بزرگراه شهید بروجردی؛ پروژه‌ای که از خاک بیرون آمد

فردا شاهد افتتاح «بزرگراه شهید بروجردی»، هستیم، بزرگراهی به طول ۳.۷ کیلومتر در امتداد «آزادراه تهران - ساوه« و در بخش حدفاصل «بزرگراه آزادگان تا بلوار بهار» که در منطقه ۱۸ شهرداری تهران واقع شده است. در این گزارش به بررسی تاریخچه و ویژگی‌های ممتاز این پروژه پرداخته‌ایم.

به گزارش شهر، تکمیل رینگ‌های ناتمام شهر تهران یکی از مهمترین پروژه‌های بزرگ مقیاس و بر زمین مانده پایتخت است. مدیران دوره ششم شهری برای رسیدن به این هدف باید رینگ شرقی این شهر را تکمیل کنند، که این اتفاق مهم با احداث «بزرگراه شهید شوشتری» رقم می‌خورد. برای تکمیل رینگ شمالی- جنوبی ناتمام غرب تهران نیز احداث سه پروژه «شاخه غربی بزرگراه یادگار امام»، «ادامه بلوار بهار و تقاطع های آن با بزرگراه فتح و بلوار زرند» و «بزرگراه شهید بروجردی»  که امکان اتصال شمالی‌ترین نقطه تهران به فرودگاه امام خمینی(ره) را فراهم می‌سازد در دستور کار قراردارد. 
در این میان فردا شاهد افتتاح «بزرگراه شهید بروجردی»، هستیم، بزرگراهی به طول ۳.۷ کیلومتر در امتداد «آزادراه تهران - ساوه» و در بخش حدفاصل «بزرگراه آزادگان تا بلوار بهار» که در منطقه ۱۸ شهرداری تهران واقع شده است.

وجود معارضین؛ بهانه مدیریت شهری پنجم برای تعطیلی پروژه بزرگراه شهید بروجردی 

این پروژه در دوره قبل مدیریت شهری، نه تنها به طور کامل تعطیل شد، که حتی بخشی از رمپ و لوپ‌های وسط میدان فتح را در خاک مدفون کرده بودند.
علیرضا زاکانی شهردار تهران در واکنش به تعطیلی این کلان پروژه پایتخت در دوره گذشته، اینطور توضیح داده است:«در دوره پنجم روی آن خاک ریختند. ما مجبور شدیم خاک را برداریم چون پروژه مسکوت مانده بود! روی پل‌های پروژه خاک ریخته بودند و آن را پر کرده بودند تا تبدیل به فضای سبز کنند و ما خاک را برداشتیم تا پروژه را ادامه دهیم.»

بزرگراه شهید بروجردی؛ پروژه‌ای که از خاک بیرون آمد

اما چرا این تصمیم برای یکی از مهمترین کلان پروژه‌های شهری تهران گرفته شد؟ وجود معارضین! مدیران دوره قبل اعلام می‌کردند که این پروژه به دلیل وجود معارض تاکنون ساخته نشده است.
معارضین این پروژه چند گاراژ بزرگ و تعدادی املاک مسکونی بودند که طی رایزنی‌های صورت گرفته، معارضین برطرف، پروژه از زیر خاک بیرون کشیده شد و اقدامات عمرانی آن آغاز شد. 

باز شدن گره‌های ترافیکی منطقه ۱۸ با افتتاح بزرگراه شهید بروجردی 

طرح «بزرگراه شهید بروجردی» در اواخر دهه هشتاد و در دو قطعه طراحی شد و قطعه نخست این پروژه در اولویت اجرا قرار گرفت.  
حدود هفت سال فعالیت‌های اجرایی این قطعه از «بزرگراه شهید بروجردی» با افت و خیزهای بسیاری همراه بود تا جایی که تا سال ۱۴۰۰ به پیشرفت ۶۹ درصدی رسید. در نهایت با اهتمام مدیریت شهری دوره ششم، آخرین معارضین ملکی و تاسیساتی مرتفع و اجرای پروژه سرعت گرفت و سرانجام قطعه‌ای که ساخت آن ۱۳ سال زمان برداشت، قرار است از پانزدهم مهرماه ۱۴۰۲ آماده استفاده شهروندان شود. «پروژه شهید بروجردی» از تقاطع آزادگان تا بزرگراه یادگار امام(ره) ۹ کیلومتر است. بخش اول بروجردی از تقاطع بزرگراه ساوه به سمت بلوار الغدیر آماده بهره‌برداری است. در این بخش ۵ تقاطع غیرهمسطح ۱۱ پل وجود دارد.

بزرگراه شهید بروجردی؛ پروژه‌ای که از خاک بیرون آمد

در حال حاضر دسترسی به بازار آهن از داخل محدوده شهری است، این مسأله ترافیک ورودی به بافت مسکونی را افزایش داده و بعضاً در گذرهای بافت‌ فرسوده که شش متری هستند ترافیک ایجاد می‌شود، با افتتاح «بزرگراه شهید بروجردی» دسترسی به «بزرگراه یادگار امام(ره)» و «آزادگان» تسهیل می‌شود و خودروها می‌توانند بدون ورود به محدوده مسکونی از این ناحیه خارج شوند. با راه‌اندازی «بزرگراه شهید بروجردی» ترافیک عبوری در محدوده منطقه ۱۸ نیز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دسترسی‌ها تسهیل می‌شود.

انتهای پیام/

۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۸
کد خبر: 43433

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =