اجرای طرح «چکش» برای حذف درختان آفت‌زده بوستان چیتگر

معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۲۲ از اجرای طرحی تحت عنوان «چکش» با هماهنگی منابع طبیعی برای حذف درختان آفت‌زده بوستان چیتگر خبر داد.

علیرضا علی‌بخشی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۲۲ در گفت و گو با خبرنگار شهر، درخصوص شیوع آفت درختان در بوستان جنگلی چیتگر و چگونگی مبارزه با آن اظهار کرد: کم آبی در این عرصه ها از لحاظ فیزیولوژیکی  گیاه را دچار ضعف می کند و باعث غلبه آفات بر آن می شود. بر همین اساس آفت هایی ماند سوسک چوب خوار و برگ خوار و کرم خراط، شیوع و در عرصه های جنگلی سطح شهر تهران عمومیت پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه اشجار و گیاهانی که در بوستان جنگلی چیتگر دچار آفت و بیماری شدند را شناسایی کردیم، افزود: با منابع طبیعی تهران درباره اجرای طرحی به نام «چکش» توافق کردیم و برای اینکه آفت و بیماری این درختان به بقیه درختان و پارسل ها تسری پیدا نکند، درختان دچار آفت و آسیب را از عرصه حذف و خارج می کنیم چرا که آثار و تبعات آن کمتر از خشکسالی نیست. در واقع  درختی که خشک می شود باید دفن شود در غیر این صورت، کلونی آفت و بیماری خواهد بود و باعث تکثیر آفات می شود.  

معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۲۲ در پایان  با بیان اینکه درختان آفت زده  با هماهنگی کلینیک گل و گیاه و کارشناسان منابع طبیعی شناسایی شده‌اند، خاطرنشان کرد: طرح «چکش» هنوز در بوستان جنگلی چیتگر اجرایی نشده اما در حال پیگیری هستیم که از طریق منابع طبیعی از اوایل آبان ماه این طرح را در منطقه ۲۲ استارت بزنیم و درختان مقاوم به کم آبی را جایگزین درختان حذف شده کنیم.

گفتنی است، پارک چیتگر یکی از پارک های جنگلی تهران است که در غرب پایتخت و در منطقه ۲۲ شهرداری تهران و در مسیر بادهای غربی تهران قرار دارد و از این‌رو در تلطیف هوای این کلان‌شهر سهم بسزایی دارد. این بوستان از امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی همچون پیست دوچرخه‌ سواری، پیست پیاده‌روی، باشگاه سوارکاری، باغ وحش و باغ راز هستی برخوردار است.برهمین اساس این بوستان، یکی از بوستان‌های جنگلی تهران است که در دوره پهلوی دوم و در سال ۱۳۴۲ احداث شده است و با امتداد شرقی-غربی در ارتفاع ۱۲۲۵ متری از سطح دریا قرار دارد و از پستی و بلندی و تپه ماهور تشکیل شده است. این بوستان حدود ۸۷۴ هکتار وسعت دارد و به‌دلیل عبور مسیل چیتگر از میان آن، به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده است که بخش شرقی ۲۵۳ هکتار و بخش غربی ۶۵۸ هتکار وسعت دارد.

انتهای پیام/

۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۴
کد خبر: 43560

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =