۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 8085

خشت طلایی/۱۶

اقدامات محلی؛ اثرات جهانی 

اختتامیه پنجمین دوره جشنواره ۷ بهمن در برج میلاد برگزار می شود
اقدامات محلی؛ اثرات جهانی 

شهر: سرعت بالای شهرنشینی، روند توسعه و پیشرفت شهرها را با چالش های عظیم اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی و غیره روبرو کرده است، چالش هایی که در شهرها و مکان های جغرافیایی متفاوت بروز نموده اند، با همکاری های گسترده بین المللی در حوزه شهری و هم افزایی و مشارکت کشورهای مختلف، می تواند چشم انداز دستیابی به برنامه هایی موثر،  کارآمد و تعمیم پذیری را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار شهر، در راستای تحقق این چشم انداز، جایزه جهانی خشت طلایی تهران، برای نخستین بار در سال ۱۳۹۳( ۲۰۱۴ )با  همکاری مشترک مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد برگزار گردید.   این جایزه رویدادی بین المللی است که هر ساله با هدف توسعه، نوآوری و پیشرفت مشترک برای شهرهای  سراسر جهان برگزار می گردد. به همین منظور شناسایی بهترین و موثرترین تجارب و معرفی آنان به جامعه  بین الملل جهت تعمیم و باز نشر، مد نظر قرار گرفته است.

تاریخچه

تا کنون چهار دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران، از سال ۱۳۹۳شمسی ۲۰۱۴میلادی به ابتکار مرکز ارتباطات و  اموربین الملل شهرداری تهران، هم زمان با بزرگداشت روز جهانی شهرها (۹ آبان / ۳۱ اکتبر) در کلان شهر تهران برگزار شده است. این رویداد بین المللی، در راستای هم افزایی مشارکت شهرها، جهت دستیابی به توسعه  شهری و ترویج تجارب موفق جهانی پایه گذاری گردید. در این راستا سازمان ها و سمن های بین المللی گوناگون  از جمله walk۲۱, habitat-Un ,Metropolis ,ISOCARP ,MEWA-UCLG ,UCLG  با دبیرخانه جایزه همکاری  نموده اند. در دوره های مختلف علاوه بر برگزاری رقابت و داوری آثار، با توجه به مقتضیات و ضرورتهای جهانی  جاری در زمان، دبیرخانه رویداد برنامه هایی جانبی با موضوعاتی خاص را در دستور کار قرار می دهد. 

نخستین دوره این جایزه (۱۳۹۳) ،در حوزه «مدیریت شهری» در مقیاس ملی و با تاکید بر پروژه های  عمرانی شهر تهران، دومین دوره (۱۳۹۴)، با تاکید بر موضوع «جهان-محلی» در هشت محور، سـومین دوره (۱۳۹۵)، بـا همـکاری گسـترده تر نهادهـای بین المللـی در هفت محـور، چهارمین دوره (۱۳۹۸)، با شعار «شهرهای هوشمند، تاب آور و زیست پذیر برای همه» در هفت محور  تخصصی، برگزار شد.

برگزاری پنجمین دوره جایزه (۱۳۹۹) در آذرماه سال جاری، با شعار «شهرهای سالم؛ اقدامات محلی، اثرات جهانی» در هفت محور برنامه ریزی شد که با توجه به شیوع ویروس کووید۱۹ در سراسر  جهان، رویداد با همراهی اندیشمندان سراسر جهان و به صورت آنلاین درحال برگزاری است.

پیام رئیس افتخاری جایزه ؛ پیروز حناچی، شهردار تهران

شهر، مهمترین زیستگاه بشری در عصر مدرن است. بستر شهر، حد و میزان تمدن یافتگی، مشارکت پذیری، حیات اجتماعی و شکوفایی قابلیتها و استعدادهای شهروندان را نمایان می کند. امروزه که حد و مرزهای  جغرافیایی به مدد تکنولوژهای نوین ارتباطی، نقش محدود کننده و بازدارنده ایفا نمی نماید؛ می توان  با ارائه و انتقال تجارب جهانی، در امر خطیر اداره شهرها و بهبود کیفی و کمی زندگی شهروندان، شیوه ها و رویکردهای بهتر مدیریت شهری را در سراسر جهان شناسایی نمود. شهرداری کلانشهر تهران، پایتخت ایران، از سال ۱۳۹۳، پیشتاز برگزاری رویدادی بین المللی است و از این  طریق میزبان و گردآورنده بزرگان و نخبگان علمی و اجرایی مدیریت شهری از سراسر جهان می باشد و محفلی  جهت تبادل تجارب برتر شهری فراهم می نماید.

پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران در حالی برگزار خواهد شد، که جهان، سراسر درگیر شیوع ویروس کرونا می باشد. لذا بر آن شدیم تا تجارب و اقدامات شهرهای جهان در مسیر مبارزه با گسترش  ویروس کرونا را در پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران مورد تاکید قرار دهیم.

محورهای جایزه

پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران با تاکید بر حوزه صلح و سلامت، در محورهای  هفتگانه؛ معماری، شهرسازی و حفاظت از میراث فرهنگی ،توسعه پایدار، تاب آوری و زیست پذیری شهری  ، توسعه زیرساختها، حمل ونقل عمومی و خدمات شهری ، مشارکت شهروندان و توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر، نوآوری، فن آوری و شهر هوشمند، اقتصاد شهری، سرمایه گذاری و کارآفرینی و حکمروایی محلی، برنامه ریزی و مدیریت شهری برگزار می شود.

ثبت نام این دوره از جایزه از ۲۷ مهر ماه ۱۳۹۹ و ۱ آذر ماه ۱۳۹۹ به پایان رسید و مراسم اختتامیه  و معرفی برگزیدگان نیز  هفتم بهمن  ماه ۱۳۹۹ انجام می شود.

امضا تفاهم نامه های همکاری چند جانبه بین المللی؛  برگزاری نشستهای تخصصی با موضوع پاندمی شهری و برگزاری کارگاه های آموزشی آنلاین به عنوان برنامه های جانبیاین رویداد در نظر گرفته شده است.

فرآیند داوری و معیارهای ارزیابی

ارزیابی پروژه های ثبت نام شده در جایزه جهانی خشت طلایی تهران، در یک فرآیند دو  مرحله ای و توسط هیات داوان و حداقل با سه دوره داوری برای هر اثر به انجام می رسد.  معیارهای داوری آثار نیز شامل مواردی مانند بومی سازی Localization، تعمیم پذیریGeneralizability ، نوآوری و خلاقیت Innovation ، پایداری Sustainability، تاب آوری Resilience، همه شمولی و فراگیری Inclusion، مشارکت پذیری Participation ، اثربخشی Effectiveness ، کارایـی Efficiency ، ضـرورت و اهمیـت Necessity ، شفافیت Transparency ، مستند سازی و ارائه تجارب Documentation و فن آوریهای نوین و دانش بنیان  New technology است.

همچنین در ساختار طراحی شده برای این رویداد؛ شهردار تهران به عنوان رئیس افتخاری جایزه ، غلامحسین محمدی، رئیس شورای سیاستگذاری جایزه تبیین اهداف، چشم انداز، موضوعات و راهبردهای کلان جایزه ، زهیر صباغ پور آذریان، دبیر جایـــزه خواهند بود.  

خبرنگار: علی سی پی

۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 8085

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =