همکاری ۲۷۰ روانشناس با شهرداری در خانه‌های سلامت/ خلا آموزش مهارت‌های زندگی در نظام آموزشی

مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: شهرداری در گذشته صرفا از منظر کالبدی به امور شهر ورود می‌کرد که این موضوع منجر به غفلت از موضوعات فرهنگی و اجتماعی شهروندان شده بود؛ بر همین اساس در دوره جدید مدیریت شهری مداخله در این موضوعات و جبران خلأهای گذشته در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل سلامت شهرداری تهران، حمید صاحب در همایش سلامت روان که به مناسبت هفته سلامت روان با حضور مشاوران روانشناس همکار با شهرداری تهران برگزار شد، اظهار کرد: در شهرداری تهران معتقدیم در کنار داشتن کوچه و خیابان مناسب نیازمند حال خوب برای زندگی هستیم. حال خوبی که باید ساخته شود که بخشی از آن را باید در حوزه روان و سلامت روان بسازیم.

وی با اشاره به اهمیت موضوع سلامت روان، افزود: اگر انسان را به درستی تعریف کنیم می توانیم برای این انسان برنامه و هدف طراحی و اجرا کنیم. همچنان که انسان جسم دارد، رشد و نمو می کند و حرکت با اراده خود انجام می دهد انسان دارای فضیلتی است که دیگر موجودات ندارند و آن علم، شعور و عقل او است و این ویژگی ما را از دیگر موجودات جدا می کند.

صاحب با بیان اینکه این عقل و شعور اگر ورودی معقولی نداشته باشد دچار بیماری و بزه می شود، یادآور شد: خواستگاه بروز بزه علاوه بر جامعه در روان ما است. اگر افراد حال خوب نداشته باشند مستعد انجام هر بزه و خلافی می شوند.

وی ادامه ‌داد: هویت و شخصیت ما در عقل ما است و اگر عقل و روان ما ورودی منطبق با عقلانیت نداشته باشد دچار مشکل می شود. از این رو، برای درمان روان خود نیازمند بازگشت به زندگی ملازم با عقلانیت هستیم که به آن مهارت های زندگی گفته می شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران خاطرنشان کرد: مهارت زندگی همان ترویج زندگی ملازم با عقلانیت است که متاسفانه نظام آموزشی ما این بخش از آموزش ها را نادیده گرفته و به آن عمل نکرده است.

وی با نقد عملکرد نظام آموزشی کشور گفت: ما روش درست زندگی کردن را به کودکان خود آموزش نداده ایم. از این رو، شهرداری و روانشناسان که در خط مقدم سلامت هستند باید این خلا و نقص را جبران کنند. شهرداری وظیفه دارد در این مسیر نیز بسترسازی لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه تلاش روانشناسان حوزه سلامت سربازانی هستند که مردم را به عقلانیت دعوت می کنند، بیان داشت: شهرداری در تلاش است با ایجاد بسترهای لازم و بهره‌گیری از همکاری روانشناسان به گونه ای عمل کند که این خلا به حداقل برسد.

خدمات سلامت روان در دسترس مردم است

غلامحسین ادب معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران نیز گفت: مدیریت شهری در سال های اخیر به موضوع سلامت ورود کرده است که یکی از حوزه های مهم آن سلامت روان است که بر دیگر مولفه های سلامت تاثیر مستقیم دارد و از این رو این حوزه مورد توجه جدی قرار گرفته است.

 ادب اظهار کرد: شهرداری تهران برای ارتقای سلامت شهروندان در سال های اخیر رسالت جدی دارد و از این رو با طراحی و دعوت به همکاری با روانشناسان در خانه های سلامت تلاش کرده است تا محلی برای ارایه آموزش در این حوزه ایجاد کند. 

وی افزود: در خانه های سلامت ارائه خدمات سلامت روان در دسترس مردم قرار گرفته است براساس ارزیابی انجام شده در خانه های سلامت کمیت و کیفیت را در این حوزه افزایش یافته است و افراد بسیاری موفق شده اند از این خدمت بهره برداری کنند و مشکلات ناشی از زندگی شهرنشینی را تا حدود زیادی تعدیل کنند. 

همکاری ۲۷۳ مشاور روان شناس با شهرداری تهران

مریم ممقانیه رئیس اداره سلامت روان شهرداری تهران نیز در این همایش گفت: هم اکنون  ۲۷۳ روانشناس در شهر تهران به شکل مستمر در قالب مشاوره فردی و گروهی با اداره کل سلامت شهرداری تهران همکاری دارند.

ممقانیه افزود: غالب مشاوره های ارائه شده به شکل حضوری در خانه های سلامت با اعمال تعرفه های دولتی برای عموم مردم و یا به شکل رایگان برای افراد جامعه هدف در حال انجام است.

وی هدف از ارائه خدمات مشاوره و روان شناختی را ارتقای سطح آگاهی و سواد سلامت با شعار حال خوب زندگی دانست  و اضافه کرد: همچنین دسترسی عادلانه به خدمات سلامت روان از اهداف این اداره است.

در این همایش، سعیده هادی رییس انجمن ازدواج و خانواده کشور به بیان تجربه های حرفه ای و علمی خود در حوزه سلامت روان و زندگی مشترک پرداخت و با اشاره به انواع عهد شکنی و خیانت در روابط زوجین پرداخت و گفت: نحوه مداخله تخصصی در برخورد با چنین بحران هایی دارای اهمیت است و از این رو ضرورت دارد روانشناسان در برخورد با چنین مراجعانی به بررسی همه جانبه عوامل فردی، اجتماعی و ارتباطی و محیطی زوجین پرداخته و از نگاه تک سویه به موضوع خودداری کنند.

وی بیان داشت: هر خیانتی به معنای پایان زندگی مشترک نیست و می توان با مداخلات تخصصی به هنگام، دقیق و همه جانبه زمینه را برای تداوم زندگی زوجینی که در آستانه جدایی از یکدیگر هستند فراهم کرد.

گفتنی است؛ در این همایش، یکی از آسیب دیدگان خیانت در زندگی زناشویی به بیان تجربه های خود از دلایل بروز این رخداد در زندگی شخصی خود پرداخته و به سوالات روانشناسان پرداخت و مدرس این دوره به تحلیل چرایی وقوع این رویداد پرداخت.

انتهای پیام/

۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶
کد خبر: 43881

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =