به گزارش شهر، پایتخت درحال حاضر برخوردار از سه پایانه (جنوب، شرق و غرب) و دو پایانه و پارک سوار (بیهقی و پونک) در مبادی ورودی و نقاط مناسب شهر است. پایانهها و پارک سوارها جزو سیستم حمل و نقل برون شهری و درون شهری هستند که توسعه خدمات و بهبود امکانات آن سبب رضایت تمامی شهروندان در زمان استفاده میشود.
توجه به نیاز و رفع مشکلات معلولان در پایانهها و پارک سوارها در راستای همان شعار معروف «تهران، شهری برای همه» است. مناسب سازی و ارائه خدمات مناسب به معلولین تنها منوط به یک حوزه در شهر نمیشود بلکه مدیریت شهری در تمامی زیرمجموعههای خدماتی خود، اقدامات مناسب سازی را انجام میدهد.
اقدامات سازمان پایانهها و پارک سوارهای تهران در سال گذشته
ارائه ویلچر در پایانهها برای معلولان، جانبازان و سالمندان و استقرار ویلچر در برخی از شرکتهای مسافربری برای مسافران از جمله اقدامات این سازمان در سال ۱۳۹۸ است. همچنین آسانسور جانبازان معلولین و سالمندان در پایانه جنوب راه اندازی و پله برقی برای انتقال مسافرین از متروی ترمینال جنوب به داخل پایانه نصب شده است.
یکی از مشکلات مهم معلولان و افراد کمتوان در پایانهها، نبود توالت فرنگی است. اما پایانه بیهقی و پایانه شرق در سال گذشته نسبت به تهیه و نصب توالت فرنگی در سرویسهای بهداشتی زنانه و مردانه اقدام کرده است.ایجاد شیب مناسب جهت استفاده معلولان و جانبازان در پایانهها، ایجاد شیب در مبادی ورودی به پایانه ودسترسی راحت مراجعان به محل سوار شدن اتوبوس در پایانه جنوب و مجهز کردن پل عابر پیاده داخل پایانه به پله برقی در پایانه غرب از جمله دیگر اقدامات این سازمان در سال گذشته است.
یکی دیگر از اقدامات مهم سازمان پایانهها و پارک سوارهای تهران، ارائه تسهیلات جابهجایی آسان مسافرین و سالمندان با خودروهای برقی در پایانه غرب است. همچنین «طرح جامع پایانه دوستدار مسافر کم توان» توسط این سازمان با همکاری جوامع معلولان و نابینایان در حال تهیه و تدوین است.
خبرنگار: ملیکا هاشمی
نظر شما