چرا غلظت دی‌اکسید گوگرد در جنوب تهران افزایش یافت

مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوا، از افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در شهر تهران در بازه زمانی یکم تا هفدهم شهریور ۹۹ خبر داد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا، احمد طاهری گفت: بنا به داده‌های آلودگی هوای اندازه‌گیری شده در ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا از ابتدای ماه جاری به ویژه در روزهای هفتم و دهم شهریور، غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در شهر تهران افزایش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‎دهد.
او  با اشاره به اینکه بر اساس داده‌های مذکور، میزان افزایش غلظت این آلاینده در ایستگاه‌های جنوبی شهر تهران به میزان قابل توجهی بیشتر بوده است، بیان کرد: در حالی طی روزهای اخیر، غلظت‌های بالای ppb ۱۰۰ در ایستگاه‌های مذکور مشاهده شده ‌که حداکثر غلظت این آلاینده در سایر روزها در حدود ppb ۲۰ بوده است.
طاهری با بیان اینکه با توجه به تعطیلات رسمی هفته گذشته و کاهش تردد وسایل نقلیه، انتظار می‌رفت شاهد کاهش غلظت آلاینده‌های هوا باشیم، گفت: اما بر خلاف سایر آلاینده‌ها از جمله منوکسید کربن و دی‌اکسید نیتروژن، غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد افزایش قابل ملاحظه‌ای را نشان داد که استفاده از سوخت‌های دیزل با گوگرد بالا یا مازوت در صنایع واقع در جنوب شهر تهران که دی‌اکسید گوگرد بالایی تولید می‌کنند را به عنوان یک احتمال مطرح می‌کند.
او  با اشاره به اینکه نکته قابل توجه دیگر در این رابطه، کاهش مجدد غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد بعد از تعطیلات هفته گذشته با وجود افزایش تردد ناوگان حمل و نقل است، افزود: غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در شهر تهران طی سال‌های گذشته عمدتاً به دلیل کاهش قابل ملاحظه گوگرد در سوخت دیزل و ارتقای استاندارد آن به یورو ۴ روند کاهشی را نشان می‌دهد، به طوری‌که غلظت آن در بسیاری از روزهای سال در محدوده پاک و قابل قبول قرار دارد.
طاهری با بیان اینکه با این وجود، استفاده از سوخت‌های با گوگرد بالا از جمله مازوت و افزایش قابل ملاحظه غلظت آلاینده گوگرد دی‌اکسید از جهات مختلف حائز اهمیت است، گفت: نکته اول، اگرچه این افزایش غلظت در حدی نبوده که شاخص کیفیت هوای کل شهر را در وضعیت ناسالم قرار دهد اما از آن‌جایی که غلظت‌های بالای ppb ۱۰۰ در ایستگاه‌های جنوبی مشاهده شده است، در صورت استفاده از سوخت‌های مذکور، قطعاً در مجاور محل مصرف، غلظت‌های به مراتب بالاتری را به همراه داشته است.
طاهری بیان کرد: دومین نکته، اگرچه آلاینده دی‌اکسید گوگرد به عنوان آلاینده شاخص سوخت‌های با محتوای گوگرد بالا محسوب می‌شود، اما سوخت‌های مذکور منجر به تولید آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از دو و نیم میکرون به صورت مستقیم بر اثر احتراق و غیر مستقیم در اثر تولید ذرات ثانویه از سایر فرآورده‌های آن‌ها خواهند شد. نکته آخر اینکه، فرآورده‌های حاصل از احتراق سوخت‌های مذکور، تولید بوی نامطبوع را به همراه دارند، یعنی همان پدیده‌ای که طی سال‌های گذشته چندین بار در سطح شهر تهران مشاهده شده و استفاده از سوخت مازوت به عنوان یکی از دلایل آن مطرح گردیده است.
مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوا با تاکید بر اینکه شرایط جوی از جمله سرعت باد و ارتفاع لایه مرزی در فصول گرم سال در وضعیت بسیار مناسب‌تری نسبت به فصول سرد قرار دارند، گفت: از این رو، در صورت تداوم انتشار بالای این آلاینده در فصل زمستان با توجه به شرایط غالب جوی از جمله وارونگی هوا در این فصل، شاهد شرایط به مراتب بدتری از نظر غلظت و گستره تاثیر آن خواهیم بود.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
کد خبر: 4283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =