طرح تشکیل همیاران معاینه فنی به عنوان اعضای افتخاری ستاد معاینه فنی خودروهای تهران

مشارکت و هم‌افزایی اداره‌کل آموزش شهروندی و شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در اجرای برنامه‌های آموزشی، تدوین و تولید محتوای آموزشی مرتبط با مباحث فرهنگ نگهداشت صحیح خودرو و استفاده از وسیله نقلیه ایمن مورد توافق قرار گرفت.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی، نشستی با حضور شادی مالکی مدیر عامل شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، مهدی امیری مدیرکل آموزش های شهروندی و جمعی از مدیران با موضوع مشارکت در اجرای برنامه های آموزشی ویژه کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این نشست مالکی با اشاره به الزامات قانونی انجام معاینه فنی گفت: انجام معاینه فنی وسایل نفلیه بدون تردید تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا و تصادفات دارد که افزایش اثر بخشی آن علاوه بر رعایت ضوابط قانونی مرتبط با آن نیازمند همکاری  و مسئولیت پذیری شهروندان در این خصوص است. افزایش آگاهی از مزایای معاینه فنی خودرو در حفظ سلامت جان شهروندان، بازدارندگی بیشتری نسبت به اهرم های سلبی و جریمه روزانه ۵۰ هزار تومان به علت نداشتن معاینه فنی دارد. در سال گذشته حدود ۱.۸ میلیون خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده است. در همین راستا با عنایت به حضور ۱۰ دقیقه شهروندان در سالن انتظار مراکز برای انجام معاینه فنی خودرو، نسبت به آموزش های شهروندی در زمینه های مختلف نظیر خودرویی ، پسماند و تفکیک زباله اقدام گردیده است.

مالکی با تاکید بدین مسئله که معاینه فنی خودرو و رعایت قانون های مرتبط با آن بایستی با مسائل اجتماعی عجین شود افزود:آموزش مربوط به نگهداشت صحیح خودرو، انجام دوره ای معاینه فنی خودرو، تکریم به قانون و مسئولیت پذیری نسبت به سایر شهروندان مقوله و موضوعاتی هستند که بایستی آگاه بخشی و فرهنگ سازی آن از رده سنی کودک به عنوان جامعه هدف آموزش پذیر و یادگیرنده آغاز گردد.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی ضمن اعلام آمادگی جهت برگزاری برنامه های آموزشی مشترک ویژه کودکان و نوجوانان در مراکز معاینه فنی گفت: در سنوات گذشته برگزاری تورهای بازدید از مراکز معاینه فنی و کارگاه های آموزشی در حوزه خودرو برای این این جامعه هدف انجام می گردید.در حال حاضر این مجموعه جهت افزایش اثر بخشی این آموزش آمادگی دارد با هدف دستیابی به محیطی سالم در حوزه شهری و استفاده از وسیله نقلیه ایمن با مشارکت اداره آموزش شهروندی برای نخستین بار با استفاده ازظرفیت تشکیلات و کانون های موجود در این رده رسنی در قالب همیاران معاینه فنی حول محور تهران شهر خانواده اقدام نماید. در این برنامه ها تلاش می گردد که شخصیت و شرایط فرزندان به عنوان همیار و عضو افتخاری این مجموعه در فرایند کنترل فنی و ایمنی خودروهای متعلق به والدین و سرویس مدارس به رسمیت شناخته شود.

در ادمه این نشست مهدی امیری مدیرکل آموزش شهروندی با استقبال از اجرای این طرح و برنامه جهت جاری سازی فرهنگ نگهداشت صحیح خودرو و استفاده از وسیله نقلیه ایمن و ارزش آفرینی برای جامعه هدف مسئولیت پذیر گفت:اهداف تعریف شده در این طرح بسیار خوب است ولی باید تمامی ملاحظات عوامل دخیل در این طرح مد نظر قرار گیرد.اداره کل آموزش شهروندی دارای ظرفیت مناسبی در این گونه فعالیت ها در مدارس می باشد و استفاده از این ظرفیت ها و تعریف این طرح ها در مجموعه فعالیت های تشکیلات موجود نظیر دبیران کل مناطق ۲۲ گانه، شهرداران مدارس و معاونین زیر مجموعه امکان پذیر است.

امیری ضمن اشاره به راه اندازی کانون نوجوانان در رده سنی ۱۳ تا ۱۸ سال توسط اداره آموزش شهروندی اظهار داشت:علاوه بر استفاده از ظرفیت مدارس در امر فراگیری و نقش آفرینی در جلب توجه والدین به مسئولیت پذیری و رعایت قانون می توان بصورت موازی از پتانسیل این کانون نیز استفاده کرد.

وی با تاکید بدین مسئله که با افزایش آگاهی می توان یک تغییر نگاه به خدمات معاینه فنی ایجاد کرد اظهار داشت:بدون تردید این آموزش و فرهنگ سازی از دوران کودکی در ایجاد حس مسئولیت پذیری شهروندان و ایجاد این دیدگاه که انجام معاینه فنی می تواند در کاهش هزینه تعمیرات خودرو ،ارتقا سطح ایمنی تردد و حفظ سلامت خود و جامعه موثر باشد نقش آفرینی خواهد کرد.

در پایان تشکیل کارگروه با حضور نمایندگان دو مجموعه به منظور هم اندیشی برای اجرای برنامه های  مشترک آموزشی و تولید محتوای آموزشی مورد توافق قرار گرفت.

انتهای پیام/

۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 44717

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =