حمایت مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب از فعالان صنعت چوب/ از اهمیت بازاریابی و افزایش صادرات تا توسعه ۵۰ هزار کارگاه فعال

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب گفت: صنعت مولد چوب، ارزش افزوده خوبی برای کشور دارد و باید بهای بیشتری به بازارسازی و توسعه این صنعت در استان‌های مختلف داده شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل شهرآفتاب،عباس تقدسی‌نژاد مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد در خصوص برگزاری نمایشگاه اخیر حوزه صنایع چوب در مجموعه شهرآفتاب عنوان کرد: ششمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات، یراق‌آلات و مواد اولیه صنایع چوب از ۱۷ تا ۲۰ آبان‌ماه در شهرآفتاب برگزار می‌شودد. ساعات بازدید این نمایشگاه در ایام مذکور از ۱۰ صبح تا ۱۷ عصر است.

وی با اشاره به اینکه دوره قبلی این نمایشگاه نیز در شهرآفتاب برگزار شده، افزود: ما میزبان شرکت‌های مختلف حوزه چوب و صنایع وابسته به آن هستیم.

تقدسی‌نژاد با بیان اینکه از یک سال و نیم گذشته شهرآفتاب طلوع خودش را شروع کرده، ادامه داد: در سال گذشته ۲۰ نمایشگاه و امسال ۴۰ نمایشگاه در مجموعه شهرآفتاب برگزار کردیم. همچنین برای سال آینده نیز حدود ۷۰ پیشنهاد برگزاری نمایشگاه ثبت شده است. این مسئله نشان‌دهنده این است، رویکردها به سمت شهرآفتاب بوده، اما نیاز داریم حمایت‌های همه جانبه از این ظرفیت زیرساختی صورت بگیرد.

از رشد ۱۰۰ درصدی مشارکت‌کنندگان تا دعوت از هیات‌های اروپایی و آسیایی

مدیرعامل نمایشگاه شهرآفتاب با تاکید بر اینکه حمایت‌ها باید از سوی مجموعه وزارت صمت و متولیان صنعت نمایشگاهی صورت بگیرد، اذعان کرد: ما نسبت به سال گذشته یعنی پنجمین دوره نمایشگاه صنایع چوب، به لحاظ کمیتی ۱۰۰ درصد رشد داشتیم. همچنین از کشورهای آلمان، چین، ترکیه، تایوان، مالزی، اسپانیا و ایتالیا برای شرکت در این رویداد دعوت کردیم.

وی با اشاره به اینکه در مجموعه شهرآفتاب ۳۰ هزار متر فضای نمایشگاهی وجود دارد، اظهار داشت: فضای داخلی نمایشگاه صنایع چوب را با هدف شناساندن شرکت‌های داخلی که حدود ۱۰۰ شرکت شامل مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌هایی با رویکرهای نوین هستند، شکل دادیم.

۸۷۰۰ متر سالن بکپارچه نمایشگاهی

تقدسی‌نژاد درباره امکانات موجود در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب عنوان کرد: در این مجموعه امکان رونمایی از تجهیزات و ماشین‌آلات مختلف وجود دارد. ویژگی منحصر به فرد نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب، وجود سالن‌های وسیع و بدون مانع است؛ به صورتی‌که تجهیزاتی که در سایر سایت‌های بین‌المللی نمایشگاهی امکان ورود به سالن‌ها را ندارند، با توجه به وسعت، زیرساخت و شرایط خوب شهرآفتاب امکان رونمایی دارند.

به گفته مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب سالن مرکزی این مجموعه دارای ۸۷۰۰ متر فضای یکپارچه بدون ستون است.

تقدسی‌نژاد با بیان اینکه در حوزه صنعت چوب حدود ۵۰ هزار کارگاه بزرگ و کوچک فعال هستند، خاطرنشان کرد: نگاه کلی به صنعت چوب در کشور موضوع مهمی است که می‌تواند در کنار مولدبودن، ارزش افزوده خوبی هم برای کشور داشته باشد. در همین راستا باید بهای بیشتری به حوزه بازارسازی و توسعه این صنعت در شهرها و استان‌های مختلف بدهیم.

تقدسی‌نژاد با اشاره به اینکه اغلب اقلیم‌های شمالی، اکوسیستم متناسب حوزه صنایع چوب را دارند گفت: می‌توان این صنعت را به استان‌های دیگر تسری داد و زیرشاخه‌های مختلف آن را فعال کرده و اشتغال‌زایی‌ خوبی را به وجود آورد.

مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب درباره ارزش بازار صنایع چوب بیان کرد: ارزش جهانی این بازار ۷۴۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ بوده که البته سهم ما در این بازار بزرگ اندک است و ضرورت دارد صادرات صنعت چوب ایران افزایش یابد. این صنعت به صورت سالانه ۸ درصد در دنیا رشد دارد. طبیعتا رشد ما به این اعداد نمی‌رسد، اما نمایشگاه‌هایی از این دست تاثیر مستقیم بر ایجاد بازارسازی، بازاریابی و برندینگ دارد.

وی با بیان اینکه معرفی امکانات این نمایشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است، ادامه داد: در نمایشگاه‌ها رونمایی از صنایع و توانمندی‌های کشور در زمینه‌های مختلف صورت می‌گیرد که برای آن در دنیا سالانه چیزی بالغ بر ۶۰۰ میلیارد دلار گردش مالی صنعت نمایشگاهی برآورد می‌شود. البته سهم ایران در دوره‌ قبل از کرونا ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

تقدسی‌نژاد با اشاره به اینکه سایت‌های نمایشگاهی مختلف در حوزه‌های متنوع در کشور وجود دارد، یادآور شد: ما خودمان را به چند سایت خاص محدود کرده‌ایم. البته تعارض منافع هم یکی از دلایل عقب‌ماندگی‌ ما در این حوزه است. وزارتخانه‌ای که خودش مسئول صدور مجوز صنعت‌ نمایشگاهی است، خودش برگزارکننده نمایشگاه نیز بوده و در یک سایت نمایشگاهی مشخص محدود شده است. این موضوع عملا اجازه‌ توسعه، رونمایی و رخ‌نمود ظرفیت واقعی سایر سایت‌ها را مختل یا محدود کرده است.

مدیرعامل نمایشگاه شهرآفتاب در خصوص مشکلات برگزاری نمایشگاه اعلام کرد: مشکلات بسیار زیادی برای گرفتن مجوز و پیگیری برگزاری نمایشگاه‌های مشابه با فاصله‌های محدود زمانی وجود دارد. سال‌هاست نمایشگاه خودرو در شهرآفتاب برگزار می‌شود و امسال نیز در بهمن‌ماه آن را برگزار خواهیم کرد. با این وجود، ظاهرا یک سایت نمایشگاهی در تهران هم آبان‌ماه، نمایشگاه خودرو تحت عنوان تحول خودرو برگزار می‌کند.

برگزاری دونمایشگاه با یک موضوع در شهر با مجوز وزارت صمت اتفاق افتاده است

تقدسی‌نژاد در پایان با بیان اینکه پیگیری‌های لازم درباره دلایل برگزاری دو نمایشگاه با یک موضوع صورت گرفته و بی‌نتیجه مانده است، اظهار داشت: مجموعه صداوسیما و رادیو می‌توانند راجع به چنین موضوعات مهمی روشنگری کرده و کمک کنند تا ظرفیت عظیم نمایشگاهی مانند شهرآفتاب که سال‌ها بلااستفاده مانده و در مسیر بلوغ قرار گرفته، معرفی مطلوب و شایسته‌ای شود.

انتهای پیام/

۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 45106

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =