۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 41017
«من شهردارم»؛ مصداق تشکل شهروندی برای مشارکت اجتماعی

تشکل‌ها با تقویّت مشارکت اجتماعی و فرهنگ‌سازی در خصوص آن، جامعه را زنده نگه می‌دارند و به زندگی جامعه، هدف و چگونگی دست‌یابی به هدف را می‌آموزند.

روز بیست و دوم مردادماه، روز «ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی» نام گرفته است. امروزه دیگر نقش اثرگذار تشکل‌های اجتماعی در رشد و توسعه‌ جامعه، ترویج و تعمیق هنجارها و ارزش‌ها و جامعه‌پذیری برای بسیاری از ما روشن شده است. از این منظر، تشکل‌های قانونی یک اجتماع را می‌توان از ارزشمندترین سرمایه‌های انسانی آن جامعه دانست که بدون حضور و فعّالیّت آنان، جامعه از رشد و توسعه‌ی موزون و منطقی دور خواهد ماند.

تشکل‌ها با تقویت مشارکت اجتماعی و فرهنگ‌سازی در خصوص آن، جامعه را زنده نگه می‌دارند و به زندگی جامعه، هدف و چگونگی دست‌یابی به هدف را می‌آموزند. در حقیقت، تعالی جامعه جز با «مشارکت اجتماعی» متبلور نمی‌شود و این تشکّل‌ها هستند که در تحقق و تقویت مشارکت اجتماعی، نقشی طلایی ایفا می‌کنند.

در تعریف مشارکت اجتماعی از زبان جامعه‌شناسی می‌توان گفت «مشارکت اجتماعی فرایندی است که از طریق آن، شخصیت اجتماعی انسان‌ها شکل می‌گیرد و آنان را برای انجام کارهای مشترک گروهی آماده می‌سازد. مشارکت، موضوعی است که می‌تواند در ساحت‌های گوناگون از جمله همکاری، سازگاری، پذیرش، همبستگی، همیاری، یکپارچگی و تعامل محقق شود.»

خرسندیم که در این دوره از مدیریت شهری منطبق با سیاست‌های علیرضا زاکانی شهردار تهران و حمایت‌های بی‌دریغ وی، طرح «من شهردارم» را با همراهی و مشارکتِ همدلانه‌ شهروندان شریف تهران رقم زده‌ایم؛ طرحی که مصداق بارزی از تشکّل شهروندی برای تحقّق مشارکت اجتماعی در بزرگترین کلانشهر کشور است.
 

انتهای پیام/

۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 41017

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =