۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 40733
 ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم؛ بدون گرفتن مجوز از شهرداری تهران

آنچه امروز بیش از هر چیز دیگری لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد ورود استاندار به موضوع حریم است؛ چرا که پیش از این استانداری و وزارت راه و شهرسازی باید با تعیین مرزبندی و متولی، وضعیت حریم را تعیین تکلیف می‌کردند و مانع از ساخت‌وسازهای گسترده در آن می‌شدند.

«مشخص‌شدن حریم و محدوده شهر تهران و جلوگیری از ساخت‌وسازهای بی‌رویه افراد فرصت‌طلب و نابودی منابع طبیعی» و «نظارت جدی برای جلوگیری از گسترش شهر تهران باید انجام شود و باید با جدیت تمام در مقابل متعرضان به زمین‌های دامنه جنوبی البرز و اطراف تهران ایستاد و از منافع ملی پاسداری کرد»؛ اینها مواردی هستند که توسط مقام معظم رهبری بیان شده و بیانگر آن است که ایشان نسبت به صیانت از حریم شهر تهران تأکید دارند؛ بنابراین مدیریت شهری هم در راستای همین فرمایش‌های رهبری صیانت از حریم شهر تهران را با جدیت پیگیری می‌کند. به جرأت می‌توان گفت که ساخت‌وساز در حریم منطقه ۱۸ نسبت به سایر مناطق سرعت گرفته است و به‌کرات شاهد صدور مجوزهای ساخت از سوی شهرهای اطراف از جمله شهرداری اسلامشهر در محدوده‌های حریم هستیم. مجوزهایی که روی آنها عبارت محدوده حریم شهر تهران قید می‌شود، نشان می‌دهد که متولیان نسبت به موضوع غیرمجازبودن ساخت‌وساز واقف هستند.

شهرداری تهران با وجود همه مسائل و مشکلات، سکوت نکرده است و قطعا هم سکوت نخواهد کرد و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم را با دستور قضایی تخریب می‌کند. این موضوع سبب طرح شکایت در مجموعه‌های قضایی علیه شهرداری و شخص بنده شده است، اما به صراحت می‌گویم براساس مسئولیت و وظیفه ذاتی در راستای صیانت از حریم شهر تهران تلاش می‌کنم و حتی یک قدم هم از اعتقاد و باور و وظیفه ذاتی‌ام عقب‌نشینی نخواهم کرد.

نکته قابل تامل که مدیریت شهری تهران نسبت به آن باید با حساسیت و فوریت بیشتری عمل کند، نامه فرماندار اسلامشهر است. روال تخریب بناهای غیرمجاز حریم اینگونه است که پس از استعلام از برخی دستگاه‌ها مانند جهاد کشاورزی و با دستور قضایی صورت می‌گرفت، اما اخیرا فرماندار اسلامشهر نامه‌ای به تمام ارگان‌های زیرمجموعه صادر و رسما درخواست کرده هیچ‌گونه همکاری با شهرداری تهران و شهرداری منطقه۱۸ انجام ندهند. یعنی اگر ما تقاضای استعلام از جهاد کشاورزی داشته باشیم این کار انجام نمی‌شود و به ما پاسخ نمی‌دهند و این موضوع به معنی توقف تخریب بناهای غیرمجاز در حریم است؛ محدوده‌ای که تنفس‌گاه شهر محسوب می‌شود و این تصمیم و نامه به منزله نابودی حریم شهر تهران است. همچنین با نامه فرماندار اسلامشهر تلاش‌های مدیریت شهری تهران در صیانت از حریم بی‌نتیجه خواهد بود.

شهرهای اطراف تهران برای درآمدزایی اقدام به صدور مجوز ساخت‌وساز کرده‌اند و با تصمیماتی که می‌گیرند قرار نیست از این موضع کوتاه بیایند. آنچه امروز بیش از هر چیز دیگری لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد ورود استاندار به موضوع حریم است؛ چرا که پیش از این استانداری و وزارت راه و شهرسازی باید با تعیین مرزبندی و متولی، وضعیت حریم را تعیین تکلیف می‌کردند و مانع از ساخت‌وسازهای گسترده در آن می‌شدند. به هر حال باز هم در این موضوع، حلقه مفقوده مدیریت یکپارچه می‌تواند راهکار حل مشکل و مانع از حریم‌فروشی و توسعه ساخت‌وساز غیرمجاز و نابودی تنفس‌گاه شهر شود.

وقتی مقام معظم رهبری بر موضوع صیانت از حریم شهر تأکید می‌کنند، مجموعه مدیریت شهری خود را سربازان ولایت می‌دانند و قطعا اقدامات در این راستا به نفع شهر و شهروندان است و تخریب‌ها براساس مسائل و خصومت‌های شخصی صورت نمی‌گیرد. شهرداری منطقه۱۸ با جدیتی که در این کار داشته تاکنون حدود ۳۰ تا۴۰ ویلای لاکچری در محدوده حریم تخریب کرده و مانع از تصرف اراضی کشاورزی شده‌ایم، اما مدیریت شهری در این موضوع تنهاست و هشدار جدی می‌دهم اگر حریم شهر تعیین تکلیف نشود به‌زودی زود شهر تهران آسیب‌های جدی می‌بیند.
 

انتهای پیام/

۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 40733

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =