تلاش برای شناسایی افراد پرخطر در محلات تهران

مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: در طرح غربالگری شهروندان هرچقدر بتوانیم افراد پرخطر در سطح محلات را بیشتر شناسایی کنیم بهتر است،

به گزارش شهر، زینب نصیری، مدیرکل سلامت شهرداری تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به مشخص بودن وضعیت ابتلا به کرونا در مناطق مختلف شهر تهران، و مشارکت خانه‌های سلامت در طرح غربالگری، برنامه مشخصی برای غربالگری در مناطق و محلات انجام می‌شود یا خیر، گفت: فرآیند غربالگری ما همان فرایندی است که در همکاری با وزرات بهداشت دنبال می‌کردیم. ما تابع سیاست‌های ستاد ملی کرونا هستیم و در غربالگری نیز خانه‌های سلامت به عنوان همکار وزارت بهداشت تعریف شده‌اند. 

او ادامه داد: لذا هر سیاستی که درخصوص غربالگری در وزارت بهداشت در پیش گرفته شود، به فراخور همان تیم، همکارانمان را در محلات تهران با آن سیاست ها مرتبط می‌کنیم. در خصوص غربالگری همچنان براساس فرایندی که از اواخر اسفندماه شروع شد، اقدامات ادامه دارد. 

نصیری در تشریح ادامه سیاست‌های غربالگری در خانه‌های سلامت گفت: از مجموع ۳۵۲ محله تهران، ۲۴۱ خانه سلامت بخشی از شبکه غربالگری وزارت بهداشت شدند و همانند پایگاه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت همکاری می‌کند. 

او با بیان اینکه همکاران ما در خانه‌های سلامت به سامانه ۴۰۳۰ دسترسی پیدا کردند، گفت: همکاران ما به صورت محله‌ای با همه شهروندان سطح محلات تماس گرفتند و اطلاعات در سامانه ۳۰ ثبت شد و اگر کسی علائمی داشت، آن فرد را به مراکز ۱۶ ساعته وزارت بهداشت در همان منطقه ارجاع می‌دهند و اگر علائمی نداشته باشند، راهنمایی‌های دیگر را انجام می‌دهند. 

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که در خانه های سلامت فرایند غربالگری برای چه تعداد انجام شده است، گفت: نمی‌شود آمار را تفکیکی اعلام کرد، چرا که سامانه یکپارچه بود و اطلاعات شهروندان به صورت مستمر در کارتابل همکاران ما قرار می گیرد. 

نصیری با بیان اینکه در اوایل اردیبهشت دور اول غربالگری تمام و دور دوم آغاز شد، گفت: در دور دوم افراد پرخطرتر و یا افرادی که اطلاعات آنها ثبت شده بود و به سفر رفتند، دوباره مورد ارزیابی قرار گرفتند و این فرایند ادامه دارد. 

احتمال تغییر مدل فرایند غربالگری در صورت تصویب در ستاد کرونا

او با بیان اینکه احتمال دارد با توجه به شرایط مدل فرایند غربالگری تغییر کند، افزود: اما این تغییر فرایند نیز مطابق با آن چیزی است که در ستادکرونا به تصویب می‌رسد و ما تابع تصمیمات ستاد هستیم و مطابق با آنچه که در ستاد از ما درخواست شود اقدامات را انجام می‌دهیم.

نصیری در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور خانه‌های سلامت در دل محلات و شرایط پیش رو، پیشنهاد جدیدی به ستاد کرونا داده‌اید، گفت: پیشنهادات مختلفی مطرح شده است. ما از سطح محلات اطلاعات را دریافت می کنیم و نیازهایی را که می‌بینیم اعلام می کنیم. بسیاری از مصوباتی که در ستاد به تصویب می رسد نتیجه رفت و برگشت پیشنهاداتی است که از شهرداری تهران ارائه می‌شود. پروژه‌های مشترکی را به فراخور موضوع با ستاد کرونا پیش برده‌ایم. 

او ادامه داد: برای مثال شبکه ان.جی.اوهایی که در سطح شهر تهران کار می‌کردند، شبکه‌ای به نام کمک را تشکیل دادند و کارگروه ان.جی.اوها برای مقابله با ویروس کرونا بود. اقدامات مشترکی بین خانه سلامت، شبکه کمک و ستاد کرونا رخ داده است و برنامه‌های مشترکی نیز در حال شکل‌گیری است. طرح‌هایی را در قالب غربالگری در شهر تهران و برررسی میزان ابتلای شهروندان تهرانی به کرونا با وزارت بهداشت دنبال شده است و هرکدام که به نتیجه برسد و هر کدام مورد تایید همکاران در بخش درمان باشد، در دسترس کار ما قرار می گیرد. 

مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: برنامه‌هایی که در محلات داشتیم نیز متناسب با شرایط کنونی شده است. 

تفاهمنامه با صندوق بازنشستگی کشوری بمنظور ارائه خدمات به بازنشستگان

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا برای پاییز برنامه خاصی درنظر گرفته شده است، گفت: ما طرح سلامت یار را از اسفندماه با گروه‌های پرخطر از جمله سالمندان، افراد دارای دیابت و افراد دارای معلولیت اجرا کردیم. همکاران ما با آنها تماس گرفتند و متناسب با نیازهایی که داشتند مراجعه و خدمات تخصصی ارائه دادند. این طرح همچنان ادامه دارد و قطع نشده است و در پاییز نیز بسط پیدا می‌کند. 

او ادامه داد: برای مثال تفاهمنامه‌ای را با صندوق بازنشستگی کشوری امضا کردیم و مقرر شد، این خدمات به بازنشستگان کشوری به تفکیک محلات ارائه شود. همچنین با انجمن‌های تخصصی در حوزه دیابت در ارتباط هستیم و اگر افرادی در محلات باشند که توسط ما شناسایی نشده باشند، به ما معرفی می‌شوند، تا بتوانیم دامنه خدمات‌رسانی را گسترش دهیم. 

تلاش برای شناسایی افراد پرخطر در محلات تهران

نصیری با تاکید بر اینکه هرچقدر بتوانیم تعداد افراد پرخطر را در سطح محلات بیشتر شناسایی کنیم بهتر است، گفت: سعی می کنیم این فرایند را دنبال کرده و تلاش کنیم بسته‌های مراقبت اجتماعی را بهتر ارائه دهیم. مساله پاییز نگرانی ما نیز هست. با توجه به بازگشایی مدارس و مهدکودک‌ها و دانشگاه‌ها و پس از آن ورود به پاییز در نتیجه نگرانی هایی اکنون وجود دارد و رفع بخشی از این نگرانی ها نیازمند اعمال سیاست هایی است تا افراد کمتر بتوانند در فضاهای عمومی حضور یابند. 

سیاست‌های خودمراقبتی نتیجه ندهد، با پیک‌های مختلف شیوع ویروس روبرو می‌شویم

مدیرکل سلامت شهرداری تهران ادامه داد: هرچقدر هم که خدمات ارائه شود، اما اگر سیاست‌ها آن سیاستی نباشد که خودمراقبتی بیشتر را به همراه داشته باشد و منجر به کاهش شیوع کرونا شود، عملا با پیک های مختلف شیوع ویروس روبرو می شویم.

نصیری در پاسخ به این سوال که نانوایی‌ها به عنوان یکی از کانون‌های شیوع کرونا معرفی شده‌اند و با توجه به برنامه آموزشی که شهرداری به اجرا گذاشت،  آموزش‌ها به روز رسانی و مجددا اجرا می‌شود یا خیر، گفت: در دو مرحله با هماهنگی که با صنف نانوایی‌های سنتی انجام شد به نانوایی ها آموزش دادیم و پوسترهایی در این اماکن نصب شد و سعی کردیم تا آنها را به این موضوع حساس کنیم. در برخی از مناطق این آموزش‌ها تاثیرات بسیار خوبی داشت.

مردم درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌ها و اصناف مطالبه‌گر باشند

او ادامه داد: با هماهنگی اداره آموزش شهروندی نیز نصب برچسب و فاصله گذاری اجتماعی اتفاق افتاد. نانوایی ها به این مساله حساس شدند. از اینجا به بعد خود مردم هستند که باید مطالبه‌گر باشند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. زمانی این حساسیت وجود نداشت و مردم نمی‌دانستند، چه اتفاقی باید بیفتد، اما تولید محتواهای انجام شده و اطلاع‌رسانی رخ داده است و الان نه فقط در ارتباط با نانوایی‌ها، بلکه در ارتباط با اصناف مختلف خود مردم باید مطالبه‌گر باشند و در صورت مشاهده عدم رعایت موارد بهداشتی توسط کسبه آن را مطرح کنند. 

به گزارش شهر و به نقل از ایلنا، مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: وارد مرحله‌ای شدیم که سبک زندگی خود را تغییر دادیم  و بخشی از این سبک زندگی که در قالب خودمراقبتی است باید همین مطالبه‌گری باشد و اگر در جایی فردی موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کند حتما باید مطالبه کنیم، چرا که به اصلاح فرایندها توسط افراد کمک می ‌ند. 

۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 4170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =