۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 4285

چرا مردم از خودروی شخصی استفاده می کنند

مهرداد تقی زاده، کارشناس حمل و نقل و ترافیک شهری
چرا مردم از خودروی شخصی استفاده می کنند

ازدحام مسافران مترو و اتوبوسرانی در زمان اوج سفر به میزانی است که همه مسافران بدون هیچ فاصله‌ای در کنار یکدیگر می‌ایستند یا ذره‌ای فضا برای ورود مسافران دیگر به داخل قطار و اتوبوس وجود ندارد؛ درنهایت مسافر باید منتظر قطار یا اتوبوس بعدی بماند.

شهروندانی که از سیستم حمل و نقل عمومی نظیر مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند، نسبت به ظرفیت پایین سیستم آگاه هستند. تعدادی از خطوط مترو و خطوط اتوبوسرانی سرفاصله زمانی بیش از پنج دقیقه دارند و این یعنی کمبود ناوگان در سیستم حمل و نقل عمومی. شهروندان تهرانی فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی را دارند اما این درصورتی است که ظرفیت وسایل نقلیه عمومی اعم از مترو و اتوبوس بسیار کم بوده و باید این ظرفیت افزایش یابد. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که ایران جزو کشورهایی است که بالاترین میزان فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی در آن وجود دارد.

اگر ایستگاه مترو یا اتوبوسی در نقطه‌ای از شهر راه اندازی شود، به سرعت ظرفیت آن تکمیل می‌شود و شهروندان ترجیح می‌دهند که در صورت استقرار ایستگاه مترو یا اتوبوسی در نزدیکی محل سکونت خود، از آن وسیله حمل و نقل عمومی استفاده کنند. بخشی از شهروندانی روزانه برای رفت و آمد به محل کار خود از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند اما همین ازدحام بیش از حد مترو و اتوبوس در ساعات اوج سفر، آن‌ها را به استفاده از خودروی شخصی سوق می‌دهد. ابتدا باید ظرفیت وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یابد تا تعداد بیشتری از شهروندان به سمت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی حرکت کنند. گاهی اوقات شهروند در زمان رفت به محل کار از مترو یا اتوبوس استفاده می‌کنند اما در زمان برگشت، به میزانی از شلوغی و ازدحام جمعیت کلافه می‌شوند که ترجیح می‌دهند با تاکسی به خانه برگردند

سیستم‌هایی نظیر دوچرخه، می‌تواند به افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در مسافت نزدیک کمک کند. اما یک شهروند در هوای آلوده سال امکان دوچرخه سواری در یک مسیر ۱۵ کیلومتری را ندارد. برای توسعه دوچرخه سواری در شهر تهران تعدادی سوال مطرح می‌شود؛ دوچرخه در چه شعاعی قابل دسترسی است؟ آیا یک عابر پیاده به سهولت امکان دسترسی به ایستگاه دوچرخه را دارد؟ پیاده راه‌های مناسبی برای رسیدن به ایستگاه دوچرخه وجود دارد؟ آیا پارکینگ دوچرخه در نزدیکی ایستگاه مترو و اتوبوس وجود دارد؟ درحال حاضر در کنار بسیاری از ایستگاه‌های مترو در ابتدا و انتهای خطوط و ایستگاه‌های مرکزی، پارکینگ دوچرخه راه اندازی شده است. اما در نیمه دوم سال آلودگی هوا به میزانی می‌رسد که شهروندان امکان استفاده از دوچرخه را ندارند و علت آن نیز افزایش استفاده از خودروی شخصی است.

سخن آخر، برای اینکه شهروندان کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند باید ظرفیت حمل و نقل عمومی پایتخت افزایش پیدا کند. باید دولت منابع مالی قابل قبولی به مترو تزریق کند تا از آن طریق ایستگاه‌های جدیدتر افتتاح شود و تعداد واگن‌های مترو افزایش یابد تا سرفاصله زمانی مترو به حداقل زمان ممکن برسد. همچنین در این میان باید مسیر شبکه خطوط تندرو اتوبوسرانی توسعه یابد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 4285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =