مدارس به صورت شناور و منطقه ای کار کنند

شهر: رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه با توجه به همه گیری ویروس کرونا در دنیا نمی توان مانع بازگشایی مدارس شد، گفت: در این مورد باید نکاتی مد نظر قرار گیرد، مدارس می توانند به صورت شناور و منطقه ای کار کنند و وزارت آموزش و پرورش باید به سوالات کلیدی در این باره پاسخ مناسب بدهد.

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره حضور کودکان در مدارس و موضوع کرونا گفت: با توجه به شرایطی که ویروس کرونا در دنیا و در کشور ما به وجود آورده است ذات بازگشایی مدارس بد نیست ولی اینکه بدون برنامه ریزی و ظرف سه روز تصمیم گیری شود که مدارس باز شود،  مقداری شوک آور بود.

او ادامه داد: این تصمیم این نگرانی را به وجود آورد که شاید هم مدارس آماده نباشند و هم خانواده ها آماده نباشند. مسئله بعدی هم این بود که در همه جای کشور به صورت یک جا اعلام بازگشایی شد. این امر می توانست به صورت شناور و منطقه ای (استانی، شهری و حتی محله ای) باشد چراکه شهرهایی هستند که وضع قرمز دارند. در تهران نیز در برخی از مناطق می توان مدارس را بازگشایی کرد اما همه مناطق اینگونه نیستند.

خدا کرمی گفت: نکته مهم در تهران این است که  ضرورت استفاده از سرویس های مدارس ایجاد شد. راننده، مسئولان خدماتی و ... همه با دنیای بیرون و بچه ها همزمان در ارتباط هستند و حتی اگر بچه ها تا حدودی ایمنی داشته باشند، معلمان که دائما با بیرون در ارتباط هستند می توانند باعث نگرانی باشند.

او با تأکید بر اینکه با بازگشایی مدارس موافق است، بیان کرد: این سبک و سیاق و این شیوه از بازگشایی می تواند تبعات منفی داشته باشد و درخواست ما از وزارت آموزش و پرورش این است که ضمن اطمینان از اجرای پروتکل های وزارت بهداشت نظارت دقیق داشته باشد و اگر مدرسه ای شرایط مناسب ندارد آن مدرسه را تعطیل کند. یعنی می تواند به مدارس حالت شناور داد و هر جا مشکلی بود کنترل شود.

او با بیان اینکه باید به سوالات نیز به صورت شفاف پاسخ داده شود به شهر گفت: اینکه آیا ماسک برای خانواده ها تأمین شده است؟ اگر خانواده ای ماسک نداشت یا بچه ها ماسک های خود را عوض کنند چه اتفاقی می افتد؟ وظیفه تأمین هزینه هایی که به مدارس تحمیل می شود مانند مواد ضدعفونی کننده و مواد شوینده از کجا تأمین می شود؟ آیا این اطمینان وجود دارد که این پروتکل ها هر روز رعایت می شود؟ تکلیف سرویس های مدارس چیست، آیا تضمینی در مورد سلامت راننده وجود دارد؟ همه این مسائل باید مورد توجه قرار گیرد.

خداکرمی گفت: در کنار این موارد  بار زیادی روی وزرات بهداشت و کادر درمان در ۶ ماه گذشته بوده و دائما هم باید نگران موج جدید باشند. در صورتی که همه موارد در نظر گرفته شود و پاسخ مناسب برای آنها وجود داشته باشد بازگشایی مدارس کار درستی است اما در صورتی که این موضوعات در نظر گرفته نشده باشد بازگشایی انجام شده می تواند تبعات منفی به همراه داشته باشد و باید نگران بود.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 4332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =