استفاده از ظرفیت مشارکت شهروندان و سیاست‌های تشویقی در جهت تغییر الگوی مصرف

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران بر لزوم ترویج و فرهنگ‌سازی در راستای کاهش مصرف کیسه‌ها، ظروف و محصولات یکبار مصرف پلاستیکی در کلیه مراکز وابسته به شهرداری تهران و نیز تسری به سایر نهادها و ارگان‌ها و نیز شهروندان پایتخت تاکید کرد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در چهارمین جلسه کمیته برنامه ریزی و نظارت بر مصوبه «الزام شهرداری تهران به تغییر الگو و کاهش مصرف کیسه‌ها، ظروف و محصولات یکبار مصرف پلاستیکی و جایگزین کردن مواد قابل بازیافت غیر پلاستیکی در کلیه مراکز وابسته به شهرداری تهران» که با حضور سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، حلیا سادات حسینی مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران، مرتضوی شهردار منطقه ۹، صفی‌خانی معاون سازمان بازرسی در حوزه خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، قربانیان مدیرعامل شرکت شهروند، امیری مدیرکل آموزش های شهروندی شهرداری تهران، سلاجقه دبیر محیط زیست رویداد خانواده و فرهنگ عامه، نمایندگان سازمان های میادین میوه و تره بار و مدیریت پسماند شهر تهران، نماینده اتاق اصناف، مشاوران و مدیران ارشد این معاونت عصر روز دوشنبه ۱ آبان ماه در سالن برج آزادی برگزار شد.

در این جلسه حلیا سادات حسینی مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران ضمن تشریح اقدامات اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران در خصوص اجرای مصوبه شورا، گفت: سیاست ما در این راستا کاهش مصرف پلاستیک است نه حذف کامل آن، لذا تلاش کردیم که بتوانیم این سیاست را برای اولین بار در شهرداری تهران اجرایی و عملیاتی کنیم.

حسینی در ادامه با بیان این که این طرح باید به شکل مستمر در شهرداری تهران اجرایی شود، افزود: ظرفیت شرح خدمات در اداره کل محیط زیست موجود است و ضرورتی برای برون سازی آن وجود ندارد زیرا امکانات اجرایی شدن این طرح فراهم است.

وی بر آسیب شناسی اجرای این طرح در این کمیته تاکید کرد و گفت: جانمایی صندوق سبز در برخی از فروشگاه های شهروند به عنوان راهکار کوتاه مدت بیشترین اثربخشی را در بخش فرهنگ سازی بدنبال خواهد داشت.

به گفته حسینی؛ سیاست کلی در مصوبه «الزام شهرداری تهران به تغییر الگو و کاهش مصرف کیسه‌ها، ظروف و محصولات یکبار مصرف پلاستیکی و جایگزین کردن مواد قابل بازیافت غیر پلاستیکی در کلیه مراکز وابسته به شهرداری تهران» استفاده از کیسه های زیست تخریب پذیر بوده است.

صفی خانی معاون سازمان بازرسی در حوزه خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران نیز در این جلسه بر لزوم اجرای این مصوبه و نیز فرهنگ سازی در زمینه کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی تاکید کرد، گفت: بندهای این مصوبه باید با جدیت و به شکل مستمر از سوی تمامی سازمان ها و نهادهای مسئول پیگیری و اجرایی شود تا به نتایج خوبی در این راستا دست پیدا کنیم.

امیری مدیرکل آموزش های شهروندی شهرداری تهران نیز در این جلسه بیان کرد: این مصوبه نیازمند تعامل است و آموزش یک طرفه نتیجه بخش نخواهد بود. در این حوزه ما نیازمند یک پویش ۳۶۰ درجه هستیم تا به نتایج مطلوبی دست یابیم.

مرتضوی شهردار منطقه ۹ نیز در این جلسه ضمن تشریح اقدامات زیست محیطی این منطقه تصریح کرد: آموزش رکن اساسی در اقدامات این منطقه می باشد و در این زمینه آموزش های گسترده ای در سطح منطقه در حال انجام است، به طور مثال توزیع گسترده کیسه های پارچه ای در برخی از نانوایی های سطح منطقه به شکل پایلوت از جمله این اقدامات است.

همچنین در ادامه این جلسه سوده نجفی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: در حوزه محیط زیست باید در راستای جهانی شدن و دیپلماسی محیط زیست حرکت کنیم و یکی از نکاتی که همواره مغفول مانده است عدم جرم انگاری در حوزه محیط زیست است، بنابراین انتظار می رود که نهادهای مسئول در این خصوص با تصویب قوانینی چاره اندیشی کنند.

وی در ادامه با ذکر این نکته که هدف ما از اجرای این طرح حذف پلاستیک نیست بلکه ما بدنبال کاهش مصرف آن هستیم و باید مطالعات تطبیقی دراین خصوص صورت گیرد، اظهار کرد: بنابراین در این راستا و در نقطه آغاز؛ این طرح باید در شهرداری تهران اجرایی شود.

نجفی با تاکید بر این که فرهنگ سازی تنها وظیفه صدا و سیما و سازمان زیباسازی نیست، عنوان کرد: در مبحث اجرای این مصوبه و کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی آموزش و پرورش، وزارت کشور، نهادها و ارگان های مسئول و...  نیز باید در کنار ما باشند تا به نتایج مطلوبی در این خصوص دست یابیم.

حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران نیز در این جلسه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت محیط زیست و حفظ منابع طبیعی، گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری «برای ما مسأله محیط زیست یا حفظ منابع طبیعی، مسأله‌ای تجملاتی و درجه دو نیست؛ یک مسأله حیاتی است» و سخنان ایشان در این خصوص سرلوحه اقدامات ما خواهد بود.

️وی در ادامه با تاکید بر این که مصوبه ای که شورای اسلامی شهر تهران به شهرداری تهران ابلاغ کرده است، به معنای حذف پلاستیک نیست بلکه رویکرد ما در این موضوع کاهش و تغییر الگوی مصرف توسط شهروندان است، افزود: استفاده از ظرفیت مشارکت شهروندان در این امر بسیار مهم و اساسی است، بنابراین باید با استفاده از ظرفیت های موجود در شهرداری تهران به دنبال فرهنگ سازی مستمر و اثربخش در این خصوص باشیم.

️نظری بر تشکیل مستمر این جلسات تاکید کرد و یادآور شد: کاهش مصرف کیسه‌ها، ظروف و محصولات یکبار مصرف پلاستیکی و جایگزین کردن مواد قابل بازیافت غیر پلاستیکی در کلیه مراکز وابسته به شهرداری تهران از اهمیت بسیاری برخوردار است، لذا با جدیت و استفاده از سیاست های تشویقی این موضوع را دنبال کنید و با همدلی و همگرایی به وجود آمده در شهرداری تهران بدنبال راهکارهای اصولی و کاربردی در این خصوص باشید.

️گفتنی است؛ در این جلسه پس از قرائت مصوبات جلسات گذشته و نیز ارائه اقدامات اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران، مدیران شرکت شهروند، سازمان میادین میوه و تره بار و مدیریت پسماند شهر تهران برنامه های صورت گرفته و نیز اقدامات پیش روی خود را در راستای کاهش مصرف کیسه‌ها، ظروف و محصولات یکبار مصرف پلاستیکی و جایگزین کردن مواد قابل بازیافت غیر پلاستیکی در کلیه مراکز وابسته به شهرداری تهران ارائه دادند و در پایان به بحث و تبادل نظر در خصوص چگونگی اجرا و دستیابی به نتایج مطلوب در این خصوص پرداختند.

انتهای پیام/

۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۷
کد خبر: 44286

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =