اعمال فشار عده‌ای برای حذف ضوابط در جماران

شهر: مناقشات دولت با شهرداری تهران بر سر ساخت و ساز متعلق به نهاد ریاست جمهوری در جماران از چندی پیش به یکی از سوژه‌های مهم در حوزه شهری تبدیل شد اما شهردار تهران معتقد است درباره مساله جماران با دولت بنای دعوا وجود ندارد. به گفته پیروز حناچی اکنون در زمینه ساخت و ساز در جماران عده ای فشار می‌آورند که هیچ ضابطه‌ای در این منطقه وجود نداشته باشد، عده‌ای که لزوما هم جمارانی نیستند.

در نشست هم اندیشی پیروز حناچی، شهردار تهران با اصحاب رسانه، یاشار سلطانی، روزنامه نگار و فعال رسانه‌ای به حواشی اتفاق افتاده میان دولت و شهرداری بر سر ساخت و ساز در جماران و دعوت نشدن شهردار به جلسات هیات دولت اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران در ماجرای جماران با حجب و حیا رفتار کرد و به دولت احترام گذاشت در حالیکه دولت هم باید احترام خود را حفظ می کرد. به نظر می‌رسد یک زورگویی از طرف دولت در موضوع جماران اتفاق افتاده اما شهرداری در قبال این اتفاق کاری انجام نمی‌دهد، درحالی که در این مقطع حساس شهرداری باید تکلیف خود را با دولت مشخص کند. دولت نه پول می‌دهد نه در بحث حمل و نقل عمومی به وظایف خود عمل می کند و در چنین شرایطی شهرداری با حیا با این موضوع برخورد می کند اما به نظر می رسد این موضوع به نفع مردم نیست.

حناچی در پاسخ به سلطانی بیان کرد: به اعتقاد من حضور شهردار در دولت نه امتیاز است و نه موضوعی منفی. از نظر قانونی هم شهرداری تهران عضو هیات دولت نیست. در دوره هایی این سنت حسنه ایجاد شد، چرا که کم شدن فاصله بین مدیریت شهری کلانشهر تهران به عنوان پایتخت با دولت هم به نفع دولت است، هم به نفع شهرداری و مردم تهران، با این وجود اگر این اتفاق رخ ندهد هم سنگی از آسمان به زمین نخواهد آمد اما کارها و ارتباطات سخت تر انجام می شود.

او افزود: در مساله جماران بنای ما بر دعوا نبود و اتفاقا چون در این نقطه یک گود خطرناک با عمق ۱۷ متر وجود داشت میخواستیم که آنجا بنایی ساخته شده و زودتر از این وضع خارج شود. از همین رو مانند بسیاری از موارد دیگر که دستگاه‌های دولتی از ما تقاضا می‌کنند، با این موضوع موافقت کردیم که کار را شروع کنند حتی قبل از آنکه پروانه بگیرند اما آنچه بر آن تاکید داشتیم این بود که هم پروانه بگیرند و هم حریم ارتفاعی را رعایت کنند.

اعمال فشار برای ساخت و ساز در جماران

حناچی با تاکید بر اعمال فشار عده‌ای در موضوع جماران گفت: در جماران با موضوعی مواجه هستیم که اتفاقا از سوی رسانه‌ها باید پیگیری شود و این موضوع این است که زمانی که مرحوم امام (ره) در جماران زندگی می‌کردند، شرایط سخت امنیتی در این منطقه وجود داشت، به‌طوری که تردد و سکونت در این منطقه برای هر کسی امکان‌پذیر نبود و حتی املاکی هم در این منطقه تملک می‌شد که حریم امنیتی شکل بگیرد بنابراین به طور طبیعی به دلیل این محدودیت‌ها املاک در این منطقه ارزان شد و از همین رو تعدادی از ملکها با قیمت ارزان، هم پیش از ضوابط سال ۱۳۸۰ و هم بعد از آن در این منطقه خریده شد. در زمان تصویب ضوابط سال ۱۳۸۰ که اتفاقا خودم آن را تصویب کرده بودم هم این اعتراض ها بود تا جایی که این طرح وسیع به دلیل همین اعتراض‌ها بسیار محدود شده و به کوچه حسنی‌کیا، کوچه نیایش و کوچه چوبینه ختم شد. اما اکنون با این مواجه هستیم که عده ای فشار می‌آورند تا هیچ ضابطه‌ای در این منطقه نباشد، ۷۰ درصد از این افراد لزوما هم جمارانی نیستند و در شرایط فعلی پیرامون موضوع جماران فشارهای زیادی وجود دارد.

شهردار تهران در ادامه بیان کرد: کل پلاک‌های درگیر در این طرح حدود ۱۴۷ پلاک است که از این تعداد ۳۵ پلاک در اختیار موسسه نشر و تنظیم آثار امام و همچنین سپاه قرار دارد که یا بیمارستان است یا مجموعه شورایاری. حدود ۳۵ پلاک هم تملک شده و ۱۰۴ پلاک باقی مانده که بسیاری از آن‌ها نوسازی شده است. بنابراین بحث حضور گسترده مردم در این منطقه وجود ندارد. اکنون در سمت کوچه حسنی‌کیا یعنی جبهه غربی خیابان جماران، به ساختمان های عظیم مجوز داده نمی شود و به سمت حسینیه شماره سه هم ساختمان های چهار تا پنج طبقه وجود داشته و محدودیتی ندارد اما در شرایط فعلی فشار شدیدی وجود دارد که طرح برداشته شود. عده‌ای می‌گویند کوچه حسنی‌کیا را تعریض کنید تا دو طرف خیابان هم با سطح اشغال ۸۰ درصد ساخت و ساز کنند و ساختمان ها چهارطبقه باشند.

او افزود: از سوی دیگر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرده  که در ساختمان‌های مجاور حسینیه امام خمینی (ره)، حریم میراثی وجود ندارد، بنابراین  به این معنی است که در پلاک‌های مجاور حسینیه و بیت امام (ره) ساختمان‌های هشت طبقه می‌تواند ساخته شود و خیلی عجیب نیست اما به نظر من این کار از نظر تخصصی دانشگاهی و نه از نظر شهردار تهران، جفاست. کاخ نیاوران و کاخ سعدآباد را حفظ می‌کنیم اما باید در نظر داشت که ما یک امام بیشتر نداشتیم و باید دید در مقیاس جهانی با شخصیت‌های تراز ملی چگونه رفتار کردند. با خانه گاندی، ماندلا و ... چگونه رفتار کردند. ما یک امام داشتیم که بخشی از تاریخ ماست. حتی اگر کسی اعتقادی هم نداشته باشد باز هم امام خمینی (ره) بخشی از تاریخ معاصر ما است و وظیفه داریم این قضیه را ملی نگاه کرده و نباید در فضای محلی با آن برخورد کنیم البته تاکید می‌کنم که این موضوع را از نگاه شهردار تهران بیان نمی‌کنم و از موضع شهردار تهران هرچه شورای عالی معماری و شهرسازی در این زمینه تصویب کند ما مجبوریم اجرا کنیم.

خبرنگار: ریحانه جاویدی

۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 4077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =