامی این پسماندها دفن می شوند. با این حال، اگر وزارت بهداشت تشخیص دهد و سازمان حفاظت محیط زیست هم به عنوان ناظر ورود کند و طرح دهند، ما هم در صورت امکان همکاری می کنیم.
 

۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲
کد خبر: 4069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =