به گزارش خبرنگار شهر، سید جعفر تشکری هاشمی در یکصد و هشتاد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارشی از مأموریت مدیریت شهری به کشور چین، اظهار کرد: با تمهید رئیس شورا مقرر شد با هیئت اعزامی به چین همراه شوم و موضوعات مرتبط با حمل و نقل را پیگیری کنم و گزارشی را به شورا در این خصوص در طول ۱۰ روز سفر ارائه دهم.
وی با بیان اینکه شهر پکن اولین مقصد سفر ما به چین بود، یادآور شد: شهرهای هدف ما در این سفر شامل پکن، چانگ چونگ، چونگ کینگ، ژنگ ژو، گوانگژو و ژوژو بودند که در این شهرها از کارخانجات و صنایع بازدید کردیم. در ابتدای سفر با سفیر ایران در چین دیدار کردیم و در چنگ کینگ در همایش توسعه تجارت بین المللی ایران و چین شرکت کردیم و بنده به عنوان سخنران آیین افتتاحیه حضور داشتم که در این اجلاس ۲۰۰ نفر سرمایه گذار مشارکت داشتند.
درسفر به چین فرصت های مشارکت در مسیر جاده ابریشم بررسی شد
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه مقرر شد از این سرمایه گذاران دعوت شود که به تهران سفر کنند، تصریح کرد: با رسانه های چین در این خصوص صحبت کردیم. علاوه بر این سومین نشست «یک کمربند، یک جاده» برگزار شد که مسئولان متعددی در این نشست حضور و سخنرانی داشتند و فرصت های مشارکت در مسیر جاده ابریشم مورد بررسی قرار گرفت.
توسعه گردشگر بین تهران_پکن محور مذاکرات با شهردار پکن
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل با اشاره به جلسه با شهردار پکن، گفت: صحبت هایی برای توسعه همکاری ها در راستای خواهرخواندگی تهران و چین انجام و مقرر شد همکاری های بیشتری برای توسعه گردشگری بین این دو شهر صورت بگیرد.
جاده ابریشم می تواند هم تراز نفت، فرصت برای ایران بیافریند
وی با بیان اینکه مسیر ایران تنها به عنوان پیشنهاد در جاده ابریشم مطرح شد، خاطرنشان کرد: این در حالیست که ایران جاده ترانزیتی در گذشته بود اما کشورهای آسیای میانه سوار بر کشتی می شوند و در دریای خزر و ترکیه ادامه مسیر می دهند و اگر پیگیری ها انجام شود می تواند هم تراز نفت برای ما فرصت ایجاد کند.
تشکری هاشمی با اشاره به برگزاری جلسه با یکی از شرکت های تولیدکننده خودروهای بدون راننده و پیک های موتوری، یادآور شد: این وسایل بدون راننده و نیروی انسانی جابجایی مسافر و بار را انجام خواهند داد که با استفاده از بستر سیستم هوشمند شهری، زیرساخت های راه و ارتباط با خودرو، این زمینه فراهم شده بود و هرچند در کشور ما زود است اما میتوان این موضوع را مورد توجه قرار دهیم
.
وی با بیان اینکه یکپارچگی بین جاذبه های حمل و نقلی در چین وجود داشت، تصریح کرد: اطلاعات کاملی در مرکز کنترل ترافیک پکن در دسترس بود. ما در ادامه بازدیدی از مرکز فرمان شهر گوانگژو داشتیم.
تشکری هاشمی به بازدید شهردار تهران از شرکتهای تولید کننده اتوبوسهای برقی نیز اشارهای داشت و گفت: این اتوبوسها با یک بار شارژ می توانند ۴۰۰ کیلومتر تردد داشته باشند و تا هشت سال گارانتی دارند در حالیکه شاید اتوبوسهای داخلی ما هشت سال قدمت فعالیت نداشته باشند. قیمت این خودروها ۱.۲ برابر اتوبوسهای داخلی است. ما اتوبوسهای دیزلی را هشت میلیارد تومان میخریم، در حالیکه اتوبوس های برقی را با ۱۰ میلیارد تومان می توانیم خریداری کنیم.
وی تأکید کرد: شرکت سازنده چینی بزرگترین کارخانه تولیدکننده اتوبوس در دنیاست و اتوبوسهای مختلفی در آن تولید میشود و آمادگی همکاری با ایران را در این زمینه دارند. این شرکت اتوبوسهای ۱۸ متری تولید میکند و اتوبوسهای ۲۴ متری را نیز در دستور کار خود دارد.
جز ۸ دستگاه سایر واگنهای توافق شده با چین در شرکت «واگنسازی تهران» تولید خواهند شد
تشکری هاشمی با بیان اینکه در این سفر قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن به ۷۹۱ دستگاه رسید، خاطرنشان کرد: برخی دوستان مصاحبه کردند که چرا تولید واگن داخلی سازی نمیشود؟ به جز هشت واگن مابقی واگن ها در ایران تولید می شود. این واگن ها در داخل کشور تولید می شود و از سویی دیگر هیچ شرکتی جز واگن سازی تهران تولید کننده واگن شهری نیست.
۵۵ درصد تولید واگن، با توان مهندسین ایرانی خواهد بود
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه طبق توافقات ۵۵ درصد تولید واگن با توان مهندسین ایرانی خواهد بود، گفت: قطعات در ایران تولید میشود و پس از آن روی قطارها مونتاژ خواهد شد.
وی افزود: در نشستها مقرر شد پیشنهاد شرکت سازنده مبنی بر تأمین اولین سری قطارها در ۲۳ ماه به ۱۲ ماه برسد که این مهم با پیگیری معاون حملونقل و ترافیک حاصل شد و قابل تقدیر است.
تشکری هاشمی با اشاره به تولید بوژی در ایران و تبدیل کشور به یکی از تولیدکنندگان بوژی، خاطرنشان کرد: تولید چرخ در ایران مقرون به صرفه نیست؛ مصرف ما دو هزار چرخ در سال است و به دلیل اقتصادی نبودن، این چرخها در کشور تولید نمیشود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پیش بینی شد کارخانه واگن سازی مترو تهران به عنوان تولیدکننده قطارهای سریع السیر ایفای نقش کند، گفت: در شهر ژوژو از شرکت تولید کننده تراموا بازدید صورت گرفت که بازدید خوبی بود و منجر به این شد که در ایران در خصوص موضوع ساخت تراموا بیشتر دقت کنیم و ابعاد دیگر این پروژه را در نظر بگیریم.
وی با اعلام اینکه شرکت تولید کننده ساختمانهای پیش ساخته و همچنین تولیدکننده بزرگترین پل معلق دنیا نیز مورد بازدید قرار گرفت، یادآور شد: پلی که در حال ساخت است چهار سال زمان خواهد برد تا تکمیل شود. اگر بتوانیم کاری را در ایران سریع و با کیفیت انجام دهیم نباید ترسی داشته باشیم. مدیریت زمان می تواند کمک کند پروژه ها را به ثمر برسانیم.
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه میتوان الگوی ساختمانهای پیش ساخته را برای تأمین سالیانه یک میلیون مسکن در ایران در نظر گرفت، تصریح کرد: ما در ادامه سفر خود از یک شرکت تولید کننده TBM نیز بازدید کردیم؛ با توجه به اینکه پروژههای عمرانی متعددی در سطح شهر اجرا میشود می توانیم الگوهای جدیدی که در چین از آنها بازدید شد را مورد توجه قرار دهیم.
مشکل آلودگی هوا در چین نسبت به ۱۱سال قبل کامل رفع شده بود؛ عمده ترین دلیل جایگزینی موتورهای بنزینی با برقی بود
وی با اشاره به سفر ۱۱ سال قبل خود به پکن، گفت: در این سفر شهر پکن دود گرفته بود اما امروز مشکل آلودگی هوای پکن و سایر شهرهای چین به طول کامل برطرف شده و مردم هوای پاک را تنفس میکنند. به نظر بنده کارهای خارق العادهای در این شهرها انجام نشده است. کسی جز ما نمیتواند مشکل را حل کند. اولین اقدام آنها جمع آوری تمامی موتورسیکلتهای بنزینی بود؛ موتورهایی که هشت برابر موتورهای یورو ۲ آلودگی تولید می کنند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قیمت موتورهای برقی با موتورهای بنزینی فاصله کمی دارد، یادآور شد: اگر قرار بود پنج میلیون موتورسیکلت و چهار میلیون خودرو داشته باشیم تعداد وسایل نقلیه به ۹ میلیون دستگاه میرسد که از جمعیت تهران بیشتر میشود و این یعنی کودک و سالمندان و تمام شهروندان یک وسیله نقلیه دارند همین رقم زیاد نشان میدهد حتی آمارهای ما نیز غلط است.
وی با تأکید بر اینکه خودروهای برقی هم قیمت خودروهای تولید داخلی ماست، تصریح کرد: این شرکت روزانه هزار و ۲۰۰ خودرو با کیفیت بسیار عالی تولید میکرد و باتری آن به صورت مادام العمر گارانتی شدهبود و قیمت آن با دنا و خودروهای داخلی مشابه برابری میکرد. این آمار باید خودروسازان داخلی را بیدار کند. بدهی انباشته ایران خودرو به بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده و چرا باید اجازه دهیم یک خودروساز به این اندازه هم به خود و هم به مردم ظلم کند؟
*امروز "بیدود" در تهران به "دود"تبدیل شده است
تشکری هاشمی با بیان اینکه خودروهای پلاک آبی و غیربرقی اجازه تردد در تمام نقاط پکن را نداشتند، گفت: تعداد جایگاههای شارژ خودرو در سطح شهرها بسیار زیاد بود؛ یکی دیگر از موارد قابل توجه در پکن استفاده از دوچرخه است. در تهران و دیگر شهرها از دوچرخه استفاده میکردیم اما امروز از آن استفاده نمیکنیم. باید ابراز تأسف کرد که یک سرمایه گذار تحت عنوان شرکت «بیدود»، دوچرخه اشتراکی وارد شهر کرد اما اجازه فعالیت به این شرکت داده نشد و «بیدود» را به دود تبدیل کردیم و هزاران دوچرخه زیر آفتاب در حال از بین رفتن هستند و ما مسئول آن هستیم.
وی تأکید کرد: استفاده از سیستمهای هوشمند و کنترل شهر بی نظیر بود و در مرکز کنترل ترافیک به تنهایی ۲۹۰ هزار دوربین شهر را کنترل میکرد و امیدواریم در تهران نیز شرکت کنترل ترافیک به جایگاه خود بازگردد.
باید با تصمیم های انقلابی راه های کاهش آلودگی هوا و ترافیک را در تهران به نتیجه برسانیم
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در شهر شیامن چین، یک بزرگراه طبقاتی ساخته شده است، اظهار کرد: در یک طبقه از این بزرگراه تنها اتوبوسهای بی آر تی، برقی و پرظرفیت تردد داشتند تا سفر را مدیریت کنند.
وی در پایان با بیان اینکه ما به سیاستهای تشویقی و بازدارنده نیاز داریم، تصریح کرد: باید با تصمیم های انقلابی راه های کاهش آلودگی هوا و ترافیک را به نتیجه برسانیم.
پس از اتمام گزارش تشکری هاشمی، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز تأکید کرد: انتظار داریم که توافق ۷۹۱ دستگاه واگن به هزار و ۵۰ دستگاه برسد که این مهم نیاز به پیگیری معاونت حملونقل و ترافیک دارد.
وی افزود: اگر اتوبوسهای برقی وارد شهر شود، قطعاً و یقیناً در مدیریت سفر در تهران بسیار اثرگذار خواهد بود.
انتهای پیام/
نظر شما