تحریم‌های ضدایرانی، اقتصاد تهران را تاب‌آور کرد/ «من شهردارم» تلاش مدیریت شهری برای مشارکت مردم در اداره شهر

متن پیام شهردار تهران به مناسبت روز جهانی اسکان بشر توسط معاون بین‌الملل مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران قرائت شد. 

به گزارش خبرنگار شهر، مراسم گرامی‌داشت روز جهانی «اسکان بشر» با شعار اقتصاد تاب‌آور شهری، روز دوشنبه، دهم مهر ماه سال ۱۴۰۲ در مجموعه فرهنگی و هنری نگارستان با حضور، مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی، حمیدرضا غلامزاده معاون بین‌الملل مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، محسن پیرهادی نماینده مجلس، محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس دفتر UN Habitat در تهران، و تعدادی از سفرای خارجی برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم، حمیدرضا غلامزاده معاون بین‌الملل مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، پیام شهردار تهران را به مناسب روز روز جهانی اسکان بشر که با موضوع با موضوع اقتصادهای شهری تاب‌آور در مجموعه فرهنگی و هنری نگارستان در منطقه ۱۲ برگزار شد قرائت کرد. متن این پیام به شرح ذیل است: 

خانم‌ها، آقایان، دوستان و همکاران عزیز! سلام و روز به خیر؛

امروزه اقتصادهای شهری دائما در معرض شوک‌ها و استرس‌های مختلف مانند بلایای طبیعی، بیماری‌های همه‌گیر، ناآرامی‌های اجتماعی یا اختلالات فناوری هستند. یکی از نمونه بارز آن همه‌گیری ویروس کرونا به‌عنوان یک بحران جدید و ناشناخته بود که ابعاد گوناگونی از تاب‌آوری در مقیاس‌های گوناگون را به مدیران شهری یادآوری کرد. این رویدادها می‌تواند تأثیرات مخربی بر معیشت، رفاه و بهره‌وری ساکنان شهری و مشاغل داشته باشد. بنابراین ما در شهرداری تهران عملاً به فکر کردن در مورد نوعی از تاب‌آوری فراخوانده شده‌ایم که در آن به گونه‌ای همه‌جانبه می‌بایست مستحکم و سازگار باشیم. پیچیدگی و عدم قطعیت‌های ناشی از درهم تنیدگی مسائل متنوع شهری با این بحران‌ها، مدیریت شهرها را دشوارتر نموده و مدیریت شهری تاب‌آور به دنبال یافتن روش‌های بومی، چندجانبه و عدالت محور در شهرها و نه لزوماً تدوین ساختارها و قوانین ثابت برای تاب‌آوریست. در این راستا برنامه‌ریزی شهری می‌تواند به کمک شهرها بیاید تا با این چالش‌ها کنار آمده و تاب‌آوری و سازگاری آنها را افزایش دهند. 

تهران پایتخت ایران، شهری با ۹ میلیون نفر جمعیت و بالغ بر ۷۰۰ کیلومترمربع مساحت، نیز از این قاعده مستثنا نیست. با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی کشور و به‌تبع شهر تهران، «اقتصاد مقاومتی» یکی از رویکردهای اصلی شهرداری تهران طی سال‌های اخیر بوده است. اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که هم روند رو به رشد اقتصادی را در کشور حفظ کرده و هم آسیب‌پذیری ناشی از چالش‌های اقتصادی کاهش می‌دهد؛ یعنی وضع نظام اقتصادی را طوری رقم می‌زند که در برابر شوک‌های داخلی و خارجی بیمه‌شده و روند آسیب و اختلال را کاهش می‌دهد. از مهم‌ترین ویژگی‌های ذکرشده برای اقتصاد مقاومتی، تاب‌آور بودن اقتصاد است که موضوعی رو به رشد است. معنی تاب‌آوری بسیج توانایی‌های یک منطقه در مقاومت، بهبود و بازسازی خود پس از یک شوک اقتصادی است. پیامدهای مخرب تحریم‌های بین‌المللی اخیر بر اقتصاد ایران و به‌تبع شهر تهران، این شهر را نیازمند مقاومت و تاب‌آوری بالایی در برابر شوک‌های اقتصادی بین‌المللی کرده است.

از جمله مهم‌ترین اقدامات تهران در راستای تاب‌آوری اقتصادی می‌توان به مقابله با اثرات منفی تکانه‌ها و انطباق با شرایط جدید بعد از بروز تکانه‌های اقتصادی پساتحریم اشاره کرد. از این‌رو با توجه به شرایط تحریم‌های ظالمانه که مردم ایران در سال‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده، دستیابی کامل به اقتصاد مقاومتی و تاب‌آوری اقتصادی یکی از اهداف اصلی شهرداری تهران است که امید آن می‌رود که با ممارست و همکاری برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی، به این مهم دست یابد. از میان فعالیت‌های گوناگون برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد که شهرداری تهران از تمامی آنها استقبال و تقدیر می‌کند، «اجرای پروژه‌های مشترک با دولت‌ها و مؤسسات مربوطه» شایان اهمیت ویژه‌ای است.

یکی دیگر از اولین گام‌های برنامه‌ریزی شهر تهران برای تاب‌آوری اقتصادی و سازگاری، ارزیابی ریسک‌ها و آسیب‌پذیری‌های شهری در برابر شوک‌ها و استرس‌های مختلف بوده است. این موضوع شامل شناسایی و تجزیه و تحلیل خطرات بالقوه، احتمال و شدت آنها و تأثیرات آنها بر بخش‌ها، نقش آفرینان و مکان‌های مختلف است. این بررسی شامل موضوعاتی از جمله مسکن، تقسیم عادلانه شهر و خلق پتانسیل‌های اقتصادی بوده است. گفتنی است که ارزیابی خطرات و آسیب‌پذیری‌ها شامل درک عوامل اساسی مانند تنوع، افزونگی، ارتباط، فراگیر بودن و نوآوری است که اقتصاد تهران را کم و بیش انعطاف پذیر و سازگار می‌کند. یکی از اقدامات مهم شهر تهران در برنامه‌ریزی برای تاب‌آوری و سازگاری، مشارکت‌دادن ذینفعان و عموم مردم در فرآیند ایجاد و اجرای برنامه‌ها است. این امر شامل شناسایی و مشارکت دادن نقش‌آفرینان و گروه‌های مردمی است که در اقتصاد شهری سهم یا منافعی دارند.

در این زمینه شهرداری تهران مفتخر است که از طرح پیاده‌سازی بودجه‌ریزی مشارکتی در شهر تهران سخن به میان آورد. این پروژه مشارکتی یک رویکرد دموکراتیک برای تصمیم‌گیری در مورد بودجه پروژه های عمومی است. باتوجه به اهمیت این امر و در راستای اجرایی نمودن ابرپروژه شهردار تهران در سند برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران (١٤٠٤-١٤٠١) با عنوان «ساماندهی مشارکت مردم در اداره شهر»، شهرداری تهران طرحی برای اولویت بندی و انتخاب پروژه‌های شهری طراحی نمود که حاصل آن اخذ پانصدهزار نظر شهروندی در خصوص پروژه‌های عمومی شهر تهران از طریق سامانه "من شهردارم" در بازه زمانی یک ماهه بوده است. شهرداری تهران با درگیر کردن ذینفعان و مردم توانسته اعتماد، مشروعیت و مالکیت برنامه‌ها را ایجاد کرده و از دانش، منابع و ظرفیت‌های متنوع اجتماع بهره ببرند.

در آخر از زمانی که به من اختصاص داده شده استفاده کرده و تمام حضار گرامی، متفکران، فعالان و صاحبنظران شهری و جوانان فعال در این حوزه را به تبادل دانش و تجارب به عنوان مهمترین منبع یادگیری در مدیریت شهرها به همکاری دعوت کرده و به نمایندگی از مردم عزیز کلانشهر تهران آمادگی شهرداری متبوع خود برای انتقال تجارب، همکاری و ایجاد کانال های فعالیت مشترک اعلام می نمایم.

انتهای پیام/

۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳
کد خبر: 43360

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =