به گزارش خبرنگار شهر؛ حملونقل برقی، پاک و دوستدار محیط زیست بوده، مزایا و فواید بسیاری برای عموم مردم و محیط زیست دارد. بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلایندهها و گازهای گلخانهای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.
بر اساس مطالعات صورت گرفته در اتحادیه اروپا، با استفاده از خودرو الکتریکی و هیبریدی، بسته به نحوه تأمین برق و سوخت اولیه، حدود دو تا سه برابر در مصرف انرژی از «چاه تا چرخ» صرفهجویی میشود؛ بنابراین در صورت تغییر انرژی مورد استفاده در سیستم حملونقل شهری و با توسعه خودرو، موتورسیکلت و لوکوموتیوهای برقی در کشور، علاوه بر کاهش آلایندهها و بار هزینههای یارانهای، زمینه صادرات سوخت، ایجاد اشتغال و ارزآوری برای کشور هم فراهم میشود.
برقی شدن خودروها به اقتصاد خانواده نیز کمک میکند، زیرا هزینه شارژ یک خودرو با برق برای طی مسافت ۱۰۰ کیلومتر، تقریباً یکدهم هزینه مصرف بنزین با بهای کنونی است. یکی از راهحلهایی که میتواند مصرف سوخت فسیلی در سیستمهای حملونقل را کاهش دهد، استفاده از حملونقل برقی است. برق به عنوان منبعی پاک که قابل ذخیرهسازی نیست، علاوه بر اینکه سلامت محیط زیست را تأمین میکند، مصرف سوختهای فسیلی را نیز کاهش میدهد. گروه مپنا با وقوف به این امر تحقیق و پژوهش در زمینه فناوری برقیسازی را در مجموعه فعالیتهایش گنجانده است و در نتیجه آن مجموعه خدماتی همچون برقیسازی خودروهای موجود را آغاز کرده است.
استفاده از وسیله نقلیه برقی در ایران نیاز به زیرساختهای لازم دارد. بدون ایجاد جایگاه مناسب و به تعداد کافی برای شارژ باتریِ وسایل حملونقل عمومی، استفاده از خودروهای برقی در کشور امکانپذیر نیست؛ به همین دلیل اقدامات متعددی از سوی ارگان های مربوطه برای ایجاد جایگاههای مناسب در دستور کار قرار گرفته است.
دوشنبه ۶ مردادماه ۱۴۰۲ از ۱۵ ایستگاه شارژ برقی خودروهای هیبریدی در پایتخت رونمایی شد. این طرح با دستور ویژه رئیس جمهور توسط شهرداری تهران و وزارت صمت دنبال شد و بزودی قرار است تا ۵هزار تاکسی برقی به کشور وارد شود. بنابراین گام نخست برای میزبانی از این خودروهای پاک در کشور برداشته شده است.
مهدی روانشادنیا، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی شهر تهران و کارشناس حمل و نقل در خصوص اجرای این طرح در کشور گفت: اگر برقی سازی بتواند بخش عمده ای از حمل و نقل عمومی و خصوصی تهران را در بر بگیرد، بسیار موثر است. عمده آلاینده شهر تهران مربوط به حمل و نقل است و با توجه به اینکه خودروهای ما خروجی آلاینده های زیادی دارند این اتفاق می تواند کمک زیادی به رفع آلایندگی هوای تهران بکند.
زاکانی نیز در آیین بهره برداری از این ایستگاه های شارژ برقی اظهار کرد: حدود یک سال پیش در شورا ۹۰ کلان پروژه تعریف کردیم که یکی برقی کردن تهران بود. ضرورت دارد تهران به سمت برقی شدن برود تا رفاه، هوای پاک، نظم و قانون مندی و ایمنی اتفاق بیفتد. برای تهرانی که امروز آلودگی هوا دارد، یک افقی ترسیم کردیم که تهران از خوش آب و هوا ترین نقاط کشور شود که با برقی کردن به این افق نزدیک میشویم. در ۱۵ ایستگاه، ۷۴ دستگاه شارژ افتتاح شد و در انتهای ۱۴۰۳، ۵ هزار دستگاه در حدود ۱۷۰۰نقطه ایجاد خواهد شد.
وی افزود: قرارداد ۱۰۰۰ اتوبوس برقی امضا شده و ۵۰هزار خودروی برقی در دستور کار است. در تفاهم نامه باوزارت صمت قرارداد ۴۰۰هزار موتور برقی را داریم. تهران ۳۰۰هزار موتور دارد که علت ۱۳درصد آلودگی هوای تهران هستند. البته در موضوع موتور هم با راهور تهران جلسات مختلفی داشتیم. با همکاری وزارت صمت، سازمان محیط زیست، وزارت اقتصاد فصل جدیدی را در حوزه برقی کردن ایجاد میکنیم.
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم به تفاهم شهرداری، وزارت صمت و نفت برای اعطای تسهیلاتی ویژه خرید تاکسی برقی اشاره کرد و گفت: هزینه یک تاکسی برقی یک میلیارد تومان است که ۴۰۰ میلیون تومان وزارت نفت پرداخت میکند و بیش از ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت میشود و رقمی نیز برای تاکسی قبلی مالک در نظر گرفته میشود و راننده می تواند با داشتن مبلغ کمی، تاکسی برقی خریداری کند.
پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز از حمایت شورای اسلامی شهر تهران به منظور برخورداری از سهم بیشتر ناوگان حمل و نقل عمومی برای پایتخت گفت: هماهنگی خوبی در زمینه تأمین تاکسی، اتوبوس و موتورسیکلت برقی صورت گرفته ذاکراتی برای تأمین ۵۰ هزار موتورسیکلت برقی انجام شده است که به تدریج این موتورها به شهر اضافه خواهد شد. در بخش تاکسی نیز ۵۰ هزار دستگاه پیشبینی شده و برای تأمین اتوبوس نیز قراردادهای اولیه منعقد شده و به زودی تعدادی از این اتوبوسها وارد مدار بهرهبرداری خواهند شد. برقیسازی خودروهای عمومی اعم از تاکسیها و وانت بارها در دستور کار است و وزارت نفت تقبل کرده که به ازای سرمایهگذاری در این حوزه به میزان سوخت صرفهجویی شده، حواله سوخت و یا معادل قیمت سوخت به نرخ فوب خلیج فارس به سرمایهگذار پرداخت کند که این برنامه، شوق سرمایهگذاری را در برقیسازی خودروها افزایش خواهد داد.
آنچه مسلم است عزم شهرداری تهران و دولت بر برقی سازی حمل ونقل عمومی در پایتخت است. کلانشهر تهران باتوجه به شرایط خاص آب و هوایی که نیمه دوم هر سال تجربه می کند، نیازمند حرکت به سوی وسایل نقلیه پاک است.
انتهای پیام/
نظر شما