نسل جدید مدیریت طرح ترافیک تهران در راه است/ تعیین نرخ شناور برای ورود به محدوده طرح ترافیک

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از تغییرات شیوه مدیریت محدوده طرح ترافیک شهر تهران خبر داد.

به گزارش شهر مجتبی شفیعی؛ مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران با اشاره به تغییرات شیوه مدیریت محدوده طرح ترافیک، اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای ترافیک شهر تهران، بررسی شیوه نوین مدیریت محدوده طرح ترافیک را آغاز کرده‌ایم که در آن معیارهایی مانند طول و مدت سفر، سطح سنگینی ترافیک و آلودگی هوا در تعیین عوارض روزانه مؤثر هستند.

وی افزود: این شیوه ابزاری مطلوب برای مدیریت هوشمند و عادلانه ترافیک شبکه معابر تهران خواهد بود.

این گزارش حاکی از این است که این طرح که احتمالاً در سال آینده اجرایی خواهد شد، نسل جدیدی از نحوه مدیریت طرح ترافیک محسوب می‌شود و طبق آن متناسب با میزان آلایندگی خودروها، عوارض دریافت خواهد شد در واقع هرچه آلایندگی یک خودرو بیشتر باشد به همان نسبت عوارض بیشتری باید پرداخت کند.

شاید بتوان گفت این طرح به‌نوعی همان طرح LEZ است که در زمان مدیریت محمدباقر قالیباف بر شهرداری تهران مطرح شد و قرار بود با دسته‌بندی خودروها به‌میزان پاکی و آلایندگی طرح ترافیک اجرایی شود اما آن طرح به یک پارامتر پرداخته بود که درست هم بود و میزان آلایندگی خودروها  را مورد توجه قرار داده بود اما موضوع دیگری که لازم است به آن پرداخته شود میزان پیمایش خودرو در شهر است.

در زمان حاضر به‌تناسب پیمایش خودروها عوارض دریافت نمی‌شود در حالی که ممکن است یک خودرو وارد محدوده طرح ترافیک شود و ساعت‌ها در محل پارک، متوقف باشد که در این صورت آلودگی ایجاد نمی‌کند اما خودروی دیگری وارد طرح شده و در حال تردد باشد.

عوارض طرح ترافیک با پارامترهایی که به آن اشاره شد، شناور خواهد بود و نرخ عوارض از نظر زمانی و مکانی هم مورد توجه قرار می‌گیرد یعنی معابر دارای ازدحام بیشتر یا آلودگی بیشتر در تعیین نرخ اثرگذار هستند و در چنین نقاطی نرخ عوارض بیشتر خواهد بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 42484

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =