سومین رویداد مردمی «ریحان‌شهر» آغاز شد

سومین رویداد مردمی «ریحان شهر» در مراسمی با حضور محمدامین توکلی‏ زاده معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مریم اردبیلی مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری در تالار «ایوان شمس» آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، محمد امین توکلی زاده معاون شهردار تهران در مراسم پایانی دومین رویداد «ریحان شهر» با بیان اینکه عمده تلاشی که مدت‎هاست از سوی مدیریت شهری شکل گرفته ؛ حول محور هویت و سبک زندگی است، گفت: بنای محور گفتمان تحول نرم افزاری پایتخت در سال گذشته بر آن بوده که «هویت» یک مبنای درست تمدن‌ساز باشد و از هویت ملی، هویت اسلامی و هویت انقلابی کار را آغاز کند و آن را به یک منظومه کامل اندیشه ای که در این شهر بتواند متبلور شود، تسری بخشد.

توکلی‏ زاده افزود: اولویت سبک زندگی و صیانت از آن، موضوعی ایرانی نیست بلکه در همه دنیا و در کشورهایی که برخاسته از یک تمدن ریشه دار هستند، صیانت از هویت و شکل‌دهی به سبک زندگی بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به این موضوع که این دو محور اساسی در تهران مبنا قرار گرفته تا بر اساس آن طرح‌های کلان  راه خود را باز کنند و بتوانند آهسته آهسته در شهر تسری یابند، ادامه داد: قطعا این مهم بدون مردم و مشارکت اجتماعی مردم نمی‌تواند محقق شود .

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه شهرداری تهران در حوزه مردمی سازی، روش‎های مختلفی را به کار برده تا بتواند با یک حرکت جمعی و  شهروندی راه خودش را باز کند، بیان کرد: ایده «ریحان شهر» هم از دسته ایده‎ هایی است که ما دست در دست مردم برای تحول نرم‌افزاری شهر -به ویژه حوزه هایی که بانوان و زنان می توانند ایده پردازی کنند- انجام دادیم.

وی همچنین با تاکید بر این موضوع که ارزشمندتر از ایده در برنامه‌ریزی وجود ندارد، یادآور شد: برنامه نویسی بر اساس راه ها و سیاست، کار دشواری نیست اما به یک مرحله ای که می‌رسد نیازمند ایده است؛ ایده ای که هم قابلیت اجرا داشته باشد و هم مسأله محور و راهگشا باشد.

توکلی زاده تاکید کرد: شهری به وسعت ۷۰ هزار هکتار و ۱۰ میلیون جمعیت تنوع قومی ، مذهبی و فرهنگی بسیاری دارد که حتما با یک ایده نمی‌تواند به سرانجام برسد. برخی از محلات کاملا بومی هستند، هویت محلی دارند و تا حدی هویت استانی را حفظ کرده ‎اند، اما در جای دیگر کاملا با محله مهاجر و هویت مهاجرپذیری آن مواجه هستیم که اگر قرار باشد اینها با یک طرح و ایده چرخانده شوند، قطعا منجر به شکست خواهد بود.

وی در بخش دیگر صحبت های خود گفت : در «ریحان شهر» ما شاهد تمیز دادن این تفاوت‎ها و تنوع ها - هم به لحاظ موضوعی و هم به لحاظ تخصصی - هستیم که لاجرم ما را وادار میکند که متنوع بیاندیشیم ، اقدام کنیم و الزامات و اقتضائات یک محله را حتما در اجرا ببینیم. اینکه الان به رخداد سوم رسیده ایم و حس خوبی که شکل گرفته که ایده های شما را به سرانجام رسانده است، سرمایه اصلی ما برای ادامه راه است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با بیان اینکه صیانت از سرمایه اجتماعی ، اعتماد و همگرایی که ایجاد شده بسیار برای ما موضوعیت دارد، افزود: تلاش داریم که با متاع ارزشمندی که در «ریحان شهر» حاصل می شود که همان ایده ناب و راهگشاست، یک الگو برای شهرهای دیگر هم بسازیم.

«ریحان شهر» از جنس آینده است

در ادامه مشاور شهردار تهران در امور بانوان با اعلام آغاز فصل سوم رویداد «ریحان شهر» گفت: در شهری زندگی می‌کنیم که در گوشه گوشه آن زنان، دختران و خانواده‌هایی حضور دارند که ارزش‌آفرینی اجتماع‌محور را شکل داده ‎اند.

مریم اردبیلی افزود: از مجموع بیش از ۴۰۰ طرح «ریحان شهر» که به دبیرخانه این رویداد رسیده، به عدد سه رقمی از طرح هایی که قابلیت اجرا دارند، نزدیک شده‌ایم که می‌تواند با اثرگذاری، ثمرات بسیاری به دنبال داشته باشد.

وی با تاکید بر این موضوع که جنس کار در «ریحان‌شهر» با سایر اقداماتی که تاکنون انجام شده تفاوت بسیاری دارد، ادامه داد:  منظور ما در «ریحان شهر»، خلق یک مدل مردمی بسیار اصیل است که با کلیشه‌ها و نوع نگاه مرسوم خدشه دار نشده است. 

مشاور شهردار تهران در امور زنان و خانواده همچنین با بیان اینکه «ریحان شهر» ما را به آینده امیدوار کرده است، بیان کرد: «ریحان‌شهر» از جنس آینده است؛ از جنس زنانی است که می‌خواهند اثر انگشت خود و خانواده هایشان در آینده شهرشان هویدا باشد و به سمت آینده زیبا و مطلوب گام بردارند.

وی با اشاره به گروه‌هایی که در این رویداد در حال فعالیت هستند، یادآور شد: گروه های ارائه دهنده این طرح‌ها ، گروه‌های مرسوم و رسمی نیستند ؛ بلکه زنانی هستند که در محله خود تصمیم گرفته ‎اند اقدام مثبتی انجام دهند که همین امر، سبب اصالت جنس کارشان شده است.

اردبیلی همچنین با اشاره به این موضوع که دستیابی به نقاط دارای آسیب و رفع آن از طریق اقدامات مرسوم و در واقع رسمی ساختارهای حاکمیتی، با اشکالاتی همراه است تاکید کرد: شاید حتی گروه های میانی ما، سمن ها، انجمن‌ها، گروه های جهادی، علمی، مذهبی و... دستشان به نقاطی از جامعه نرسد و آن نقاط کور باقی بماند اما «ریحان شهر» این امکان و ظرفیت را دارد که از دل آن نقاط کور برای ما فرصت‎هایی فراهم و آن نقاط تاریک را تبدیل به نقاط  امید و روشن کند.

وی اضافه کرد:  برخی از طرح‎های «ریحان‌شهر» از دل محلاتی که موسوم به محلات پرآسیب هستند، نمایان شده است.

وی همچنین با نگاهی به افق در نظر گرفته شده برای این رویداد گفت: افق ما این است که در هر کوچه، مجتمع و هر جایی که امکان جمع زنانه ای وجود دارد ریلی بسازیم و فضا و امکانی را برای چنین پاتوق‌هایی فراهم کنیم تا گفتگو و حل مسئله اتفاق بیافتد؛ هر آنچه که در جامعه به شدت به آن نیازمند هستیم.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری افزود: با «ایمان» می توانیم اقدامات موثری برای جامعه مان انجام دهیم و البته، می‌توانیم به شرایط بهتری برسیم. تلاش کنیم که در فضای اجتماعی ما، آنچه که ایمان و امید را مخدوش کرده و می‎کند، کمرنگ شود تا فضای ایمان و امید غلبه پیدا کند.

وی با اینکه «ایمان و امید » وجه مشترک تمام گروه‌های ریحان شهری ما است، ادامه داد: «ریحان‌شهر» از جنس کیمیایی است که می‎تواند حلال مسایل اجتماعی ما باشد.

مشاور شهردار تهران وجه تمایز فاز سوم «ریحان شهر» را تغییر در فرآیند داوری ، منتورینگ و تسهیل گری خواند و بیان کرد: قصد داریم بررسی ایده ‏ها و طرح‏ها در سومین فصل از این رویداد را به سمت توزیع محله ای و منطقه ای سوق دهیم.

رونمایی از کتاب «ریحان‏شهر»

بعد از این سخنان با حضور توکلی‏ زاده معاون شهردار تهران و با همراهی اردبیلی مشاور شهردار تهران در امور بانوان از کتاب نظام‏نامه و دستاوردهای «ریحان شهر» رونمایی شد.

ارائه کلیپ گزارشی از روند «ریحان ‏شهر » از گام نخست تاکنون بخش دیگر این مراسم بود. همچنین برخی از طرح‏های برگزیده همچون «شهر دوستدار ام اس»،«طرح مامایار» ،« تقویت هوش‎های چندگانه در کودکان»،«توسعه کسب و کار خانگی در محله مهرآباد» و... از سوی ارائه دهندگان به حضار معرفی شد. برنامه میز کار با همراهی دکتر فهمیه حسین‌زاده، راهبر علمی «ریحان‏شهر» هم بخش پایانی این برنامه بود.

انتهای پیام/
 

۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 41115

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =