روز شهرسازی، فرصتی برای تبادلات علمی و تجربی شهرسازان

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران طی پیامی ۱۷ آبان روز جهانی شهرسازی را تبریک گفت.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، حمیدرضا صارمی طی پیامی ۱۷ آبان روز جهانی شهرسازی را تبریک گفت.

در متن پیام معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران آمده است: شهرها، مهم‌ترین ساخته دست بشر هستند که به دنبال تمایل آن ها به ایجاد یک زندگی دسته جمعی و گرایش به توسعه و پیشرفت ایجاد شدند و دارای نقش های سیاسی- اداری، اقتصادی- صنعتی، خدماتی-خدمات رسانی و مذهبی می باشند. شهرها در گذشته ساختار مشخصی برای رشد داشتند و بسته به موقعیت طبیعی، ساختار ارگانیک خود را حفظ می‌کردند اما با گسترش شهرنشینی، ساختار شهرها از حالت ارگانیک خارج و تأسیسات، امکانات، دسترسی‌ها و ساختارهای زیربنایی به ساختار شهرها اضافه شد، لذا شهرها برای توسعه و پاسخگویی به نیاز ساکنان خود به متخصصانی نیاز داشتند که با مطالعه، برنامه ریزی و طرح ریزی ضمن در نظر گرفتن احتیاجات اجتماعی و اقتصادی بتواند زمینه‌های لازم برای تأمین محیطی توأم با آسایش، آرامش و رفاه را برای شهروندان فراهم سازند.

بنابراین، مهندسی شهرسازی را می‌توان نوعی آرایش شهرنشینی که تاریخ، هویت، اجتماع و مدنیت را با کالبد شهرها پیوند می‌دهد، معرفی کرد و  امروز دیگر دانش شهرسازی از یک نیاز فراتر رفته و به یک ضرورت تبدیل شده است و شهرسازان در هر جایگاه و مقامی از سیاستمدار تا مدیر و کارشناس که باشند، همواره در معرض اتخاذ تصمیماتی قرار دارند که عملیاتی شدن آن ها، زندگی میلیون ها انسان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نامگذاری روز هشتم نوامبر به نام روز جهانی شهرسازی نیز که در سال ۱۹۴۹ صورت گرفت، بیانگر این جایگاه ویژه در مسیر توسعه پایدار و افزایش کیفیت زندگی در همه شهرهای جهان است و هدف از نامگذاری این روز، ارتقاء جایگاه برنامه ریزی شهری و توسعه پایدار است.

با توجه به نقش بسزای شهرسازان در کیفیت محیط زندگی انسان ها، ضرورت دارد تا آنان در هرجایگاهی قرار دارند، نسبت به ارتقاء و به روزرسانی دانش و بینش خود و حرکت به سمت بهره گیری از دانش و سیاست های نوین شهری در اتخاذ تصمیمات مناسب برای شهر اقدام کنند. روز شهرساز، فرصتی برای گفت و گو و تبادل نظر میان نخبگان و دغدغه مندان این حوزه به شمار می رود تا این تبادلات علمی و تجربی، موجب کیفیت بخشی هر چه بیشتر به زندگی شهری و توسعه پایدار شهرها شود.

این روز را به تمامی اساتید، دانش آموختگان، فعالان و علاقه مندان به حوزه شهرسازی و حوزه های مرتبط آن تبریک می گوییم. امید است با همکاری، همفکری و مشارکت اساتید، حرفه مندان و کارشناسان این حوزه به بهبود مستمر شهرها، کمک کنیم.

انتهای پیام/

         

۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
کد خبر: 44922

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =