۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 4151

جزییات تحفه چینی از زبان مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند

اتوکلاو چینی بدون استفاده ماند

دستگاه اهدایی چین، بی‌خطرساز زباله بیمارستانی بود نه زباله سوز
اتوکلاو چینی بدون استفاده ماند

شهر: نزدیک پنج ماه از اما و اگرهای اهدای دستگاه زباله‌سوز چینی به تهران می‌گذرد، دستگاهی که در نهایت به قم رسید اما اکنون مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند کشور با بیان اینکه این دستگاه اصلا زباله‌سوز نبوده و دستگاه بی‌خطرساز زباله است، از بدون استفاده ماندن آن در قم خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهر، در روزهایی که همه منتظر ورود زباله‌سوز ۸۰۰ تنی هدیه چین به تهران بودند، شهردار قم اعلام کرد که با پیگیری‌های انجام شده این دستگاه اهدایی به جای تهران به قم می‌رود، موضوعی که واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت. از جمله واکنش زهرا نژادبهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران که این دستگاه زباله‌سوز را هدیه ویژه برای تهران دانست. بعد از آن هم غلامحسین محمدی، رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران اعلام کرد که شهرداری تهران در موضوع زباله‌سوز چینی تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا بوده و قطعا این ستاد بهتر می‌داند در شرایط ویژه کرونا ، دستگاه زباله‌سوز باید به کدام شهر برود. در نهایت زباله‌سوز چینی به قم رسید.

اما مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با تاکید بر اینکه این دستگاه اصلا زباله‌سوز نبوده و دستگاه بی‌خطر کردن پسماندهای پزشکی است از بی‌استفاده ماندن آن در قم خبر می‌دهد. صدرالدین علیپور درباره جزئیات این ماجرا به شهر گفت: صحبتی که در ابتدا شد این بود که چین اعلام کرد، یک دستگاه زباله سوز را به دلیل کرونا به تهران می‌دهد اما بعد که دستگاه ارسال شد، متوجه شدیم که  دستگاه زباله سوز نیست و  بی خطر ساز زباله است. در واقع شبیه همین دستگاه‌های اتوکلاوی* که اکنون در بیمارستان‌ها داریم.

او افزود: در آن مقطع  پیگیری زیادی از طرف قم وجود داشت برای آنکه این دستگاه به این استان برود از سوی دیگر بعد از بررسی‌های انجام شده هم مشخص شد که دستگاه اتوکلاو است که بسیاری از بیمارستان‌های ما آن را دارند بنابراین با مشورتی که با آقای شهردار کردیم و بعد از آنکه مشخص شد این دستگاه بی خطرساز است و زباله سوز نیست دستگاه به قم رفت.  با توجه به زباله‌سوز نبودن آن عملا باید این دستگاه با هزینه شهرداری نصب می‌شد تا پسماندی که بیمارستان‌ها بی خطر می‌کنند مجدد در این دستگاه بی‌خطرساز ریخته شده و بعد دفن شود، از همین رو این دستگاه کار زیادی برای ما انجام نمی‌داد . در نهایت تدبیر شهردار تهران این بود که اگر قم نیاز به این دستگاه دارد و یا در بیمارستان‌هایشان دستگاه بی‌خطر ساز زباله ندارند، شهرداری تهران در این زمینه سخت برخورد نکند. اکنون هم در پیگیری‌هایی که من از این استان انجام می‌دهم این دستگاه روی دست آن‌ها هم مانده چرا که نصب آن هزینه زیادی داشته و نیاز به کارشناس دارد اما در مقابل کار زیادی هم انجام نمی‌دهد.

علیپور با تاکید بر اینکه دستگاه اهدایی چینی‌ها زباله‌سوز نبوده و فقط زباله‌های بیمارستانی را بی‌خطر می‌کرد، بیان کرد:  وظیفه بیمارستان‌هاست که زباله های پزشکی را بی خطر کنند و به شهرداری تحویل دهند تا دفن شود، در واقع مسئولیت ما بی‌خطر سازی زباله ها نیست حتی دفع و دفن این پسماندها هم به عهده وزارت بهداشت است اما شهرداری تهران به صورت پیمانکاری این اقدام را انجام می‌دهد بنابراین اگر این دستگاه به تهران هم می‌آمد یک کار و یک هزینه به ما اضافه می‌کرد بدون آنکه نیازی به آن باشد.

*اتوکلاو: دستگاهی است که عملیات پیش-دفع و استریلیزاسیون زباله‌های بیمارستانی را انجام می‌دهد.

خبرنگار: ریحانه جاویدی

۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 4151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =