هشدار نسبت به ‌رشد افقی شهر تهران در محدوده غرب

شهر: کمبود دسترسی به حمل و نقل عمومی، نبود امکانات و زیرساخت‌های مناسب، انتقاد از مجوزهای ساخت و سازهای بی رویه که در دروه گذشته داده شده و همینطور هشدار نسبت به ‌رشد افقی شهر تهران در محدوده غرب مهم ترین مسایل و مشکلات منطقه ۲۲ بود که در نشست امروز شورای شهر مطرح شد.

به گزارش خبرنگار شهر، گرچه منطقه ۲۲ در ظاهر منطقه‌ای تازه‌ساز است اما در پس برج‌ها و مراکز تفریحی و مال‌هایی که روز به روز هم بیشتر می‌شود، مشکلات زیادی وجود دارد، از کمبود وسایل حمل و نقل عمومی تا حتی آب شرب. اعضای شورای شهر تهران امروز-سه شنبه ۱۸ شهریور- در دویست و سی و پنجمین  نشست خود میزبان میزبان رابط شورایاری‌های منطقه ۲۲ بود.

صفر قدیمی دبیر شورایاری منطقه۲۲ با ارائه گزارشی از فرصت و تهدیدهای این منطقه گفت: ابر مسئله ما در منطقه ۲۲ حمل ونقل عمومی است و  لازم است که ادامه خط شش مترو به منطقه ۲۲ بیاید و این در حالی است که ما در منطقه ۲۲ اداره  آموزش و پرورش نداریم و برای پیگیری مسائل باید به منطقه ۵ برویم و به همین دلیل شاهد هستیم که مانند قارچ مدارس غیرانتفاعی در حال رشد است.

 احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، پس از استماع گزارش رابط شورایاری نسبت به نبود نظارت بر ساحت و سازها در این منطقه انتقاد کرد. به گفته او؛ « بخشی از بوی نامطبوع اطراف دریاچه به دلیل برخی گونه‌های موجود در دریاچه بود که هزینه‌های زیادی برای تصفیه آب آن صرف شد که به نظر می‌رسد می‌توانیم از گونه‌های دیگر استفاده کنیم.»

مشکلات منطقه ۲۲، بیشتر مشکلات مناطق ۲ و ۳

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران هم گفت: « اگرچه نزدیک ۲۰۰ هزار نفر در منطقه ۲۲ ساکن هستند اما برج‌های ساخته شده زیادی وجود دارد که پتانسیل جمعیت پذیری است و هیچگونه زیر ساخت و سرانه برای آن در نظر گرفته نشده است. باید اعتقاد پیدا کنیم مشکلات منطقه ۲۲ بیش از دو یا سه منطقه شهرداری است.»

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: « ظرفیت‌پذیری منطقه با توجه به برج‌های ساخته شده بیش از ۵۰۰ هزار نفر خواهد بود و به زودی باید شاهد سکونت بیش از دو برابر جمعیت فعلی باشد در صورتی که در حال حاضر هم، سرانه‌های موجود را ندارد.»

محمود میرلوحی عضو شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش ارائه شده از سوی رابط شورایاری های منطقه ۲۲ ، نسبت به بوی فاضلاب و ساخت و سازهای ناموزون و ساختمان های ناایمن انتقاد کرد و گفت: «شهردار منطقه و شورایاران باید روی این مسائل پافشاری کنند  البته راه حل هایی مانند ساخت تصفیه خانه شماره ۶  اندیشیده شده است. امروز خوشبختانه با ساخت و بهره برداری این تصفیه خانه شاهد بهبود کیفیت آب منطقه ۲۲ و منطقه غرب تهران خواهیم بود.»

طرح توسعه دانشگاه علامه منتفی شده است

یکی از دیگر از انتقادهای اعضای شورای شهر، درباره فقدان امکانات در شهر مروارید در منطقه ۲۲ بود. زهرا نژاد، بهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران در این رابطه بیان کرد: «موضوع شهرک مروارید که با ۵۹ بلوک که بین ۲۵ تا ۳۵ طبقه ساخته شده و ظرفیت پذیرش ۵۶ هزار نفر را دارد موضوع مهمی است زیرا این منطقه فاقد هرگونه زیر ساخت شهری مانند خیابان و معابر است. حتی نوع قرارگیری این برج ها غیرمنطقی و غیر استاندارد است و هرچند تلاش هایی هم شده است اما نتوانستیم گشایشی در این حوزه ایجاد کنیم.»

او همچنین به طرح توسعه دانشگاه علامه هم اشاره کرد و گفت: «این طرح نه پیشنهاد مصوب و نه طرح مصوبی داشت و بیشتر طرحی برای تملک برخی اراضی اطراف دانشگاه بود. خوشبختانه جلوی این طرح توسعه ایی گرفته شد و این موضوع منتفی شده است.»

شهربانو امانی، دیگر عضو شورای شهر تهران هم با اشاره به مشکلات منطقه ۲۲، یکی از مهم ترین چالش‌های این منطقه را حمل و نقل عمومی عنوان کرد و توضیح داد: «ایجاد مال‌های بزرگ و مراکز تجاری در این منطقه نه تنها مشکلات ساکنین را حل نکرده بلکه به شدت معضل خودرومحوری را گسترش داده است. منطقه ۲۲ می‌توانست نمونه شهرسازی مدرن و انسان‌محور باشد که به دلیل سوء استفاده‌ها و ساخت و سازهای نامناسب با مشکلات جدی مواجه شده است.»

او ضمن هشدار درباره ‌رشد افقی شهر تهران در محدوده غرب گفت: «این موضوع هزینه‌ عوارض زیادی را برای تهران به همراه دارد.»

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در این نشست، با اشاره به مسائل با ارزشی که در طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ آمده است افزود: «جهت استفاده از ظرفیت های باقی مانده این منطقه در تامین سرانه های خدماتی به عنوان اولین مشکل و چالش منطقه ۲۲، برای اولین بار در نظام تصمیم گیری مدیریت شهری، بانک زمین خدمات عمومی را در طرح تفصیلی منطفه ۲۲ تصویب کردیم، به این مفهوم که همه اراضی باقی مانده که در طرح تفصیلی برای تامین سرانه ها در نظر گرفته شده باید بصورت لیست در بانک زمین خدمات عمومی تجمیع و برای تامین سرانه های خدماتی بکار برده شوند و اگر در محله ای سرانه ها کافی بود از طریق تهاتر در محله با سرانه کمتر استفاده شود و از شهردار منطقه میخواهم  این موضوع را مجدانه پیگیری کنند.»

سالاری ضمن تشکر از  احیای سند هزار و یک شهر ادامه داد: «مدیریت شهری دوره پنجم در راستای باز پس گیری املاک و اراضی شهر، سند هزارو یک شهر را احیا کرد و بزودی سند آن قطعی می شود.»

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 4247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =