خانه آیت الله طالقانی "خانه موزه" می شود

شهر: خانه آیت الله طالقانی هم اکنون یک کتابخانه است اما اعضای شورای شهر در تلاشند این خانه را خانه - موزه کنند.

آئین بزرگداشت آیت‌الله طالقانی که به همت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش و با  همکاری شهرداری منطقه ۱۲، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و انجمن تهران‌شناسی برگزار شد، پنجمین برنامه از سلسله برنامه‌های رویدادمحور انجمن تهران‌شناسی بود که همزمان با چهل و یکمین سالروز درگذشت مجاهد بزرگ تاریخ معاصر در کتابخانه آیت‌الله طالقانی به انجام رسید.

در این نشست که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی ناگزیر با تعداد محدودی از مدعوین برگزار شد، ضمن حضور دو تن از فرزندان آیت‌الله طالقانی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، محمدجواد حق‌شناس (رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی)، حجت نظری و الهام فخاری نیز حاضر بودند. همچنین از دیگر حاضران این مراسم می‌توان به سید محمود دعایی (سرپرست موسسه اطلاعات)، علی‌محمد سعادتی (شهردار منطقه ۱۲ تهران)، محمد ترکمان (تاریخ‌پژوه) و ایمان کرد (رئیس فرهنگسرای ملل) اشاره کرد که در کنار گروهی از اعضاء انجمن تهرانشناسی از جمله غلامحسین تکمیل همایون و منیر دارایی شرکت داشتند.

علی محمد سعادتی نخست طی سخنانی ضمن بیان خیر مقدم به اعضای شواری شهر، فرزند آیت الله طالقانی و همه شرکت کنندگان در مراسم گفت: خدا را شاکریم که علی رغم شرایط بیماری کرونا که مسبب تعلیق مجالس و مراسمات شده، این مراسم روحانی از باب تجلیل از مقام شامخ عالم فرزانه برگزار و جمعی از دلدادگان و دوستداران آن مقام بزرگوار حضور بهم رساندند.

او با اشاره به برگزاری رویدادهایی نظیر گرامی داشت این عالم بزرگ و گرامی داشت هایی که یادآور مسایل فرهنگی، تاریخی، اندیشه ای و ورزشی است و در جهت حفظ انقلاب و نظام برگزار می شود، افزود: در طول زندگی بارها از رهنمودهای این عالم ربانی بهره مند شده ایم و زوایای پیدا و پنهان این عالم ربانی برای ما و همه نسلی که به این معارف و اندیشه ها بیش از قبل نیازمند هستیم، واضح و هویدا روشن شود.

در ادامه محمدجواد حق شناس ضمن بیان اینکه آیت الله طالقانی متعلق به یک خانواده، یک روستا یا یک شهر نبوده و همه ایران و آزادگان جهان به وجودشان افتخار می کردند، گفت: هر جا نام آزادی و آزادگی برقرار است قطعا نام طالقانی بزرگ در صدر این فهرست قرار می گیرد.

او با بیان اینکه دلیل و فلسفه برگزاری بزرگداشت ها، تفاوتی است که حضرت حق در برابر بندگان قایل است، گفت: این وجه تمایز و تفاوت در مورد بندگان شامل سابقه افراد، جایگاه علم و دانش و آگاهی، سابقه جهاد و مبارزه است وشاید مهمترین وجه تمیز تقواست که این برتری را حضرت حق داده است.

حق شناس با اشاره به اینکه حضرت آیت الله طالقانی در این چهار حوزه که کتاب خدا و قرآن عظیم وجه تمایز آن را تعریف کرده، تمام این ویژگی ها را داشته، گفت: از نظر سابقه جاد در دهه های ده تا پنجاه در جایگاه مبارزه پیشتاز و جلودار بوده و به پشتوانه ایمان راسخ، دانش و خانواده همیشه جلودار مبارزان بود.

او با اشاره به جایگاه این عالم ربانی در حوزه دانش ادامه داد: که ایشان در زندان بدون داشتن هیچگونه منابع در دسترس اقدام به نگاشتن تفسیری از قرآن کریم نمود از آیت الله طالقانی در حوزه تقوا به عنوان ابوذر زمان و از نظر تقوی ستیزی به عنوان مالک اشتر می توان نام برد و از هر جهت سخنان ایشان را برای جامعه خسته و نگران امروز، انرژی بخش و امید دهنده بر شمرد.

رییس کمیسیون فرهنگی در ادامه گفت: به درخواست خانواده آیت الله طالقانی، این کتابخانه تبدیل به خانه موزه آیت الله طالقانی شده و این مجموعه ظرفیت این را دارد که در قلب طهران از آن به عنوان قلب، قلب طهران یاد شود.

در ادامه این مراسم فرزند آیت الله طالقانی با تشکر از دست اندرکاران برای برگزاری آیین نکوداشت آیت الله طالقانی، ابراز کرد: امیدوارم با برگزاری برنامه‌هایی از این قبیل بتوان افکار و رفتار آیت الله طالقانی را در جامعه نشر داد چون ایشان فردی بودند که با همه گروه‌های جامعه تعامل خوبی داشتند و با همه به خوبی برخورد می کردند.

او افزود: ایشان با تمام گروه‌های جامعه، صحبت و تشویق می کرد تا آن‌ها را جذب اسلام و انقلاب کند ما نیز باید بکوشیم تا با الگو گیری از رفتار وی در سالیان آینده نیز این منش را در رفتار خود به کار بگیریم.

در انتهای مراسم الهام فخاری عضو شورای شهر طی سخنانی در وصف آیت الله طالقانی گفت: آقا سید سلام، آقا سید محمود برشما درود، بر این همه دوستداران و باورمندان و یادگاران شما درود، آقا سید آقای طالقانی نسل ما چقدر آرزومند زانو زدن کنار عصای شماست و نیازمند آموختن رها بودن و وارستگی از جو و جاذبه های آن صندلی های سبز و قرمز است، برابری زن و مرد خوردار و نا برخوردار فرادست و فرودست را شما زیستید، ما کویر زیسته ها هنوز هم هر بامداد را به روشنا به زلال چشمه زنده، به زلال چشمه زنده اندیشه شما آقاسید در جاری قنات‌های مهربانی و مروت و میهن دوستی امید داریم، آقاسید به بلندای تاریخ جاودانه ای ما بر عهد شما بر مردم و بر عهد یاران شما با مردم استواریم.

سلسله برنامه‌های دیدار با تهران، با هدف تمرکز بر رویدادهای تاریخی و فرهنگی شهر تهران، ظرفیت‌های مکانی و تاریخی شهر تهران برگزار می شود  و با تقویت داده‌های مکانی، زمانی و هویتی، عناصر شهری را به مثابه سرمایه اجتماعی مورد بازتعریف قرار می دهد.
در آئین پاسداشت سالروز درگذشت آیت‌الله طالقانی ضمن خوانش ابعاد علمی، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و سیاسی ایشان، خاطراتی از دوران حضور آیت‌الله در این خانه و نقش وی در جریان‌سازی حرکت‌های انقثلابی به ویژه در  روزهای پایانی رژیم پهلوی بیان شد که در نوع خود بسیار شنیدنی و جذاب بود.
اهتمام کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران برای تبدیل کتابخانه به خانه موزه آیت الله طالقانی خبری بود که محمدجواد حق‌شناس به تشریح آن پرداخت و اظهار امیدواری کرد با توجه به همسو بودن نظر ریاست سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران با این اقدام،  خیلی زود شاهد انجام آن باشیم.

۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶
کد خبر: 4320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =